به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب : ۴۰۸۶۴۳

واکنش مثبت دلار به اخبار گشایش‌ها

واکنش مثبت دلار به اخبار گشایش‌ها
گروه اقتصادی: همزمان با موج اخبار متنوعی که با سرفصل «بهبود روابط بین‌المللی ایران» در رسانه‌ها منتشر شده، نرخ ارز نیز بالاخره بعد از یک هفته به این اخبار واکنش نشان داد و شامگاه دیروز اسکناس دلار امریکا در شبکه دلالی بازار تهران به کانال ۴۹ هزار تومانی وارد شد. البته نرخ ارز همواره با نوساناتی همراه بوده، اما دست‌کم در ۶ ماه گذشته، چنین ریزش قیمتی در بازار دیده نشده بود. تا ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه، قیمت فروش دلار در کف بازار تهران ۴۹۷۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۴۹۶۵۰ بود.
همزمان، روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی نیز به زیر کانال ۳۰ میلیون تومان سقوط کرد. در بازار آزاد - جایی که مردم عادی می‌توانند دست به خرید و فروش ارز یا سکه بزنند- موضوع آزادی پول‌های ایران به شدت در بازار تاثیر گذاشته و به نظر می‌رسد پمپاژ اخبار مثبت به بازار باعث شده خریداران در بازار نایاب شوند.
هر چند در ده روز گذشته و همزمان با اوج گرفتن اخبار مثبت از نتایج مذاکرات تازه در عرصه سیاسی، نرخ دلار روز‌های کم‌نوسانی را تجربه کرد و تقریبا در کانال ۵۲ هزار تومانی می‌چرخید.
روز گذشته روزنامه «هاآرتص» از «پیشرفت چشمگیر مذاکرات ایران و امریکا» گزارش داد و به نقل از مقامات اسراییلی عنوان کرد که «انتظار می‌رود ظرف چند هفته آینده، تهران و واشنگتن به توافق برسند.»
به نوشته این روزنامه، توافق ظاهرا شامل امتیازی ازسوی ایران برای توقف فرآیند غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا است. در مقابل، تهران انتظار کاهش تحریم‌های بین‌المللی تحت رهبری امریکا را دارد.
در مرحله اول، این توافق شامل آزادسازی حدود ۲۰ میلیارد دلار دارایی ایران از حساب‌های بانکی مسدود شده خارج از ایران - واقع در کره‌جنوبی، عراق و صندوق بین‌المللی پول می‌شود. هرچند موضوع «آزادسازی منابع بلوکه شده ایران یک خبر کاملا «تکراری» در بازار ارز شده است. اما در یکی، دو روز گذشته حجم اخبار منفی که می‌توانست روی بازار تاثیر بگذارد کم نبوده. به طور مثال با نشست شورای حکام، از منظر برخی تحلیلگران سیگنال منفی بود که می‌توانست سطح تنش‌ها را بیشتر کند. یا موضوع تحریم‌های تازه‌ای که خزانه‌داری امریکا و حتی بیانیه تروئیکای اروپایی که در آن اشاره شده بود ایران بی‌وقفه در حال گسترش برنامه هسته‌ای خود فراتر از توجیهات غیرنظامی است. این‌ها اخبار منفی بود که در بازار ارز قطعا اثر افزایشی داشت.
با این حال گفته می‌شود که بانک مرکزی این روز‌ها به‌شدت در حال تزریق درهم امارات به بازار است تا اثر خبر‌های منفی یا نگران‌کننده را خنثی کند و اجازه ندهد بازار ارز و به ویژه قیمت دلار صعودی شود. هرچه که هست، حالا زور اخبار مثبت و اقدامات بانک مرکزی بر بازار ارز چربیده و سیگنال‌های مثبت بیش از پالس‌های منفی دیده شده است.
نرخ دلار حالا به زمین سفت رسیده و منتظر اخبار مثبت بیشتری از جلسه شورای حکام است که روز جمعه برگزار می‌شود. نگاه عمده معامله‌گران و فعالان بازار ارز این است که بیانیه تروئیکای اروپایی و حتی اظهارات سیاسیون امریکایی چندان برای حال و روز فعلی بازار «تند» محسوب نمی‌شود.
مرجع :  روزنامه اعتماد
برچسب ها: نرخ ارز

۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ۱۰:۲۹
یک عده نمیفهمیدن قیمت دلار تو رابطه خارجی مشخص میشه بعد دو سال فهمیدن شایدم خودشون را به نفهمی زده بودن تادولت قبل را زمین بزنن (431760)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها