به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۴۰۸۶۰۳

برکناری رئیس فدراسیون جودو با دستور وزیر

برکناری رئیس فدراسیون جودو با دستور وزیر
گروه ورزشی: روزنامه شرق نوشت: آرش میراسماعیلی، رئیس خبرساز فدراسیون جودو، سرانجام با دستور حمید سجادی، وزیر ورزش، از کار برکنار شد. میراسماعیلی که اسفند سال گذشته برای دومین دوره به‌عنوان رئیس فدراسیون جودو انتخاب شده بود، حالا چند ماه پس از آن انتصاب به دلایل غیرورزشی از این فدراسیون جدا شده است. درباره دلیل برکناری میراسماعیلی از فدراسیون جودو، ماه‌ها حرف و حدیث وجود داشت. ابتدا یکی، دو رسانه بدون آنکه اسمی از میراسماعیلی بیاورند، عنوان کردند دستگاه‌های نظارتی به دلیل تخلف مالی قرار است حکم برکناری رئیس یکی از فدراسیون‌ها را بدهند. اگرچه با کد‌های ارائه‌شده می‌شد این حدس را زد که رئیس مذکور چه کسی است، ولی باز هم گمانه‌زنی در‌این‌باره رایج بود.
این شایعه زمانی قوت بیشتری به خود گرفت که خبر رسید آرش میراسماعیلی به دلیل فشار کاری، در پی یک مشکل قلبی در بیمارستان بستری شده است. آن زمان کد اولیه داده و عنوان شد او اخیرا درگیر یک پرونده دادگاهی شده است. آنجا دیگر اندک تردید‌ها نیز از بین رفت و خبر رسید که رئیسی که عنوان شده قرار است از کار برکنار شود، همین آرش میراسماعیلی است. شایعه‌ها از گم‌شدن رقمی خبر می‌داد؛ موضوعی که نمی‌شد یا نمی‌شود با قطعیت درباره آن نظر داد.
با وجود این، خود آرش میراسماعیلی با راه‌اندازی یک کنفرانس خبری تلاش کرد ابهام‌ها در این زمینه را از بین ببرد. آنجا بود که اتهام تخلف مالی را رد کرد و گفت: «من ۱۰ تا ۱۲ میلیارد در یک سال گذشته برای جودو آوردم. اگر دنبال دزدی بودم شاید از آن آورده‌ای که آوردم استفاده می‌کردم». میراسماعیلی در حاشیه همان کنفرانس خبری روز دشواری را تجربه کرد؛ چرا‌که تعدادی از جوانان و نوجوانان جودو به همراه خانواده‌هایشان بیرون از محل برگزاری کنفرانس علیه او شعار سرداده و وزیر ورزش را هم حامی او تلقی کردند.
بااین‌حال، میراسماعیلی سعی کرد شرایط را به سمت دیگری ببرد و خودش را «بچه نظام» معرفی کرد و گفت این هجمه‌ها علیه او تازگی ندارد: «جایگاه من از رئیس فدراسیونی نیامده که بخواهم به آن بچسبم. اگر یک روز هم باشم، با قدرت ادامه می‌دهم. نسبت به این مسائل بی‌تفاوت هستم و این راز موفقیت ما بوده است. روز اول با آقای سجادی (وزیر ورزش) پیمان بستیم. من بچه نظامم و بار‌ها سیلی خوردم، چه از بیگانگان و چه داخلی‌ها. تا روزی که هستم تمام تلاشم را می‌کنم و همه برنامه‌هایم را پیش می‌برم».
آرش تصور می‌کرد برای بقا در صندلی ریاست فدراسیون جودو همان کنفرانس خبری و به زبان آوردن حرف‌های خاص کفایت می‌کند، ولی یکی، دو روز بعد پی برد که حکم اولیه علیه او آمده و طبق قانون باید از کار برکنار شود. اینجا بود که میراسماعیلی تصمیم دیگری گرفت و با نوشتن نامه به رهبری، تلاش کرد راه گریزی برای خودش پیدا کند.
در قسمت‌هایی از این نامه که روی خروجی سایت فدراسیون جودو آمده، میراسماعیلی چنین نوشته است: «رهبرم، آنچه امروز بر من می‌گذرد روایت تلخ و مظلومی است که بازگوکردنش برایم تلخ‌تر است. تا دیروز در لباس قهرمانی دنبال سکوی افتخار و برافراشته‌شدن پرچم مقدس کشورم بودم و امروز در قامت مدیری متخصص و قهرمان که شیفته خدمت صادقانه به همنوعان خود است. می‌دانم که امروز ترجمان قهرمانی، پهلوانی و خدمت صادقانه به‌مثابه غریبه‌ای بدل گردیده که دیگر صحبت‌کردن از آن سخت است. در جامعه ورزشی امروز دیگر صحبت از حفظ اعتبار و شأن ورزشکار و مدیر ورزشی نیست بلکه سرمایه‌سوزی و نخبه‌کشی در ورزش به وسیله عده‌ای خناس و منفعت‌طلب، عادت شده است. تا دیروز در ورزش صحبت از مبارزه روی تشک و میادین ورزشی بود، اما امروز در ورزش مبارزه را می‌بایست ابتدا از تودرتوی سیاست و اتاق برخی رسانه‌ها و فضای مجازی به سود عده‌ای فرصت‌طلب یافت و اگر جانی و توانی باقی ماند، میدان، تشک و خدمت در مرحله آخر. رهبرم؛ داستان من (آرش میراسماعیلی) روستازاده‌ای است از دل یک شهرستان محروم با محرومیتی مضاعف که با لطف خدا پا به عرصه ورزش گذاشته و با توکل بر خدا و استعانت از خداوند منان بار‌ها و بار‌ها پرچم پر‌افتخار کشورم را به اهتزاز در‌آورده‌ام. دنیا شاهد بود با سجده‌های شکرم بعد از هر قهرمانی‌ام، با شالی سبز بر گردن و قرآنی در دست روی سکو‌های جهانی ایستادم. می‌دانم که خاطر مبارک‌تان هست که بعد از المپیک آتن وقتی در دفاع از آرمان‌ها، ارزش‌های انقلاب و حمایت از مردم مظلوم فلسطین از رسیدن به مدال قهرمانی چشم‌پوشی کردم، حضرت‌عالی این کار بنده حقیر را در ملاقاتی حضوری ارزشمند خواندید... رهبرم؛ بر همگان پوشیده نیست در این سال‌ها چه بر من گذشت؛ از هجمه‌ها و تخریب‌های شبکه‌های معاند و بیگانه در امان نماندم و از سیلی خناسان داخلی دم نزدم و استوار ماندم. از عقاید و آرمان‌های کشورم دست نکشیدم، در بزنگاه‌های سخت و پر‌فراز‌و‌نشیب به کشور و نظام وفادار ماندم. صورتم را سال‌ها با سیلی سرخ نگه داشتم، از ردصلاحیت‌شدن‌هایم دم نزدم، از بی‌مهر‌ها نرنجیدم، از بازجویی‌های بی‌مورد و ممنوع‌الخروج شدنم به‌خاطر فایل صوتی که در دفاع از انقلاب اسلامی منتشر شد، سکوت کردم. خود و خانواده‌ام را تهدید کردند، اما سر خم نکردم. حتی پیشنهادات مالی بیگانگان یک لحظه وسوسه‌ام نکرد. حال نیز با پرونده‌سازی و اتهامات واهی روبه‌رو شده‌ام و ناجوانمردانه بر من می‌تازند، اما همیشه با خود گفته‌ام هر که مقرب‌تر است، جام بلا بیشترش می‌دهند... در این وانفسا که سوابقم برای همگان اظهر من الشمس است، درد‌دل نمودم تا بدانید ریشه این نخبه‌کشی‌ها و فرار مغز‌ها از کجا سرچشمه می‌گیرد و طراحی توطئه‌های افراد فرصت‌طلب، سرمایه‌های این انقلاب را چگونه می‌سوزانند. همگان می‌دانند که دینم را به کشور و نظام ادا نمودم و عاشقانه مردم کشورم را دوست دارم».
آرش میراسماعیلی در حالی ادعا کرده که علیه او پرونده‌سازی شده که همین روز گذشته، روزنامه دولتی ایران، در مطلبی در همین زمینه نه تنها داستان تخلف مالی را امری درست توصیف کرد، بلکه نوشت بیماری قلبی میراسماعیلی هم حربه و بهانه‌ای برای فرار از این ماجرا بود. در بخشی از این گزارش چنین آمده بود که «آرش برای ماندن در فدراسیون رؤیای زیادی در سر داشت و در ذهن خودش برنامه‌های زیادی را چیده بود، اما حالا بعد از نزدیک به پنج سال حضور به‌عنوان سرپرست و ریاست با جودو خداحافظی می‌کند. هر‌چند این خداحافظی چندان هم آسان نبود و به هر روشی که می‌شد متوسل شد تا بماند، اما نشد. با برکناری او، یک معمای بزرگ هم حل شد؛ رئیس فدراسیونی که تخلف مالی داشت و قرار بود خیلی زود برکنار شود، برای همه مشخص شد... البته جدایی آرش از فدراسیون جودو چندان هم آسان نبود و او به هر روشی متوسل شد که بماند، اما نشد. روش منسوخ‌شده سکته و بستری‌شدن در بخش CCU را هم در پیش گرفت تا بلکه با به‌راه‌انداختن داستان ناراحتی قلبی، مدتی بیشتر در ریاست فدراسیون بماند، اما این روش هم جواب نداد. قبل از آرش میراسماعیلی خیلی‌ها بودند که با توسل به این روش از مشکلاتی که در فدراسیون به وجود آورده بودند، فرار کردند، اما دیگر همه فهمیده بودند که چرا به این روش متوسل می‌شوند».
با وجود تمام تلاش‌هایی که میراسماعیلی برای ماندن در فدراسیون جودو انجام داد، در نهایت با حکم وزیر ورزش و جوانان، نصرالله پریچهره به‌عنوان جانشین او سرپرست فدراسیون جودو شد. هرچند وزیر گفته ممکن است در آینده‌ای نزدیک میراسماعیلی دوباره به فدراسیونش برگردد؛ «یک موضوع قضائی درخصوص فدراسیون جودو پیش آمده و سعی می‌کنیم این موضوع را از طریق دستگاه قضائی پیگیری کنیم. فعلا قرار بوده این تغییرات در رأس فدراسیون جودو رخ دهد و ما به احترام رأی دستگاه قضائی حکم تعلیق موقت را اجرائی کردیم. شاید میراسماعیلی دوباره برگردد. اگر او برگردد که دیگر فدراسیون جودو نیازی به برگزاری انتخابات ندارد، اما اگر چنین نشد، هر زمان که قانون به ما اجازه دهد اقدامات مربوطه را انجام می‌دهیم».
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها