به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۵ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۴۰۷۹۹۶
کاهش پایه پولی و تورم، معیشت مردم را به خطر انداخته

دولت سیزدهم در مهار تورم و رشد تولید ناکام مانده است

دولت سیزدهم در مهار تورم و رشد تولید ناکام مانده است
گروه اقتصادی: سال ۱۴۰۲، به نام سال «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شد و در ادامه رهبر انقلاب هم بر کمرنگ‌شدن نقش دلار در اقتصاد ایران تاکید داشتند، در حالی که بیش از یک ششم سال جاری سپری شده، اما برآیند کار، ناامیدکننده بوده است.

به گزارش اقتصاد 24،در همین خصوص، عباس جهانگیرزاده  گفت: وضعیت اقتصادی ایران به گونه‌ای است که روز به روز وابستگی به دلار بالا می‌رود و از سوی دیگر، پایه پولی کشور هم روز به روز در حال کاهش است. اینکه وابستگی به دلار کم شود و تا نرخ دلار افزایشی می‌شود همه کالا و خدمات سیر صعودی را ادامه ندهند، مطالبه همه مردم است و رهبر معظم انقلاب هم در این باره تذکراتی را اعلام کرده بودند.

وی افزود: علیرغم حساسیت‌ها در خصوص کمرنگ‌تر شدن وابستگی اقتصاد کشور به دلار، همچنان در کف بازار شاهد اتفاقی که نشان از تحرکاتی برای عدم‌وابستگی به دلار باشد را نمی‌بینیم. سال ۱۴۰۲، سال «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شد، اما در بین مردم که می‌رویم می‌گویند نه تنها خبری از مهار تورم نیست که بهار تورم را شاهد هستیم.

کاهش پایه پولی و تورم، معیشت مردم را به خطر انداخته
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: عملکرد دولت نشان نمی‌دهد که در راستای دغدغه‌ها، شعار‌ها و تذکرات رهبر معظم انقلاب گام برمی‌دارد. کاهش غم‌انگیز پایه پولی کشور و تورم افسارپاره‌کرده که معیشت مردم را به خطر انداخته، همه را نگران کرده و انگار دولت درگیر حرف و شعار برای بهبود شرایط کشور و مردم شده است.

جهانگیرزاده اظهار داشت: زمانی دولت می‌تواند قاطع و نه از روی حرف و شعار بگوید می‌خواهد بند ناف دلار را قطع کند که سیستم مدیریتی کشور، براساس شایسته‌سالاری باشد، موضوعی که تاکنون من در این ۱۹ ماه ندیدم و همین که دولت این روند را دنبال نمی‌کند، یعنی کار خاصی هم برای شرایط بهتر اقتصاد، صورت نمی‌گیرد.
نماینده پارس‌آباد یادآور شد: با وجود اینکه همه می‌خواهیم ارتباط اقتصاد با دلار به حداقل برسد که وضعیت تولید و معیشت مردم هم به خطر نیفتد، اما یادمان باشد که حذف تمام و کمال دلار از اقتصاد مملکت، امکا‌ن‌پذیر نیست. ایران یک طرف معامله است و مطمئناً همیشه کشور طرف مقابل حاضر نیست که با ارزی غیر از دلار معامله کند.

عملکرد دولت در حوزه صادرات بسیار ضعیف است
وی افزود: عملکرد دولت در حوزه صادرات بسیار ضعیف است و زمانی که صادرات ناچیز باشد، دو معنی دارد، یعنی یا تولید به نسبت خوبی نداشتیم یا تولید قابل ملاحظه بوده است، اما بازار‌های بین‌المللی و مشتری برای کالاهایمان را پیدا نکردیم. هر کدام از دو موضوع پررنگ باشد، انتقاد آن متوجه سیستم مدیریتی کشور است. با صادرات حداقلی، خیلی نمی‌توان به روز‌های خوش اقتصادی و بهبود معیشت مردم و یا عدم‌وابستگی به نرخ دلار امیدوار بود. این مسائل همه به یکدیگر وصل است و جای تعجب دارد که برخی بدون اینکه بخواهند زیرساخت‌ها را آماده کنند، سریع حرف از هدف نهایی می‌زنند.

جهانگیرزاده تصریح کرد: اینکه تولید آن هم در سال رشد تولید افزایش پیدا کند، نیاز به حمایت‌های بی‌دریغ دولت دارد. مثلاً مواد اولیه، کاملاً وابسته به نرخ ارز است و در این یک سال هم، روز‌های خوبی را در بازار ارز شاهد نیستیم. اگر دولت برای همین یک موضوع نقشه راه نداشته باشد، همیشه تولید، گران درمی‌آید و تولید گران هم یعنی، پایین آمدن شانس صادرات. از طرفی همیشه حرف از کیفیت می‌زنیم، ولی در پایان می‌بینیم که بسیاری از کالا‌ها نه کیفیت لازم را دارند و نه بسته‌بندی خاصی که مشتری بین‌المللی بپسندد را داراست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: جای نگرانی دارد که هنوز سومین ماه از سال جاری به اتمام نرسیده، دولت در تحقق هر دو شعار سال، یعنی مهار تورم و رشد تولید، ناکام مانده است. خروجی کار‌های مدیریتی در کشور، بی‌اعتمادی مردم را دربرداشته است و هرچه دیرتر فکری اساسی شود، جبران گذشته به مراتب سخت‌تر و حتی غیرممکن‌تر می‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها