به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۷ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۴۰۸۴۴۰
جمع‌آوری ۷۰ امضا برای استیضاح امیرعبداللهیان

دولت در پیگیری حقابه هیرمند کوتاهی می‌کند

دولت در پیگیری حقابه هیرمند کوتاهی می‌کند
گروه اقتصادی: بحران کم‌آبی، یکی از دغدغه‌ها و مشکلات همیشگی مردم در استان سیستان و بلوچستان بوده است. حال چند صباحی است که حقابه ایران از رود بزرگ هیرمند توسط طالبان داده نمی‌شود و این چالش، رنگ و بوی سیاسی و البته امنیتی هم به خود گرفته است.

دولت مکلف است قوانین را اجرا کند نه اینکه بخواهد با خواهش و تمنا کار کند
به گزارش اقتصاد24، حبیب‌ا... دهمرده، نماینده زابل در مجلس در خصوص مشکل آب در استان سیستان و بلوچستانگفت: ما برای موضوع مهمِ آب پایدار استان سیستان و بلوچستان برنامه داریم. در گذشته، بسته‌ای تعریف شده بود که قانون هم شد. قانون در این رابطه، یعنی دولت مکلف است این قوانین را اجرا کند نه اینکه بخواهد با خواهش و تمنا کار کند.

وی افزود: در این برنامه، حقابه ما از رودخانه هیرمند، انتقال آب از دریای عمان، جلوگیری از تبخیر و رسوب‌گذاری آب‌ها، باروری ابر‌ها و... تبدیل به قانون شده است. این قانون، بسته کاملی است که دولت مکلف است، تمام این‌ها را با هم انجام دهد.دهمرده تصریح کرد: من به شخصه نقش به سزایی را در قانون‌گذاری و نظارت بر این قوانین داشتم و در اینجا پیشنهاد دادم که دولت مکلف است برای تثبیت و استمرار و افزایش حقابه ایران از افغانستان کار‌هایی را انجام دهد و هر سه ماه، وزیر نیرو مکلف است که به کمیسیون انرژی بیاید و هم گزارش دهد و هم پاسخگوی نمایندگان باشد.

فرصت سوزی دولت در انتقال آب از دریای عمان
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: همه این مسائل که به قانون تبدیل شده، در مجلس نهم و دهم تصویب شده است و الان هم در حال پیگیری و نظارت هستیم. متاسفانه در این زمینه تا امروز، دولت‌ها کوتاهی کرده‌اند و گرفتن حقابه ایران را آن‌طور که باید دنبال نکرده‌اند. از طرفی، برای انتقال آب از دریای عمان نیز کار‌هایی شروع شده است، ولی کار کُند پیش می‌رود و دولت فرصت‌ها را از دست می‌دهد.
 
وی یادآور شد: الان دولت کار‌هایی را شروع کرده تا مطالبه به حق مردم محقق شود. در این راستا، بنده از وزیر امور خارجه گله دارم که به وظایف خود، عمل نکرده است، از این‌رو چندین بار استیضاح وزیر امور خارجه را دنبال کرده‌ام و حال بیش از ۷۰ امضا برای استیضاح آقای امیرعبداللهیان، جمع شده است. دولت فقط می‌گوید که قوانین را اجرا می‌کند، ولی کاری را پیش نمی‌برد.دهمرده افزود: انتقال آب از دریای عمان، زمان‌بر است، یعنی این کار، امسال جواب نمی‌دهد. دولت باید تعداد تیم‌ها را زیاد کند تا کمتر از دو سال بتوانیم آب را از دریای عمان، شیرین‌سازی کنیم و به شهر‌ها ببریم.
 
نماینده زابل تصریح کرد: در مورد حقابه ایران از رود هیرمند، تا الان طالبان و دولت‌های قبل افغانستان، موضوع را انکار نکرده و نمی‌کنند و شفاهی می‌گویند حقابه را می‌دهد، ولی عملاً می‌بینیم که این کار را نمی‌کنند. قبل از اینکه بند کمال‌خان بسته شود، هرسال سه تا چهار میلیارد مترمکعب آب به واسطه سیل در رودخانه هیرمند را شاهد بودیم، ولی از زمانی که بند بسته شد، آبی که از بالادست می‌آید، منحرفش می‌کنند به یک نمک‌زار یا شوره‌زار به نام گود زره و برای همین، آبی داخل ایران نمی‌آید.
 
وی گفت: بعد از این رویکرد، ما به طالبان گفتیم کار اشتباهی کردید که بند را بستید، ولی حداقل سهم حقابه ما را بدهید. اینکه معاون وزیر کشور طالبان می‌گوید ما قبلاً و بیشتر به ایران آب دادیم، حرف بی‌ربطی است. سال‌ها سیل می‌آمده و طالبان اصلاً وجود نداشته که ببیند هامون پر می‌شود. همچنین در مورد فیلم‌های درگیری بین نیرو‌های مرزبانی ایران با طالبان باید بگویم از روز اولی که طالبان مستقر شد، این درگیری‌ها بود و این فیلم‌ها، اتفاق جدیدی نیست.دهمرده در پایان خاطرنشان کرد: ما قانون داریم و وظیفه دولت، تامین آب استان سیستان و بلوچستان است. حالا اگر رییس جمهور یا امور وزیر خارجه در انجام وظایف‌شان کوتاهی کنند، به سراغ سوال و استیضاح می‌رویم، همان‌طور که قبلاً هم از ظریف، اردکانیان و امیرعبداللهیان سوال پرسیده بودیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها