به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۵ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۴۰۸۰۵۹

۱۲۰ هزار کودک  کشته یا معلول شده‌اند

۱۲۰ هزار کودک  کشته یا معلول شده‌اند
گروه بین الملل: صندوق کودکان سازمان ملل در آستانه کنفرانسی بین‌المللی در نروژ اعلام کرد ۱۸ سال درگیری‌های مسلحانه به جان باختن یا قطع عضو دستکم ۱۲۰هزار کودک منجر شده است. مدیر یونیسف گفت هر جنگ در نهایت علیه کودکان و دنیای کودکانه است.
یونیسف از روز دوشنبه  کنفرانسی بین‌المللی به منظور حمایت از کودکان در مناطق جنگی در پایتخت نروژ برگزار می‌کند.در آستانه این نشست بیلانی از آسیب‌های مستقیم جنگ علیه کودکان منتشر شد که قربانی شدن ۱۲۰ هزار دختر و پسر کوچک در منازعات مسلحانه از سال ۲۰۰۵ به بعد را مستند می‌کند. این عده یا کشته شده‌اند یا عضوی از بدن خود را از دست داده‌‌اند.
کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: «هر جنگی در نهایت جنگ علیه کودکان است. دنیا باید برای محافظت بیشتر و بهتر از آنها در جنگ‌ دست به دست دهد.»
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل می‌گوید، در ۱۸ سال گذشته حداقل صد هزار و ۵۰۰ کودک نیز از سوی ارتش‌ها یا گروه‌های مسلح به عنوان سرباز جذب شده‌اند. افزون بر این بیش از ۳۲ هزار و ۵۰۰ کودک و نوجوان در مخاصمات ربوده شده‌اند. طبق اعلام یونیسف در همین دوره زمانی بیش از ۱۶۹هزار کودک و نوجوان تحت خشونت‌های جنسی قرار گرفته‌اند.
سازمان ملل بیش از ۱۶هزار نمونه عملیات جنگی علیه مدارس و بیمارستان‌ها را نیز فهرست کرده است. یونیسف می‌گوید این داده‌ها بر اطلاعات مربوط به ۳۰ منازعه در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین استوارند و تعداد واقعی به مراتب بیشتر است.علاوه بر این، کودکان پرشماری در جنگ‌ها آواره شده‌اند یا دوستان و خویشاوندان و پدر و مادر خود را از دست داده‌اند. شمار قابل توجهی هم از والدین یا فامیل و اطرافیان خود به اجبار جدا شده‌اند.کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: «کودکان مجبور نیستند بهای جنگ بزرگسالان را بپردازند و جامعه جهانی در این زمینه وظیفه اخلاقی و مدنی دارد.»در همین راستا، سازمان ملل توانسته به حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰  کودکی که برای کار در گروه‌های مسلح و شبه‌نظامی وادار شده بودند، کمک کند تا به زندگی عادی برگردند.
یونسیف چهار سال قبل اعلام کرده بود که در سراسر جهان سالانه ۲۵۰ هزار  کودک سرباز  مورد سوءاستفاده طرفین جنگ‌ها قرار می‌گیرند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ تجاوزکارانه روسیه به کشورش حداقل ۴۸۵ کودک کشته شده‌اند.او در پیام ویدیویی روزانه خود گفت که این آمار منحصر به قربانیانی است که اطلاعات آنها به طور رسمی ثبت شده و گرنه شمار واقعی به مراتب بالاتر است. زلنسکی هم‌چنین اشاره کرد که  بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کودک اوکراینی از سرزمین‌های اشغالی به روسیه منتقل شده‌اند و افزود تنها ۳۷۰ نفر از "اوکراینی‌های کوچک" به کشور خودشان بازگردانده شده‌اند.
اواسط ماه مارس،  دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ماریا لووا-بلووا، کمیسر حقوق کودکان مسکو را با توجه به گزارش‌هایی مبنی بر انتقال کودکان اوکراینی به روسیه صادر کرد. اتهام قانونی این دو "جنایت جنگی" عنوان شده است.
برچسب ها: یونیسف
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها