به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۷ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۰۸۳۲۶

وقتی همه خوابند، کارمندان در راهند!

وقتی همه خوابند، کارمندان در راهند!
گروه اقتصادی: روزنامه مردم‌سالاری نوشت: از روز شانزدهم خردادماه ساعت کار ادارات و سازمانهای دولتی و بانکها و ... تغییر می‌کند و کارمندان باید از ساعت ۶ صبح سر کار حاضر شوند تا بتوانند ساعت ۱۳ تعطیل شوند و در ساعات ظهر و بعدازظهر که نیاز به وسایل گرمایشی بیشتر است و برق بیشتری مصرف می‌شود، ادارات تعطیل باشند.
 
اگرچه شروع بکار ادارات و بانک‌ها از ساعت ۶ صبح خواهد بود اما آغاز طرح ترافیک تغییر پیدا نمی‌کند و همچون روزهای گذشته آغاز طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸ خواهد بود. شورای هماهنگی بانک‌ها تصمیم گرفته است که باتوجه به تغییر ساعت کاری ادارات از ۱۶ خرداد، ساعت کاری کارمندان آنها نیز در تابستان ۱۴۰۲ تغییر کند.
 
اما سازمان بورس تصمیم گرفته است که ساعت کاری بازار سرمایه در این ایام تغییری نکند. به عبارت دیگر، بازار سهام ایران از روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ مطابق همیشه است و هیچ‌گونه تغییری در ساعت انجام معاملات صورت نمی‌گیرد. این یعنی ساعت انجام معاملات همچون قبل، ۸ و ۴۵ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه خواهد بود.

کسانی هم که در روستاها ساکن هستند و به کار کشاورزی مشغولند، عموما به ساعت رسمی توجهی ندارند و در تمام طول سال، بر اساس روشن شدن و تاریک شدن هوا، کارهای کشاورزی و باغداری را تنظیم کنند.
جلو نکشیدن ساعت رسمی کشور در ابتدای امسال، مشکلات فراوانی برای کارمندان ایجاد می‌کند که غالبا مجبورند ساعت ۵ صبح از منزل حرکت کنند تا به محل کار خود برسند و این یعنی برای داشتن خواب کافی، حداکثر باید ساعت ۱۰شب خواب باشند! در غیر این صورت با کسالت و خواب آلودگی باید در محل کار حاضر شوند.

دوم اینکه فکری به حال کارمندانی که فرزندان خردسالی دارند که باید آنها را به مهد کودک بسپارند، نشده است. مهدهای کودک زودتر از ۷ صبح پذیرش ندارند اما پدر و مادر باید ساعت ۶ صبح در محل کار حاضر باشند.عملا ارباب رجوع ادارات زودتر از ساعت ۸ صبح برای امور اداری مراجعه نمی‌کنند و این یعنی کارمندان در دو ساعت ابتدایی کار عملا کار چندانی ندارند و در ساعات بعدی ممکن است سرشان شلوغتر باشد. ضمن اینکه با توجه به اینکه سازمانها و شرکتهای خصوصی، دیرتر کار خود را آغاز می‌کنند، حجم بیشتری از کار ارتباطی این دو بخش دولتی و غیردولتی باید در ساعات محدودتری انجام شود.

صبح زود بیردار شدن و در مدت زمان کوتاهی، حجم بیشتری کار را تحمل کردن، تنها بخشی از این مشکلات است. علاوه بر آن، اغلب ادارات ساعت ۱۳ نمی‌توانند کار خود را تعطیل کنند و در این صورت بخشی از کارکنان باید در سر کار بمانند که دو حالت ایجاد می‌شود: یا وسایل سرمایشی خاموش می‌شود که عملا شرایط کاری را در گرمای طاقت فرسا برای کارکنان سخت می‌کند و ضریب خطا را بالا می‌برد؛ یا وسایل سرمایشی باید روشن بماند که عملا فلسفه این تصمیم گیری جدید را به کل زیر سوال خواهد برد!

دولت با اتخاذ تصمیماتی عجیب همچون تغییر ساعت کار ادارات و بانکها و همچنین قطع برق صنایع در یک روز در هفته بدون توجه به تبعات آن روی تولید، آن هم در سالی که به نام رشد تولید نامگذاری شده است، عملا گام در مسیری گذاشته که مشکلات را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.شاید عاقلانه ترین راهکار، جبران این اشتباه با ملغی کردن مصوبه تثبیت ساعت رسمی کشور است تا این حجم از سردرگمی را که تاثیر چندانی هم در کاهش مصرف انرژی و جبران مشکل لغو مصوبه تغییر ساعت رسمی ندارد، در پی نداشته باشد.
برچسب ها: ساعت کاری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها