به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۴۰۸۱۸۴
۲۵ درصد طلافروشی‌ها غیر فعالند

مردم، بی پول و بازار طلا در رکود

مردم، بی پول و بازار طلا در رکود
گروه اقتصادی:  امروز رغبت فعالان به صادرات طلا به دلیل سختگیری ها و از همه مهمتر موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات این فلز گرانبها رو به افول گذاشته است.به گزارش اقتصاد 24،در همین رابطه ابراهیم محمد ولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه صادرات این کالا در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: صادرات طلا به صورت مطلق، صفر نیست، اما با وجود تحریم‌ها امکان داد و ستد با بعضی از کشور‌ها وجود ندارد که انتظار می‌رود با تلاش دولت سیزدهم مشکل صادرات طلا هر چه زودتر حل شود تا با ارزآوری طلا وضعیت اقتصاد به سمت توسعه برود.

وی افزود: ظرفیت صنعتگران در بخش طلا جهت صادرات طوری چشمگیر است که می‌توان به اشتغالزایی و ارزآوری آن امید داشت. در غیر این صورت این صنعت به دلیل رکود در بازار و همچنین وضعیت نگران کننده صادرات در شرایط سختی قرار خواهد گرفت.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: صنعت طلا و جواهر و گوهرسنگ‌ها در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌تواند جایگزین خوبی برای صادرات نفت و فرآورده‌های آن باشد، اما متأسفانه هنوز هیچ مشوق و طرح‌ حمایتی از صادرکنندگان طلا اجرایی نشده است.محمد ولی در ادامه با بیان اینکه در سال‌های اخیر صادرات طلا اصلا قابل توجه نبوده است، گفت: یک بخش از این موضوع به دلیل تحریم طلا و بخشی نیز به علت بازگشت ارز حاصل از صادرات و چالش‌های ناشی از آن است. تا قبل از رفع تعهد ارزی و همچنین تحریم‌ها آمریکا، عمده صادرات طلا و جواهر کشور به کشور‌های ترکیه، امارات و عراق بود.وی افزود: امروز صادرات طلا تنها در حد خروج مقدار بسیار ناچیز از سوی مسافران است و بیشتر هم به کشور عمان می‌رود.

از بازار طلا چه خبر؟
رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به سوال دیگر اقتصاد ۲۴ درباره وضعیت قیمت و شرایط معاملات در بازار طلای داخلی گفت: با توجه به کاهش قیمت طلا در روز‌های اخیر، میزان رکود در بازار به صورت مطلق، صفر نیست، اما مانند گذشته، بازار در رونق نیست، همین امر سبب کم شدن استقبال سرمایه گذاران برای خرید طلا شده است تا قیمت طلا به ثبات برسد.

وضعیت واحد‌های صنفی فعال در بازار طلا
محمدولی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در تهران مشغول به فعالیت هستند، گفت: طبق آمار حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد واحدهای صنفی فعال و ۲۰ تا ۲۵ درصد این واحد‌ها به دلیل نبود سرمایه و یا مشکلات دیگر در حال حاضر غیر فعال شده اند.

وی در خصوص واحد‌های تولید کننده طلا نیز گفت: حدود ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ واحد دارای مجوز و شناسنامه تولیدی هستند که قطعاً این تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت نیاز به افزایش و حفظ سرمایه در گردش دارد که به دلیل مشکلات اقتصادی موجود، این امر برای واحد‌های تولید کننده طلا میسر نشده و ۳۵ تا ۴۰ درصد واحد‌های تولید کننده طلا به دلیل همین مشکلات از سال گذشته تاکنون غیر فعال شده اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها