به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۷ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۰۸۴۶۸

آیا هدست عجیب اپل، آینده فناوری است؟

آیا هدست عجیب اپل، آینده فناوری است؟
گروه فناوری: همه عرضه‌های بزرگ و جدید محصولات اپل از یک الگو پیروی می‌کنند؛ الگویی که اپل پیشگام آن بود و با آیفون و سپس آی پد کاملش کرد. ابتدا شایعات و حدس زیادی داغ می‌شود درباره دستگاه مرموزی که احتمالا بسیار بهتر از محصولات سایر رقباست، چرا که اپل آن را می‌سازد. سپس تصویری واضح‌تر همراه با گزارش‌ها و اخبار رسمی منتشر می‌شود. بعد اپل محصول را در مراسمی چشمگیر رونمایی می‌کند، هیاهو اوج می‌گیرد و سپس میلیون‌ها نفر برای خرید هجوم می‌برند.

به گزارش فرارو ، "هدست واقعیت افزوده" جدید نیز همین الگو را دنبال کرده است. سال‌ها در مورد تلاش‌های اپل برای ساخت چنین دستگاهی داستان‌سرایی شده و حالا رسانه‌هایی مانند نیویورک تایمز و بلومبرگ می‌گویند که باید منتظر چه محصولی را داشته باشیم. محصولی که دنیای فناوری انتظار دارد اپل در تاریخ ۵ ژوئن(۱۴ تیر) از آن رونمایی کند.

با این وجود، رونمایی از هدست آتی با نوعی گیجی و ابهام  همراه است و با انتظاراتی که درباره محصولات پیشین اپل وجود داشت، متفاوت است. هم چنین، سوال مهمی وجود دارد در مورد این که آیا کسی مایل به خرید محصول تازه اپل خواهد بود یا خیر؟ آیا کسی حاضر است برای یک قطعه تجهیزات که قیمتی در حدود ۳ هزار دلار دارد، پول بدهد؟

اپل دست به اقدامی عجیب زده و میلیارد‌ها دلار روی این فناوری سرمایه‌گذاری کرده. رقبای اپل نیز همین کار را انجام می‌دهند به این امید که پلتفرمی باشد در سطح گوشی هوشمند بعدی و هدست اپل معادل آیفون باشد. با این وجود، حتی سازندگان هدست هم فکر نمی‌کنند دستگاهی که اپل در ماه ژوئن به نمایش خواهد گذاشت، چیزی شبیه به آیفونی باشد که "استیو جابز" مدیر عامل سابق اپل در سال ۲۰۰۷ میلادی از آن رونمایی است. در بهترین حالت هدست اپل نسخه اولیه از یک فناوری است که به وعده‌های آینده اشاره می‌کند و اینکه در ادامه نسخه‌های بهتر، ارزان‌تر و سبک‌تری را دریافت می‌کنیم.با آن چه گفته شد باید پرسید دقیقا چه انتظاری باید از هدست اپل داشته باشیم؟ و مهم‌تر از آن، پس از رونمایی از محصول، شرکت اپل از ما انتظار دارد چه کاری انجام دهیم؟

هدست جدید اپل در واقع چه کاری انجام می‌دهد؟
در بهار سال جاری، اپل در جلسات خصوصی هدست اخیر را به نمایش گذاشت. این دستگاه آشنا به نظر می‌رسد، چرا که شبیه هدست‌های قبلی ساخته شده توسط رقبای اپل مانند متا و مایکروسافت است. با این وجود، این هدست ابتکار عمل تازه‌ای است، زیرا کار‌هایی را انجام می‌دهد که هدست‌های دیگر نمی‌توانند.
علیرغم آن که "تیم کوک" مدیر عامل اپل پیش‌تر در مورد عینک سبک که شبیه اشیاء دنیای واقعی است و بسیاری از مردم پیش‌تر از آن استفاده کرده‌اند، سخن گفته بود، هدست تازه اپل این گونه نیست. این دستگاه نسبتا حجیم است و به صورت بسته می‌شود و به نیروی قابل توجهی برای کار نیاز دارد که کاربر را مجبور می‌سازد یک بسته باتری را روی کمر خود ببندد و یا در جیب‌اش بگذارد.
قرار است این هدست دو عملکرد متفاوت داشته باشد.

یکی از عملکردهای آن واقعیت مجازی است. در آن کاربران منظره دیجیتال کامل را می‌بینند که شبیه به دستگاه‌های هدست واقعیت مجازی اوکولوس است که متا در سالیان گذشته ساخته بود. حالت دیگر به اصطلاح واقعیت مختلط است. گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر آن که اپل ممکن است از اصطلاح "واقعیت توسعه یافته" استفاده کند که در آن کاربران می‌توانند دنیای واقعی را با هدست ببینند، اما هم چنین قادر به دیدن اشیاء دیجیتالی پیش‌بینی شده خواهند بود و حتی می‌توانند با آن تعامل داشته باشند.

اپل احتمالا دو ترفند اضافه می‌کند و بر این باور خواهد بود که هدست‌هایش را از سایر هدست‌ها متمایز می‌سازد. اولین ویژگی "هم حضوری" خواهد بود بدان معنا که شخصی که هدست به سر دارد می‌تواند ویدئویی را که به آن نگاه می‌کند با فرد دیگری که هدست به سر دارد به اشتراک بگذارد و هر دو می‌توانند یک چیز را به طور همزمان تجربه کنند. برای مثال، در ساحل راه می‌روید و می‌خواهید شخصی در حین پیاده روی به شما ملحق شود.

نسخه دیگر به چیزی که پیش‌تر دیده بودیم نزدیک‌تر است: شما یک هدست قرار می‌‌گذارید و با آواتار رایانه‌ای شخص دیگری که در میدان دیدتان ظاهر می‌شود صحبت می‌کنید.نکته گیج کننده‌تر دیگر آن است که اپل ظاهرا صفحه‌های بیرونی را در جلوی هدست‌ها قرار می‌دهد. بنابراین، افرادی که از هدست استفاده نمی‌کنند می‌توانند نمایشگر ویدئویی از چشم‌های فردی که هدست را می‌پوشد ببینند.

اپل قصد دارد بسیاری از برنامه‌های iOS موجود خود را به دستگاه جدید منتقل کند، اما برنامه‌هایی مانند یک برنامه ماشین حساب، مطمئنا کسی را برای استفاده از دستگاه تازه متقاعد نمی‌کند چه رسد به خرید آن.علیرغم تلاش‌های جمعی گوگل، متا، مایکروسافت و سایر شرکت‌های عرصه فناوری هیچ کس نتوانسته است افراد زیادی را متقاعد کند که هدست‌های واقعیت مجازی یا هدست‌های واقعیت افزوده را مورد استفاده قرار دهند.

در نتیجه، می‌توان ناامیدی را در رفتار شرکت‌هایی که چنین دستگاه‌هایی را ساخته‌اند مشاهده کرد. گوگل که فاز واقعیت افزوده و واقعیت مجازی Big Tech را با دستگاه شیشه‌ای خود در سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز کرد در نهایت پذیرفت که آن دستگاه‌ها و فناوری‌ها برای افراد عادی بیش از اندازه عجیب و غریب هستند و سعی کرد تجهیزات را به دستگاه‌هایی برای استفاده صنعتی تبدیل کند و پاییز امسال به طور رسمی گجت‌ها را قطع می‌کند. مایکروسافت هدست واقعیت افزوده هولولنز خود را در سال ۲۰۱۶ میلادی عرضه کرد، اما هرگز موفق نشد. اخیرا فعالیتش به انتشار پست‌های وبلاگی تقلیل یافته و وانمود می‌کند که هنوز به دستگاهش اهمیت می‌دهد.

متا میلیارد‌ها دلار را در انواع هدست سرمایه‌گذاری کرده و اصرار دارد که این کار را برای سال‌های آینده دنبال خواهد کرد. با این وجود، در اوایل سال جاری، یکی از مدیران متا اذعان کرد که مصرف‌کنندگان، دستگاه‌هایی را که متا به آنان می‌فروشد، دوست ندارند. "مارک رابکین" معاون واقعیت مجازی آن شرکت گفته بود: "ما باید در رشد، حفظ و احیا بهتر باشیم".

تیم کوک چگونه می‌خواهد مشتریان را متقاعد کند که زمان فعلی برهه‌ای متفاوت است؟ در آغاز کار دشواری پیش روی او خواهد بود. علیرغم آن که کوک یک مدیر اجرایی بسیار موفق بوده و در دوران تصدی‌اش سهام اپل افزایش یافته است و ارزش کل شرکت بار دیگر به ۳ تریلیون دلار نزدیک می‌شود، اما او برخلاف "استیو جابز" فروشنده کاریزماتیکی نیست.

حتی شخص استیو جابز نیز برای فروش عینک‌های واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی مشکل داشت. این بدان خاطر است که تنها زمانی می‌توانید مشاهده کنید هدست‌ها چگونه کار می‌کنند که آن دستگاه را بر روی صورتتان قرار داده باشید. اگر روی صحنه بایستید و به مردم بگویید که هدست‌ها تا چه اندازه عالی هستند صرفا شبیه کسی روی صحنه خواهید شد که رایانه‌ای بر روی صورتش بسته است.

منطقی‌ترین استدلال این است که اپل واقعا فکر نمی‌کند ده‌ها میلیون هدست را به این شکل با قیمت ۳۰۰۰ دلار در هر پکیج بفروشد. در عوض فکر می‌کند که خریداران اولیه، علاقمندان و طرفداران پروپاقرص اپل بازخورد خرید این محصول را مطرح خواهند کرد و افرادی که هنوز آن را امتحان نکرده اند چیز‌های زیادی در مورد ظرفیت بالقوه دستگاه یاد خواهند آموخت.

اپل با این استدلال معتقد است در سال‌های بعد زمانی که هزینه‌ها کاهش می‌یابد و فناوری بهبود یافته و برنامه‌های متعددی وجود خواهند داشت هدست اپل شروع به کار خواهد کرد.اپل به طور معمول یک محصول را اعلام می‌کند، سپس به شما می‌گوید که می‌توانید خیلی زود آن را بخرید، و فروش اوج می‌گیرد. احتمالا این روند در مورد هدست‌ها متفاوت خواهد بود.
برچسب ها: هدست اپل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها