به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۴۰۸۶۰۰

سورپرایز کاهشی دلار و سکه

سورپرایز کاهشی دلار و سکه
گروه اقتصادی: روز گذشته نرخ دلار و سکه دچار نوسانات کاهشی شدند. دلار آزاد در روز چهارشنبه با حدود ۵۹۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به ۵۰هزار و ۳۹۰تومان رسید. این رقم کمترین میزان در ۴۵روز کاری گذشته بوده است. هر قطعه سکه طلای طرح جدید نیز در بازار دیروز یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان افت قیمت ثبت کرد و با معامله در رقم ۲۹میلیون تومان در کف ۶۱روزه خود قرار گرفت. این کاهش که از ابتدای معاملات روز گذشته در بازار رخ داده بود، سبب غافلگیری بسیاری از معامله‌گران شد. کارشناسان سه عامل را در روند کاهشی موثر می‌دانند. نخستین دلیل را می‌توان اخبار مثبت در زمینه مناسبات سیاست خارجی کشور دانست. در روزهای اخیر با سفر یک مقام مهم خارجی به کشور زمزمه‌ها از احتمال وقوع یک توافق کوتاه‌مدت بالا گرفت. روز گذشته نیز روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» مطلبی در رابطه با احتمال توافق ایران و آمریکا در هفته‌های آتی منتشر کرد. عامل دوم شارژ بخش عرضه بازار توسط بازارساز در روزهای پس از تعطیلی بود. عامل سوم شرایط فصلی است؛ به‌نحوی‌که از نگاه فعالان بازار، در نیمه نخست سال درصورتی‌که بازار با ریسک‌های سیاسی همراه نباشد، چشم‌انداز معامله‌گران عمدتا کاهشی است.
معاملات ارزی بازار آزاد در روز گذشته شاهد نوسان کاهشی دلار بود. بررسی‌ها از هسته مرکزی معامله‌گران بازار تهران حاکی از آن است که عمده این افراد از افت قیمت قابل توجه دلار غافلگیر شده و مسائل مختلفی را به عنوان دلیل آن عنوان می‌کنند. برخی از این افراد از تلاش بانک مرکزی جهت جمع‌آوری ارز بازار سخن گفته و برخی دیگر احتمال مذاکرات پشت پرده ایران و دولت‌های غربی را مطرح کردند.
جو کاهشی در بازار تا حدی بود که برخی از معامله‌گران ارقام 47 و 48 هزار تومان را به عنوان حمایت‌های بعدی دلار نامیدند. در این میان اخبار ضد و نقیضی نیز در بازار وجود داشت که هیچ یک از اعتبار کافی برخوردار نبود، به‌طور مثال مطلبی به نقل از یک مقام آمریکایی مطرح شد که پیش‌شرط تداوم گفت‌وگو‌ها را رسانه‌ای نشدن آن عنوان می‌کرد. اما در این میان چند تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگوی خود با «دنیای اقتصاد» گفت‌وگو در زمینه قرارداد برجام را از جمله ماموریت‌های احتمالی سلطان عمان در سفر به ایران خواندند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در انتهای معاملات نقدی روز گذشته با حدود 590 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 50 هزار و 390تومان رسید.
احتمال ریزش 10 درصدی در بازار ارز؟
روز گذشته همزمان با افت قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران، شایعاتی مبنی بر افت 10 درصدی نرخ ارز در میان معامله‌گران مطرح شد. عمده این افراد از کاهش قیمت دلار غافلگیر شده و از بیان علت اصلی آغاز این روند کاهشی عاجز بودند. اما در میان این افراد عده‌ای وجود داشتند که روند کاهشی جدید را پر قدرت دانسته و بر این باور بودند که در صورت انتشار خبر جدید در زمینه مناسبات سیاسی ایران و غرب احتمال ریزش 10 درصدی نرخ ارز وجود دارد. برآیند انتظارات موجود در میان فعالان بازار به کاهش نرخ ارز حداقل در کوتاه مدت دلالت دارد، چرا که می‌توان گفت احتمال انعقاد توافق جدید میان ایران و غرب افزایش یافته است. روز گذشته یک خبرگزاری عبری نیز با توجه به مکاتبات اخیر از احتمال حصول توافق میان ایران و آمریکا سخن گفت. در مجموع موارد ذکر شده سبب افت 590 تومانی قیمت دلار نسبت به نرخ روز پیشین شده و هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته در رقم 50 هزار و 390 تومان به ثبت رسید.
البته افت نرخ دلار در معاملات فردایی عصر دیروز همچنان ادامه داشت‌ و برخی از معامله‌گران فردایی ارقامی در مرز 2 کانال قیمتی 49 و 50 هزار تومانی ارائه می‌کردند. افت قیمت دلار در بازار روز چهارشنبه تابلو‌های بازار سکه را نیز قرمز کرد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدو‌د یک میلیون و 100 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 29میلیون تومان رسید.
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: نرخ دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها