به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۷ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۴۰۸۴۵۰

بازگشایی سفارت ایران در عربستان 

بازگشایی سفارت ایران در عربستان 
گروه بین الملل: با احیای مناسبات دیپلماتیک میان عربستان سعودی و ایران، سفارت جمهوری اسلامی در ریاض هم پس از هفت سال بازگشایی شد. همزمان با این رویداد وزیر خارجه آمریکا در سفری رسمی و برای مذاکراتی جامع وارد عربستان شد.
علیرضا بیگدلی، معاون کنسولی وزارت خارجه ایران، در مراسم بازگشایی مجدد که با حضور ده‌ها دیپلمات برگزار شد، گفت: «امروز، روز مهمی در روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی است. فعالیت دوباره سفارتخانه‌های دو کشور مسیر همکاری‌ها را تسهیل می‌کند.»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، هم پیش‌تر اعلام کرده بود که سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری ایران در جده ۱۶ و ۱۷ خرداد بازگشایی خواهند شد.
در حالی که جمهوری اسلامی احیای رابطه میان ایران و عربستان را به عنوان "شکستی برای آمریکا و اسرائیل" و "مقدمه خروج آمریکا از منطقه" تبلیغ می‌کند، در همان روز افتتاح سفارت جمهوری اسلامی در ریاض، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک سفر رسمی وارد عربستان سعودی شد.
بلینکن قرار است در این سفر درباره همکاری راهبردی میان دو کشور در مسائل منطقه‌ای و جهانی و طیفی از مسائل دوجانبه، از جمله همکاری‌های اقتصادی و امنیتی، مذاکره کند.
او در این سفر دو روزه همچنین در نشست وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای بررسی همکاری در زمینه تقویت امنیت و ثبات، کاهش تنش، یکپارچگی منطقه‌ای‌ و فرصت‌های اقتصادی در سراسر خاورمیانه شرکت خواهد کرد.
بررسی "راهکارهای مقابله با تروریسم" نیز بخشی از دستور کار مذاکرات بلینکن عنوان شده است.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز در آستانه سفر بلینکن به عربستان بر پایبندی واشنگتن به تقویت شراکت امنیتی خود با ریاض از جمله فروش تجهیزات دفاعی، تمرینات مشترک و مبارزه با دسترسی طرف‌های غیردولتی به موشک و هواپیمای بدون سرنشین تاکید کرده است.
در رسانه‌های بین‌المللی اخبار و تحلیل‌های متفاوتی هم منتشر شده است که بر اساس آنها گفت‌وگوهایی در سطوح مختلف برای برقراری رابطه میان عربستان و اسرائیل در جریان است و بلینکن احتمالا در این رابطه نیز در ریاض گفت‌وگوهایی را انجام خواهد داد.
آمریکا در عین حال از احیای رابطه میان ایران و عربستان استقبال کرده است. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، در واکنش به این خبر، رابطه میان ریاض و تهران را امری مربوط حوزه اراده و اختیار این دو کشور دانست و گفت: «چیزی که من می‌توانم به طور کلی بگویم این است که ما از انسجام بیشتر، گفتگوی فزون‌تر و شفافیت بیشتر در سراسر منطقه خاورمیانه حمایت می‌کنیم.»
به گفته این مقام آمریکایی: «اگر بازگشایی سفارت ایران در ریاض افزایش شفافیت عملکرد این کشور را در پی داشته باشد، تنش‌ها را کاهش دهد و به کاهش رویکردهای بی‌ثبات‌ساز منجر شود طبعاً مثبت است».
 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها