به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : ۴۰۸۲۶۳

سیلاب نهمین مخاطره در استان مرکزی

سیلاب نهمین مخاطره در استان مرکزی
گروه جامعه: مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی گفت:سیلاب یکی از مخاطرات جدی در سطح استان مرکزی و نهمین مخاطره ای است که در استان می تواند به چالشی بزرگ تبدیل شود.امید محترمی ۱۶ خرداد در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی اظهار کرد: اداره کل مدیریت بحران در راستای ارتقای سطح آمادگی دستگاه ها و رفع نواقص، ملزم به برگزاری مانورهای مختلف با سناریو های مختلف در شهرستان ها است. 
 
وی افزود: سیلاب یکی از مخاطرات جدی در سطح استان مرکزی و نهمین مخاطره ای است که در استان می تواند به چالشی بزرگ تبدیل شود. مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی تصریح کرد: در سالهای اخیر سیلاب خساراتی به استان وارد کرده که جبران آنها می تواند هزینه زیاد به همراه داشته باشد. 

وی با اشاره به برگزاری مانور سیلاب در شهرستان شازند و با اشاره به فعالیت بیش از ۶۵۰ نفر در این مانور اضافه کرد: با توجه به عملکرد دستگاه ها این اطمینان خاطر را به مردم می دهیم که در بین دستگاه های امدادی و انتظامی در سطح استان وضعیت مطلوبی حاکم است. محترمی خاطرنشان کرد: در حوزه ارتباطات و مخابرات و مجموعه اداره کل غله و صمت ضعف هایی وجود دارد که باید ارتقای لازم انجام شود. در حوزه برخی دستگاه ها از جمله صمت هماهنگی لازم وجود ندارد که این مشکل نیز باید بررسی و رفع شود. 

وی اضافه کرد: در این مانور نواقصی در حوزه یافتن مصدومین زیر آوار نیز وجود داشت که در این خصوص دوره هایی باید برگزار شود. مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی با اشاره به بارش های همرفتی در استان در هفته گذشته بیان کرد: این بارش ها لحظه ای و منطقه ای با خسارات سنگین است که شهر تلخاب و ۱۲ روستا در این بارش ها دچار آسیب شدند اما با اقدامات دستگاه ها خسارت به حداقل رسید، خسارت زیرساخت ها و کشاورزی این روستاها 800 میلیارد تومان برآورد شده است و در مجموع، یک منزل مسکونی دچار آسیب جدی شد. 

محترمی با اشاره به اینکه برخی شهرداران اعتقادی به ساماندهی حوزه رودخانه ای ندارند اضافه کرد: در 2 سال اخیر در اراک اقدامی در این حوزه انجام نشده است. در حدفاصل بین پارک امیرکبیر و حوزه شهری اراک یک گرفتگی وجود دارد که در صورت بروز سیلاب، در این مسیر دو هزار خانه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. وی خاطرنشان کرد: برخی امکانات و تجهیزات در مجموعه های آتشنشانی های استان کافی نیست. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی اضافه کرد: از ابتدای تیرماه ارزیابی شهرداری ها آغاز می شود و حتما باید این تجهیزات از سوی شهرداری ها تامین شود. محترمی تصریح کرد: در شهرهای خنداب، شازند و محلات سوله های مدیریت بحران وجود ندارد که با استفاده از ظرفیت شهرستان ها می توان این سیلوها را ایجاد کرد. برای داشتن یک مجموعه مدیریت بحران با تجهیزات خوب، 17 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. وی ادامه داد: احتمال فرو نشست در شهر توره وجود دارد که درخصوص آن نیاز به بررسی بیشتر است و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در این رابطه نیازمند اعتبار است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها