به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۴۰۸۱۵۷

نگرانی روزنامه دولت از خروجی شورای حکام

نگرانی روزنامه دولت از خروجی شورای حکام
گروه سیاسی: روزنامه دولتی ایران نوشت: به‌رغم گزارش‌های رسانه‌های غربی درباره مختومه اعلام شدن پرونده یکی از سه مکان ادعایی آژانس، رافائل گروسی روز گذشته در بیانیه مقدماتی خود در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ارزیابی آژانس درباره سایت مریوان همچنان پابرجاست.
هفته گذشته برخی رسانه‌های غربی خبر دادند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مختومه شدن برخی پرونده‌های ادعایی علیه ایران را تأیید کرده است. رویترز و آسوشیتدپرس مدعی شده بودند که به نسخه‌ای از گزارش فصلی آژانس که بخشی از آن مربوط به ایران است، دسترسی داشته و ذیل این گزارش محرمانه که برای کشور‌های عضو شورای حکام تهیه شده، تصریح شده است که: «آژانس در حال حاضر سؤال دیگری درباره ذرات اورانیوم ضعیف یافت‌شده در مریوان ندارد و این مسأله دیگر در این مرحله جزو مسائل باقی‌مانده نیست.» اما حتی مطابق این گزارش، آژانس تحقیقات خود درباره کشف اورانیوم با منشأ انسانی در مریوان را فعلاً بسته و این بدین معناست که با توجه به پاسخ قانع‌کننده ایران درباره سایت مریوان، پرونده یکی از سه مکان ادعایی این نهاد درباره ایران «در حال حاضر» مختومه شده است.
اعلام این خبر با واکنش مقامات اسرائیل به عنوان رژیمی که دراین‌باره به ایران اتهام زده بود، همراه شد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پس از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پاسخ متقاعدکننده ایران درباره یکی از سایت‌های مورد ادعای این نهاد، بشدت خشمگین شده، در ادامه اظهارات خصمانه خود علیه تهران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به تبدیل شدن به سازمانی سیاسی و بی‌اهمیت متهم کرد. وی در حالی آژانس را در این مورد به سیاسی‌کاری متهم می‌کند که اساساً پیگیری اتهامات این رژیم به جمهوری اسلامی، سرآغاز روند سیاسی‌کاری در پرونده هسته‌ای ایران بوده است.
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته، اما در کنفرانس خبری خود در واکنش به اظهارات نتانیاهو، گفت: «برداشت آن‌ها از این موضوعات به ما ارتباطی ندارد. ما در خصوص نظرات مقام‌های دولتی اظهارنظر نمی‌کنیم. ما استاندارد‌های خود را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران پایین نیاورده‌ایم و ارزیابی‌های خود را به هیچ دلیل سیاسی مغرضانه نکرده‌ایم.» به گزارش فارس، وی با تأکید در خصوص همکاری ایران و آژانس گفت: «موضع خود را در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران تغییر نداده‌ایم، اما پاسخ‌های قابل قبولی از ایران دریافت کرده‌ایم و آن‌ها را راستی‌آزمایی خواهیم کرد.»
مدیرکل آژانس در بخش پایانی کنفرانس خبری خود درباره ابهاماتی درباره مریوان (آباده) گفت: «پاسخ ایران به سؤالات بازرسان آژانس درباره منشأ آثار اورانیوم کشف شده، ممکن است صحیح باشد. آژانس در حال حاضر آن را رد یا تأیید نمی‌کند، اما با حسن نیت آن‌ها را مورد ارزیابی قرار خواهد داد و بسته شدن موضوع یا پایان یافتن سؤالات بازرسان درباره این مرکز صحت ندارد. تأکید می‌کنم که همچنان باید مسائل پادمانی باقیمانده از تعهدات ایران در چهارچوب پادمان حل و فصل شود.» گروسی پیش از این نیز در بیانیه مقدماتی خود در جلسه شورای حکام در خصوص ابهامات مربوط به مریوان همین سخنان را تکرار کرده بود.
حال باید دید جزئیات گزارش آژانس و همچنین نحوه بررسی پاسخ‌های ایران که مشخصاً از یک گروکشی جدید از سوی آژانس حکایت دارد، چگونه خواهد بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها