به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۴ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب : ۴۰۷۸۷۳

 یك بانکدار بین‌المللی وزیر دارایی ترکیه شد

 یك بانکدار بین‌المللی وزیر دارایی ترکیه شد
گروه بین الملل: رجب طیب اردوغان کابینه جدید خود را معرفی کرده است. همه وزرا غیر از دو وزیر تغییر کرده‌اند. انتخاب محمد شیمشک اقتصاددان به عنوان وزیر دارایی جدید ترکیه به مثابه تلاش برای مهار تورم تعبیر شده است.
رجب طیب اردوغان که با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مقام رئيس‌جمهور ابقا شد محمد شیمشک، اقتصاددان و بانکدار پیشین بین‌المللی را به عنوان وزیر جدید دارایی و امور مالی معرفی کرده است.
او که بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرده به غیر از وزاری بهداشت و فرهنگ بقیه وزرای کابینه را تغییر داده است.
هاکان فیدان، معتمد قدیمی اردوغان و رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) به عنوان وزیر جدید خارجه معرفی شده است. مولود چاوش‌اوغلو که حدود ۱۰ سال است این مقام را بر عهده دارد در کابینه جدید اردوغان جایی ندارد.
ترکیه در حال حاضر با تورمی شدید دست و پنجه نرم می‌کند که به طور رسمی ۴۴درصد اعلام شده است.کارشناسان سیاست‌های اردوغان که تا کنون بر خلاف منطق اقتصادی، نرخ بهره را برای مبارزه با تورم پایین نگه داشته را مقصر این وضعیت شناخته‌اند.
این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود شیمشک که بر خلاف اردوغان، نماینده اقتصاد متعارف به حساب می‌آید از سیاست تداوم نرخ پایین بهره‌ها دست بکشد.
شیمشک که در بازارهای بین‌المللی از احترام برخوردار است پیش از این نیز تحت ریاست اردوغان وزیر دارایی بود اما در سال ۲۰۱۸ که نظام حکومتی ترکیه از پارلمانی به ریاستی تغییر کرد از این سمت برکنار شد.اردوغان همچنین یاشار گولر، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را به عنوان وزیر دفاع معرفی کرده و تصدی وزارت کشور نیز قرار است به علی یرلیکایا، فرماندار کنونی استانبول برسد.
آلپ‌‌ارسلان بایراکتار وزیر انرژی و منابع طبیعی خواهد شد و تنها زن کابینه نیز قرار است ماهی‌نور اوزدمیر گوکتاش باشد که تصدی وزارت خانواده و خدمات اجتماعی را عهده‌دار خواهد شد.
اردوغان روز شنبه در آنکارا برای پنج سال دیگر سوگند یاد کرد. رئیس‌جمهور ۶۹ ساله سوگند خورد که به ارزش‌های سکولار جمهوری ترکیه و حقوق بشر پایبند بماند.
در این مراسم اعضای حزب "عدالت و توسعه" او و شرکایش به احترام اردوغان برخاسته و با دست زدن تحسینش کردند، اما اعضای احزاب اپوزیسیون با بی‌اعتنایی به مقررات و به نشانه اعتراض از جای خود بلند نشدند. مراسم با شلیک ۱۰۱ گلوله توپ به پایان رسید.اردوغان ۲۰ سال است که زمام امور این کشور را در دست دارد: از سال ۲۰۰۳ به بعد به عنوان نخست‌وزیر و از سال ۲۰۱۴ تا به امروز به عنوان رئیس‌جمهور.
منتقدان، او که سال‌ها با استبدادی فزاینده بر کشور حکومت کرده را به سرکوب اپوزیسیون متهم می‌کنند.
تازه‌ترین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور به دلیل کنترلی که حزب حاکم عدالت و توسعه بر منابع دولتی و رسانه‌ها اعمال می‌کند ناعادلانه تلقی شده است.
 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها