به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۴۰۸۱۱۱

بیماران مبتلا به دیابت این میوه‌ها را بخورند

بیماران مبتلا به دیابت این میوه‌ها را بخورند
گروه علمی: میوه‌ها اغلب به دلیل شیرین بودن یا حتی دارای نشاسته بودن، محبوب و معروف هستند، اما باید بدانید در این میان، میوه‌های کم‌کربوهیدرات زیادی وجود دارند که می‌توانند برای بدن مفید باشند. آب میوه‌ها به دلیل قند بالایی که در خود دارند، معمولاً برای دیابت مضرند اما مصرف میوه‌های کامل مانند توت، مرکبات، زردآلو و حتی سیب با ارتقای سلامت کلی بدن، مبارزه با التهابات و مدیریت فشار خون همراه است.
 
به گزارش خبرآنلاین، میوه‌ها و سبزیجات، علاوه بر اینکه فیبر مورد نیاز را به بدن ارائه می‌دهند، می‌توانند شما را از بیماری‌های قلبی و حتی چاقی دور نگه دارند. مصرف منظم میوه‌های مختلف در رژیم غذایی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و مرگ و میر را حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش می‌دهد. به طور ویژه، میوه‌های کم‌کربوهیدرات دارای فواید بسیاری مانند کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، مدیریت سطح کلسترول و کاهش وزن هستند.
 
کدام میوه‌ها کربوهیدرات کمتری دارند؟
طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، یک وعده میوه دارای ۱۵ گرم کربوهیدرات است. به طور کلی، میوه‌هایی که حاوی تقریباً ۵ گرم یا کمتر کربوهیدرات خالص در هر وعده هستند، کم‌کربوهیدرات در نظر گرفته می‌شوند. منظور از کربوهیدرات خالص، کل کربوهیدرات منهای محتوای فیبر است. فیبر نوعی کربوهیدرات است که به حفظ سطح قند خون، کنترل وزن و تقویت احساس سیری کمک می‌کند. بسیاری از میوه‌های کم‌کربوهیدرات دارای فیبر بالایی هستند که فواید سلامتی آن‌ها را دو چندان می‌کند.در ادامه ۱۰ مورد از بهترین میوه‌های کم‌کربوهیدرات که می‌توانید روزانه آنها را مصرف کنید، به شما معرفی شده است. این میوه‌ها بهترین انتخاب برای بیماران دیابتی هستند.
 
۱) نارگیل
نارگیل منبع خوبی از چربی‌ها و فیبر سالم است و کربوهیدرات نسبتاً کمی دارد. نارگیل هم‌چنین الکترولیت‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. این میوه برای بیماران دیابتی و کسانی که تابع یک رژیم کم‌کربوهیدرات هستند، یک انتخاب عالی است.

 ۲) انواع توت‌ها (تمشک، توت فرنگی و شاه توت)
توت‌ها می‌توانند آنتی‌اکسیدان‌هایی را برای بدن فراهم کنند که هم برای روده و هم مغز مفیدند و از شما در برابر اختلالات التهابی، اختلالات متابولیک، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان محافظت می‌کنند.در این میان، توت سیاه منبعی غنی از فیبر است و کالری کمی هم دارد. تمشک هم یکی دیگر از منابع عالی فیبر و ویتامین C است. توت فرنگی، علاوه بر ویتامین‌ها و فیبر، سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها را به بدن می‌رساند. توت فرنگی هم‌چنین برای کند کردن روند پیری مغز، بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی و میکروبیوم روده مفید است. توت فرنگی برای بیماران دیابتی گزینه مناسبی است و مصرف آن می‌تواند به کنترل سطح قند خون و جلوگیری از افت ناگهانی آن، کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون کمک کند.

 ۳) زردآلو
زردآلو دارای اثرات ضد درد، ضد آسم، تب بُر، ضدعفونی کننده، ضد اسپاسم، آرام بخش، خلط آور، ملین و ... است. این میوه کوچک پرفایده، میزان کربوهیدرات‌ نسبتاً کمی دارد و منبع خوبی از فیبر و ویتامین‌های A و C است. فیبر، رهاسازی مولکول‌های قند در جریان خون را کنترل می‌کند و توانایی بدن در پاسخ به انسولین را بهبود می‌بخشد؛ این امر به کنترل بیشتر قند خون کمک می‌کند.

 ۴) گریپ فروت
گریپ فروت یک مرکبات استوایی کم‌کالری و کم‌کربوهیدرات با طعم ترش و شیرین است و می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی و قلب و عروق را بهبود ببخشد و به مدیریت وزن کمک کند. این میوه از ۹۲ درصد آب تشکیل شده و قند پایینی دارد و به همین دلیل، مانند دیگر میوه‌ها سطح قند خون را به سرعت افزایش نمی‌دهد. مصرف گریپ فروت می‌تواند به کنترل سطح قند خون، کاهش مقاومت به انسولین و پیشگیری از ابتلا به دیابت، به ویژه دیابت نوع ۲، کمک کند.
 
۵) گلابی
اگر دیابت دارید، گلابی یک انتخاب بسیار خوشمزه و مفید برای شماست. گلابی هم‌چنین دارای شاخص گلیسمی پایینی است و قند خون شما را خیلی سریع بالا نمی‌برد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف گلابی، علاوه بر کاهش خطر ابتلا به دیابت، سلامت روده را بهبود می‌بخشد و از یبوست پیشگیری می‌کند.
 
۶) سیب
سیب سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است که همین موضوع با کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان مرتبط است و در عین حال باعث کاهش وزن و بهبود سلامت روده و مغز می‌شود.
 
۷) هندوانه
تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که هندوانه می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات پوستی، آسم، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. برخلاف باورها، این میوه قند زیادی ندارد، اما مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد مغذی و الکترولیت‌ها از جمله ویتامین C، لیکوپن، کولین، پتاسیم، منیزیم، فیبر، آهن و حتی کلسیم است. هندوانه به دلیل محتوای بالای آب آن که غلظت کلی قند را رقیق می‌کند، میوه‌ای با کربوهیدرات پایین محسوب می‌شود.

 ۸) طالبی
طالبی در مقایسه با میوه‌های مشابه خودش، از کربوهیدرات پایینی برخوردار است. این میوه برای تقویت سیستم ایمنی، بینایی و هم‌چنین قلب، ریه‌ها و سایر اندام‌ها مفید است. هم‌چنین ویتامین C موجود در آن می‌تواند به پیشگیری از انواع بیماری‌ها، از سرماخوردگی گرفته تا بیماری‌های جدی مانند سرطان کمک کند.هندوانه و طالبی به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B، C، بتاکاروتن و پتاسیم برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

۹) لیمو
لیمو ترش، حاوی قند بالایی نیست، هم‌چنین کربوهیدرات بسیار کمی دارد و می‌توان از آن برای طعم دادن به غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کرد.
 
۱۰) هلو
برخی از کارشناسان، هلو را جزو میوه‌های دارویی می‌دانند زیرا در کاهش خطر بیماری‌های مزمن و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن بسیار مؤثر است؛ بیماری‌هایی نظیر: چاقی، دیابت، فشار خون بالا و هم‌چنین بیماری‌های قلبی عروقی و ... .هلو دارای کربوهیدرات متوسط و حاوی ویتامین های A و C است. هم‌چنین هلو دارای فیبر قابل توجهی است و همین ویژگی، آن را به میوه‌ای مناسب برای مبتلایان به دیابت تبدیل می‌کند.
برچسب ها: میوه دیابت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها