به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۹:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۴۰۸۶۵۶

انفجار در مراسم ترحیم یک مقام طالبان

انفجار در مراسم ترحیم یک مقام طالبان
گروه بین الملل: انفجار نیرومندی در مراسم ترحیم یک مقام طالبان در مسجدی در شهر فیض‌آباد مرکز بدخشان در شمال شرقی افغانستان رخ داده است، چند مقام محلی طالبان نیز در میان کشته‌شدگان و زخمیان هستند.
در همین حال، صلاح الدین ربانی، رئیس جمعیت اسلامی افغانستان در بیانیه‌ای حوادث اخیر در بدخشان را «ادامه خصومت درون‌گروهی طالبان» در این ولایت دانسته است.
عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان گفته براساس «معلومات اولیه» در این حمله دستکم ۱۱ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شده‌اند. اما شماری منابع محلی از کشته‌شدن حدود ۱۶ نفر و زخمی‌شدن ده‌ها نفر خبر داده‌اند.
تکور در توییتر نوشته که این حمله حوالی ساعت ۱۱ صبح امروز زمانی اتفاق افتاد که مردم زیادی در مراسم فاتحه نثار احمد احمدی، سرپرست ولایت بدخشان در مسجد نبوی فیض‌آباد گردهم آمده بودند.
احمدی روز سه‌شنبه او و راننده‌اش در حالی که عازم محل کارش بود، در حمله‌ای انتحاری با خودرو حامل مواد منفجره کشته شدند. گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. در انفجار امروز صفی الله صمیم یفتلی، فرمانده سابق پلیس بغلان طالبان، حاجی اکرم خان از مقام‌های محلی طالبان و ضیاالحق ابوذر از اعضای حزب جمعیت اسلامی کشته شدند. همچنین ‏فیض الله آماج، فرمانده محلی طالبان، بصیر خان خالد، عضو حزب جمعیت اسلامی و مولوی جمیل، رئیس محاکم طالبان در جمع زخمی‌های رویداد هستند.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت انفجار امروز را برعهده نگرفته است در حالی که گمان‌های از اینکه گروه داعش در پس انفجار باشد وجود دارد. حملات شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان در ماه‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است. در دو ماه گذشته این گروه به جز ترور معاون والی بدخشان هیچ حمله‌ای را انجام نداده است.
انفجار هدفمند امروز در فیض‌آباد بدخشان که ظاهرا تلفات زیادی از جمله شماری از فرماندهان محلی طالبان را به دنبال داشته، پیش از همه چیز روایت حکومت طالبان در مورد تامین امنیت سرتاسری در افغانستان را به چالش می‌کشد.
حدود دو سال پس از بازگشت طالبان به قدرت، افغانستان به یکی از منزوی‌ترین کشورها در جهان تبدیل شده، صدها هزار نفر فرار کرده‌اند، فقر و بیکاری بیداد می‌کند، اتهامات گسترده شکنجه و بازداشت وجود دارد، زنان از عرصه عمومی حذف شده‌اند و تنش‌های مرزی با همسایه‌ها بالا گرفته است؛ در این میان «تامین امنیت» مهمترین کارتی است که طالبان آن را به رخ همه می‌کشند.
به نظر می‌رسد که شاخه خراسان گروه داعش، این کارت «برنده» طالبان را دستکم در شمال افغانستان به تدریج و با هدف قرار دادن ارشدترین مقام‌های طالبان با چالش جدی مواجه ساخته‌ است.
در ماه دسامبر سال گذشته، فرمانده پلیس طالبان در بدخشان با سه عضو دیگر طالبان در انفجاری که مسئولیت آن را داعش به عهده گرفت، کشته شدند.
در نهم مارس امسال یک مهاجم انتحاری داعش، داوود مزمل، والی طالبان در بلخ و یکی از مهمترین چهره‌های این گروه را جلوی دفترش هدف قرار داد و کشت.
طالبان هم البته عملیات شدیدی را علیه داعش در بخش‌های مختلف افغانستان به راه انداخته و به نظر می‌رسد از نظر کمی حملات داعش کاهش یافته است اما این گروه حالا به طراحی حملات بزرگ رو آورده‌ است.
بدخشان ولایت بزرگی در شمال شرق افغانستان در مرز با تاجیکستان است که مهمترین فرماندهان تاجیک‌تبار طالبان از این ولایت هستند و گفته می‌شود شماری از گروه‌های اسلام‌گرای مخالف دولت‌های تاجیکستان و ازبکستان در این ولایت پایگاه دارند.
بدخشان همچنین مرکز منابع مهم معدنی در افغانستان و یکی از مسیرهای اصلی قاچاق مواد مخدر به آسیای میانه است که در گذشته رقابت‌های محلی نیز موجب درگیری‌ها و انتقام‌گیری‌ها میان فرماندهان محلی شده بود.
از سوی دیگر شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان در پی حمله امروز به یادآوری حملات مشابه پرداخته‌اند که طالبان در گذشته مسئولیت آن را به عهده می‌گرفتند و طالبان را متهم کرده‌اند که سنت حملات در مساجد و امکان مقدس را آنها در افغانستان آغاز کردند.
در همین حال، صلاح الدین ربانی، رئیس جمعیت اسلامی افغانستان در مورد رویداد امروز در بدخشان بیانیه‌ای حوادث اخیر در بدخشان را «ادامه خصومت درونگروهی طالبان» در این ولایت دانسته است.
در بیانیه آمده است: «تروریسم و افراط‌گرایی در همه‌ی اشکال و انواع آن محکوم می‌باشد و نیز هرگونه اقدامی‌که افراد مظلوم و ملکی را هدف قرار می‌دهد ظالمانه و غیراسلامی و انسانی است. بدین‌وسیله مراتب تسلیت خویش‌را با بازماندگان قربانیان مظلومِ این روی‌داد ابراز می‌داریم.»
در بیانیه آمده است که «حوادث اخیر در ولایت بدخشان که هد‌ف‌مندانه و فرافکنانه به داعش نسبت داده می‌شوند، ادامه‌ خصومت‌های درون‌گروهی ط‌البان برای حفظ قدرت است.»
بدخشان در چند دهه اخیر پایگاه سنتی حزب جمعیت اسلامی و به ويژه برهان الدین ربانی، بنیانگذار این حزب بوده است.
صلاح الدین ربانی همچنین به مردم بدخشان توصیه کرده که «در جنگ‌ درون‌گروهیِ بر سر قدرت، از آن‌ها دوری گزینند.»
در حالی که گروه داعش دربیانیه‌ای حمله انتحاری به معاون والی بدخشان در روز سه‌شنبه را برعهده گرفت.
حامد کرزی، رئيس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله از چهره‌های سیاسی دولت پیشین مقیم کابل این حمله در مسجد را نیز محکوم کرده و به بستگان قربانیان تسلیت گفته‌اند.
 عبدالله در توییتی نوشت: «حمله به مساجد و اماکن مذهبی اقدامی مغایر با احکام اسلام و مبانی انسانی است و هیچ توجیهی ندارد.»

     
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها