به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۵ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۴۰۷۹۹۰

میوه خوشرنگی که با خوردن آن آلزایمر نمی‌گیرید

میوه خوشرنگی که با خوردن آن آلزایمر نمی‌گیرید
گروه علمی: اگر بلوبری بخورید، آلزایمر نمی گیرید! یک مشت بلوبری در روز می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند.
به گزارش برنا، تحقیقات جدید دانشگاه سینسیناتی نشان داده است، مصرف روزانه زغال اخته در میانسالی می‌تواند خطر زوال شناختی افراد را در سال‌های آخر زندگی کاهش دهد. کارآزمایی کوچک انسانی چندین پیشرفت فیزیولوژیکی و شناختی را پس از ۱۲ هفته مصرف روزانه مکمل بلوبری شناسایی کرد.
 
پس از ۱۲ هفته مصرف روزانه مکمل‌های بلوبری یا زغال اخته آبی، محققان شاهد بهبود‌های سلامت شناختی در شرکت کنندگان کارآزمایی بودند.فواید زغال اخته آبی برای سلامتی به خوبی شناخته شده است. از خواص ترمیم زخم گرفته تا تقویت حافظه. در واقع زغال اخته‌ها بسته‌های کوچکی با مواد مغذی فوق العاده است. 

رابرت کریکوریان چندین سال است که درباره اثرات عصبی زغال اخته مطالعه می‌کند. کار قبلی او فواید شناختی متعددی را برای افراد مسن در افزودن بلوبری به رژیم غذایی نشان داد. این مطالعه جدید به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا بلوبری‌ها می‌توانند در صورت مصرف منظم در میانسالی عوامل پیشگیرانه مفیدی باشند.
کریکوریان گفت: ما مزایای شناختی زغال اخته را در مطالعات قبلی با افراد مسن مشاهده کرده بودیم و فکر می‌کردیم که ممکن است در افراد جوانتر با مقاومت به انسولین موثر باشد. بیماری آلزایمر، مانند همه بیماری‌های مزمن پیری، در طی سالیان متمادی و از میانسالی شروع می‌شود.

برای آزمایش اثرات مکمل زغال اخته در میانسالی، محققان ۳۳ بزرگسال بین ۵۰ تا ۶۵ سال را ثبت نام کردند. همه شرکت کنندگان حداقل اضافه وزن را داشتند (با شاخص توده بدنی ۲۵ یا بیشتر) و شکایات ذهنی شناختی را گزارش کردند که نشان دهنده مراحل اولیه زوال عقل (کاهش شناختی مرتبط با سن) است.

به شرکت کنندگان کورکورانه یک منبع ۱۲ هفته‌ای پودر بلوبری کامل خشک شده یا پودر دارونما داده شد. پودر بلوبری معادل نصف فنجان زغال اخته در روز بود. تعدادی تست شناختی در ابتدا و انتهای کارآزمایی تکمیل شد و چندین بیومارکر متابولیک ردیابی شدند.

به گفته کریکوریان، مهم‌ترین پیشرفت‌های شناختی که پس از ۱۲ هفته مصرف مکمل زغال اخته مشاهده شد، در تست‌های مربوط به عملکرد‌های اجرایی بود. افرادی که پودر زغال اخته را مصرف می‌کردند، بهبودی در سطح انسولین ناشتا و افزایش جداسازی میتوکندری، یک فرآیند سلولی مرتبط با پیری سالم را نشان دادند.

البته، مانند همه مطالعات، دراین مطالعه هم اخطار‌های زیادی وجود دارد. گروه کوچک و مدت مصرف کوتاه بود؛ بنابراین دشوار است که فوراً زغال اخته را به عنوان یک غذای قدرتمند برای پیشگیری از زوال عقل معرفی کنید.
کریکوریان از این محدودیت‌ها آگاه است و خواهان انجام مطالعات بیشتر برای تایید این یافته‌ها است. با این حال، او همچنین خاطرنشان می‌کند که اضافه کردن زغال اخته به یک رژیم غذایی متعادل به عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر پیری سالم، هیچ ضرری ندارد.مطالعه جدید در مجله Nutrients منتشر شده است.
برچسب ها: بلوبری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها