به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۴۰۸۲۵۹

ذخیره‌سازی آب کشاورزی با عایق‌های نانو

ذخیره‌سازی آب کشاورزی با عایق‌های نانو
گروه علمی: با تولید و عرضه نانوژئوممبران‌های ضدباکتری ایران‌ساخت به بازار، ذخیره آب کشاورزی در فصل بارش و استفاده از آن در فصول کم‌بارش در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و سنتی میسر می‌شود.به گزارش ایسنا، ژئوممبران در چند دهه اخیر به عنوان مؤثرترین و شناخته‌شده‌ترین مواد برای عایق‌های مهندسی و صنعتی معرفی می‌شوند و به دلیل عمر بالایی که دارند، بسیار مورد توجه صنعتگران قرار گرفته‌اند. بیشتر این ورق‌ها در استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در صنایع مختلفی از جمله صنعت کشاورزی و دامپروری نیز کاربرد دارند.
 
این محصول با استفاده از نانوذرات نقره توسط یک شرکت دانش‌بنیان و با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تولید شده است و کاربردهای مختلفی چون «ایجاد استخرهای پرورش ماهی و آبزیان»، «ایجاد برکه و آبگیر برای پرورش طیور» و «استفاده در پروژه‌های آبخیزداری، سیل‌بند و مهار آب و پوشش کانال‌های انتقال آب» دارد.

از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به «ذخیره آب کشاورزی در فصل بارش و استفاده در فصل کم آب در سیستم آبیاری قطره‌ای و سنتی»، «ایجاد پارک آبی برای ورزش‌ها و تفریحات آبی مانند شنا، قایقرانی، اسکی روی آب» و «مهار و کنترل پساب و فاضلاب صنعتی به منظور جلوگیری از آلودگی سفره‌های زیرزمینی و خاک» اشاره کرد.

محصول تولید شده این شرکت دانش‌بنیان مزایای ویژه‌ای دارد که استفاده از آن را برای کاربران و صنایع مقرون به صرفه می‌کند. از آن جمله می‌توان به «مقاومت بسیار بالا در برابر پارگی»، «مقاومت فوق‌العاده در برابر نفوذ و نشت آب، بخار، رطوبت و مانع جدی در نفوذ شوری زمین به آبگیر»، «انعطاف‌پذیری بسیار بالا برای پوشش زوایا، کنج‌ها، قوس‌ها و سطوح ناهموار طبیعی در محل اجرا مانند وجود تپه ماهور و تخته سنگ‌های بزرگ دیواره‌های محل آبگیر»، «عدم پوسیدگی و شکنندگی به دلیل مقاومت حرارتی بالا و مقاومت در برابر یخ‌زدگی با حفظ کیفیت»، «مقاومت در برابر آتش و خود اطفاء» و «مقاومت کامل در محیط‌های اسیدی و قلیایی» اشاره کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها