به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۵ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۴۰۷۹۵۱
اوج مانده نقدینگی در بازار باز

رسوب بالای پول در بانک ها؛ هشدار تورم با شاخصی جدید

رسوب بالای پول در بانک ها؛ هشدار تورم با شاخصی جدید
گروه اقتصادی:با عملیات موردی بانک مرکزی در هفته اخیر، مانده پول نزد بانک ها دو برابر شد. این رقم در هفته اخیر حدودا برابر با 120 همت شده و از کانال 60 همت جدا شد. اتفاقی که به عقیده برخی می تواند سویه ای تورمی به همراه داشته باشد.

به گزارش اکوایران، سه سال است که بانک مرکزی در عملیات بازار باز سعی می کند تا نقدینگی و کسری پول در بانک ها را مدیریت کند. طرف دیگر اهمیت دراین معاملات، نرخ سودبین بانکی است. نرخ بهره بین بانکی در کشور، می تواند از مسیر مبادلات در بازار باز نیز تنظیم شده و در ادامه بانک مرکزی به این طریق نرخ تورم را کنترل کند.در همین رابطه معاملات این بازار در هفته های اخیر نشان می دهد برای سه مرحله پیاپی بانک مرکزی 90 همت پول را در بانک ها تزریق کرده تا به نوعی بتواند نیاز بانک هارا ساماندهی کند. تزریقی که از رکورد 120 همت در میانه اردیبهشت ماه فاصله زیادی پیدا کرده و تقلیل پیدا کرده بود. اما در هفته اخیر یک اتفاق مهم دیگر در بازار باز روی داده که می تواند به عقیده برخی تبعات تورمی را دربر داشته باشد؛ تزریق موردی در بازار باز.

اوج مانده نقدینگی در بازار باز
هر بار که بانک مرکزی در بازار باز پول تزریق می کند می تواند دوباره آن را از بانک ها در سررسید غالبا یک هفته ای جمع آوری کند. به عنوان مثال در هفته منتهی به 8 خرداد ماه که بانک مرکزی 90 همت پول در بانک ها تزریق کرده در مقابل 90 هزار و 440 میلیارد تومان نیز از این نهادها جمع آوری کرده است. این موضوع به نوعی خالص عملیات بانک مرکزی در این بازار را برابر با منفی 440 همت به ثبت رسانده که نشان دهنده عملیات انقباضی این نهاد در بازار باز بوده است.

در صورتی که مجموع خالص عملیات در هفته های متوالی از هغته نخست تا کنون را برآورد کنیم مشاهده می شود مجموع پول مانده در حساب بانک ها از طریق عملیات بازار باز چقدر است؟تا قبل از آن که بانک مرکزی عملیات موردی این هفته را برگزار کند، 63 هزار و 300 میلیارد تومان پول همچنان نزد بانک ها باقی مانده بود. شاخصی که از بخش های پایه پولی شمرده شده و می تواند تورم زایی قابل توجهی را در بر داشته باشد.

اکنون که در روز 10 خرداد ماه، بانک مرکزی 58 همت دیگر نقدینگی در نهادهای مالی بسط داده ، مشاهده می شود مانده نقدینگی نزد بانک ها از این مسیر برابر با 121 هزار و 300 میلیارد تومان شده است.این بیشترین سطح این شاخص در تاریخ بازار باز بوده که تورم زایی این معاملات را در سطح بالایی قرار می دهد. البته در صورتی که بانک مرکزی با احتساب نرخ سود 23 درصدی در هفته بعد دوباره این پول را جمع آوری کند می تواند این شاخص را دوباره به کانال 60 همت برگرداند. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها