به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۷ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۴۰۸۴۰۰

چطور سردرد تنشی را تسکین دهیم؟

چطور سردرد تنشی را تسکین دهیم؟
گروه سلامت: سردرد تنشی شایع‌ترین نوع سردرد است که معمولا به صورت دردی به شدت‌های متفاوت در پشت چشم‌ها یا در عضلات سر و گردن و بالای شانه حس می‌شود. برخی از افراد هم سردرد تنشی را به صورت نواری کشیده‌ در اطراف پیشانی‌شان حس می‌کنند. این نوع سردرد معمولا بعدازظهرها بروز می‌کند. برخی از افراد گاه‌به‌گاه و برخی دیگر با توالی بیشتری دچار آن می‌شوند.
 
گرچه سردرد تنشی به ندرت ناتوان‌کننده است که اما یقینا مایه ازار فرد است.اگر به طور مکرر (بیش از یک یا دو بار در هفته) به سردرد تنشی دچار می‌شوید، این راهبردها ممکن است به خلاص شدن شما از آن کمک کنند:
-  دستورات پایه‌ای بهداشتی را رعایت کنید: به اندازه کافی بخوابید، وعده‌های غذایی‌تان مرتب باشد و تا حد ممکن خودتان را از استرس و خستگی دور نگهدارید.
- تکنیک‌های آرامش‌بخشی را به کار ببرید: شیوه‌های آرامش‌بخشی جسمی و روانی اگر به طور مرتب به کار روند، می‌توانند به تسکین دادن سردردهای تنشی کمک کنند. از جمله شیوه‌های جسمی استفاده از کمپرس گرم روی گردن و شانه‌ها برای شل کردن و آرامش‌بخشی عضلات است. تمرین‌هایی که باعث تقویت و ایجاد کشش در این عضلات می‌شوند هم سودمند هستند.

- تمرین‌های «تخیل هدایت‌شده»: این تمرین‌ها که در آنها ذهنتان را روی بخش‌های گوناگون بدنتان متمرکز می‌کنید تا آنها را شل وتنش و استرس آنها را ازاد کنید، ممکن است به تسکین این نوع سردرد کمک کنند.
- بیوفیدبک (پسخوراند زیستی): این شیوه آرامش‌بخشی نیاز به آموزش ویژه دارد، اما می‌تواند به افرادی که دچار سردردهای مکرر تنشی می‌شوند، کمک کند. درمانگر در این شیوه الکترودهایی را به پوست شما متصل می‌کند تا پیام‌های الکتریکی را از عضلات گردن و شانه ثبت کند. سپس در این وضعیت به شما آموزش داده می‌شود که چگونه دریابید در چه زمانی دچار تنش شده‌اید و چگونه پیش از آنکه میزان تنش بیش از حد بالا برود و سردرد تنشی ایجاد شود، عضلات‌تان را شل کنید.

- شیوه‌های دارویی: در برخی از افراد دچار سردرد تنشی نقاطی بسیار حساس به نام «نقاط ماشه‌ای» در پشت گردن یا در شانه‌هایشان دارند. تزریق یک ماده بیحسی به این مناطق ممکن است درد را از بین ببرد یا از عود کردن سردرد جلوگیری کند. همچنین داروهایی برای تسکین دادن سردردهای تنشی وجود دارند. اگر شیوه‌های غیردارویی نتوانستند سردردهای تنشی شما را تشکین دهند، با دکترتان درباره گزینه‌های درمانی مناسب مشورت کنید.
برچسب ها: سردرد تنشی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها