به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ساعت ۱۹:۵۳
کد مطلب : ۴۰۸۶۶۲

 روحانی و ظریف مبتدی بودند!

 روحانی و ظریف مبتدی بودند!
گروه سیاسی: روزنامه دولتی ایران نوشت:مرور کارنامه دولت سابق نشان می‌دهد که اولویت دیپلماسی گذشته تنظیم و بازتعریف روابط جمهوری اسلامی ایران با جهان بود و جهان هم از زوایه دید روحانی و ظریف به آمریکا و اروپا و انجام مذاکرات هسته‌ای و شکل‌گیری برجام با آنها خلاصه می‌شد و در نهایت سیاست خارجی روحانی در همه ابعاد و شئونش به دیپلماسی برجامی تقلیل پیدا کرد.
ویرانگری و کارنابلدی سیاست‌ورزی مبتدیانه مسئولان اجرایی کشور در دهه 90 باعث قربانی شدن منافع ملی و نابودی زندگی مردم و هزینه سنگین از جیب ملت ایران برای کارآموزی دولتمردان پیشین شد. این هزینه‌کرد باعث شد حسن روحانی سال‌ها بعد از این ادعا که «خوش‌بینی در دنیای سیاست یا بدبینی خیلی معنا ندارد و ما باید واقع‌بین باشیم» (دهم اردیبهشت سال ۱۳۹۳ در گفت‌وگوی تلویزیونی) عدول کرده و بگوید «خوش‌بینی به برجام به معنای خوش‌بینی به ابرقدرت‌ها نیست. به برجام خوشبینیم و به آمریکا بدبین هستیم.»(بیست و چهارم آذرماه ۱۳۹۵) و چه هزینه‌ها از جیب ملت ایران هزینه شد تا آقای روحانی بفهمد که در دنیای سیاست، خوش‌بینی و بدبینی معنا دارد!
شاید بتوان سیاست‌ورزی روحانی و ظریف را در ۸ سال ۱۴۰۰_۱۳۹۲ در حوزه خارجی، ملغمه‌ای از «سیاست گدایی توجه غربی‌ها» با انبوهی از «ندانم‌کاری» و «سردرگمی» معرفی کرد که علاوه بر پیچیده‌تر شدن پرونده هسته‌ای، موجب آشفته‌تر شدن وضعیت کشور در مناسبات خود با دیگر کشورها در حوزه‌های مختلف شود. کاهش سطح روابط با کشورهای همسایه، بی‌اعتنایی به دست دوستی کشورهای دوست در شرایط سخت دوران تحریم برای جلب رضایت دولت‌های اروپایی و آمریکا، عدم استفاده از ظرفیت‌های مختلف کشورهای همسایه و آفریقایی و... برای گسترش گستره تجاری و اقتصادی و...، تنها بخشی از لطمات و صدمات بی‌پایان این نوع سیاست‌ورزی و نگاه مبتدیانه به مسأله دیپلماسی بوده است. اما سیره آیت‌الله رئیسی در مدت ۲۰ ماه گذشته در گره‌گشایی از کلاف سردرگم دستگاه سیاست خارجی نشان داد که او برخلاف سلف خود که بیشتر با القاب و عناوینی مانند «حقوقدان» و «شیخ دیپلمات» سرگرم ایراد سخنرانی بود، مردی است «عملگرا».
آیت‌الله رئیسی که با فهم دقیق و عمیق به میدان پا گذاشته بود، می‌دانست سیاست خارجی موفق بیش و پیش از هر چیز مستلزم طراحی راهبردی، اراده سیاسی و هنر ایجاد فرصت است. از همان ابتدا با فعال کردن و به‌هم پیوند دادن زنجیره‌ای از وزارتخانه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف با تکیه بر اصول انقلابی و در نظر گرفتن منافع ملی، به مدعیان بلد بودن زبان دنیا این مسأله را آموزش داد که دیپلماسی نه به معنای سازش و عقب‌نشینی که هنر و توان اعمال مسالمت‌آمیز قدرت در نظام بین‌الملل به نفع منافع جمعی مردم است.
باز کردن قفل واردات واکسن در اوج بحران کرونا در کمترین زمان ممکن و ریشه‌کن کردن این ویروس منحوس که روزانه جان قریب به ۷۰۰ نفر از هموطنان عزیز ما را می‌گرفت، اولین گام محکم دولت سیزدهم برای نشان دادن رویه جدید دولت مستقر در حوزه دیپلماسی بود.
عضویت در سازمان همکاری شانگهای، انعقاد ۱۴۷ تفاهمنامه همکاری در سفرهای خارجی، ایجاد بازارهای مختلف خرید نفت و افزایش چند برابری فروش نفت و دریافت ارز نفت فروخته شده، توافق با عربستان و آغاز روند برقراری ارتباط با مصر پس از چند دهه، رسیدن سرمایه‌گذاری خارجی به بیش از 5 میلیارد دلار، افزایش چشمگیر تعاملات تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای مختلف از ۱۰۰ تا ۴۰۰ درصد، صفر شدن ۸۷ میلیون بشکه میعانات روی دریا، آغاز روند اجرایی شدن توافقات جامع بلندمدت با روسیه و چین، شروع ساخت راه‌آهن رشت_آستارا با سرمایه‌گذاری روسیه، عبور نخستین قطار کریدور ریلی (قزاقستان_ترکمنستان_ ایران_ ترکیه)، توافق گازی با ترکمنستان و برقراری دوباره سوآپ گازی، پیروزی دیپلماتیک در سازمان ملل با کسب ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر و گزارشگر کمیته خلع سلاح سازمان ملل علی‌رغم تحمیل فشارهای سنگین و توطئه‌های بزرگ دشمنان مردم ایران در عرصه بین‌الملل پس از اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ و... تنها گوشه‌ای از دستاوردهای ملموس و واقعی سیاست خارجی دولت سیزدهم با مدیریت آیت‌الله رئیسی است.
برچسب ها: حسن روحانی

۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ۲۰:۱۵
دمت گرم روشنگری کن که مردم بفهمن قطار انقلاب را دست چه راننده ای دادن. فقط حیف که دلار نشد پنج هزار تومن شد پنجاه وپنج هزار تومان (431707)
۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ۰۰:۵۴
قطار انقلاب دست افرادی افتاده که تا مردم رو کلا به کشتن ندن توقف نمی‌کنند. (431737)
۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ۰۰:۵۵
خب بسلامتی می‌بینیم که ظاهرا بهار نیوز قراره جدیدا اگه خدا بخواد کامنتها رو منتشر کنه و زودتر منتشر کنه و نزاره بیست و چهار یا چهل و هشت ساعت قبل منتشر کنه

امیدواریم همینطور باشه و به کامنتهای مردم توجه داشته باشید و اونهارو خیلی زود تایید کنید. (431738)
۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ۲۰:۵۴
سیاست خارجی شماها هم «سیاست گدایی ملت بهتر از تعامل با دنیاست» چون همین کشور دوست و برادرررررر عراق دلارهاتون رو نمیده و بعد از التماس مکرر میگه ایران باید وضعیت ما رو درک کنه چون آمریکا نمیذاره دلار بدیم. شماها که میگفتید مشکل از تحریم نیست مشکل از داخله اگه اینطوره پس چه ... دارید می کنید که از وقتی اومدید همه چی صد برابر گرون شده کمرمون شکسته دیگه خانه دار شدن که محال شد اجازه نمیدید مستأجر هم باشیم (431710)
۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ۰۰:۵۲
والا درآمدمون همونه اما مایحتاج زندگی روز به گرون تر میشه. آخه این چه وضعیه؟؟؟ حرفمون و دردمون رو به کی بگیم. مگه چقدر در میاریم که فقط ماهی پونزده میلیون بدیم بابت یه خانه ساده و معمولی در محله وسط تهران؟؟؟ بخدا اجاره بهای منازل خیلی بی انصافی افزایش پیدا کرده. مردم از پسش بر نمیان (431736)
مهرانه
Denmark
۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ۲۰:۵۵
بله
الان تو این دو سال اونقدر پیشرفت کرده
دلار از ۴۲۰۰ تومان شده ۵۰،۰۰۰ تومان
مرغ از کیلویی ۱۵،۰۰۰ تومان شده ۱۰۰،۰۰۰ تومان
گوشت از کیلویی ۳۰،۰۰۰ تومان شده ۴۵۰،۰۰۰ تومان
خونه از متری متوسط در تهران ۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان شده ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
خودرو رو که نگو
سایر مایحتاج اولیه زندگی ...

(431711)
۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ۰۰:۵۰
خداوکیلی اینها به چه فاز و اعتماد به نفسی (اعتماد به سقف) میان و از عمکرد دو سال اخیر دولت سیزدهم دفاع و حمايت می‌کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (431735)
۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ۲۱:۴۶
ای بابا هر کی ندونه ما میدونیم رییسی چه توانایی هایی داره. یه طوری از رییسی صحبت کرده مثل اینکه هنری کسینجر ایرانه و تمام ایده ها از ایشان دیکته می شه. (431718)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ۲۲:۰۹
بگفتا نه این نقش نقش من است ولیکن قلم در کف دشمن است بله قلب واقعیت وارانه نمایی در سیاست داخلی وخارجی تورم ۷۰ درصدی انزوای بین المللی ومیایون ها دلار خسارت تحریم ها وبحران مسکن واشتغال نشانه اوج ناکارآمدی رئیسی وکابینه اش است از روزنامه دولتی با قلم مزدورانی که شرافت وصداقت حرفه ای را فدای منافع شخصی کرده اند انتظاری بیش از این نیست ؟ کجاست منافع شانگهای وارتباط با مصر وعربستان (431719)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ۲۳:۳۹
روحانی وظریف باآن همه سابقه امنیتی ودیپلماتیک مبتدی بودند ودولت مردان محترم فعلی که حتی یک روزهم درکارسیاست نبودندحتما همه ورزیده وکاربلد هستند! (431723)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ۰۰:۴۹
خیلی جالبه
واقعا هیچ جوره پذیرفتنی نیست که حامیان دولت و مسؤولان کنونی کشور که شرایطی که برای مردم و کشور درست کرده اند اظهر من الشمس است، بخواهند دولت قبلی و آقایان روحانی و ظریف رو نقد کرده و زیر سوال ببرند. (431734)
۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ۱۰:۱۰
خندم گرفت . البته بعدش حالم از چرت پرتاتون به هم خورد. (431756)
۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ۱۴:۳۳
خوبه که دست آوردهاتون
رو به اشتراک بزارید وبازخوردشو
ببینین
چون یک نفره سوار قطار پیشرفت
شدین و همه جا موندن (431783)
۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ۱۴:۴۱
نفت کشور وملت رو به حراج
گذاشتید جاش دمپایی بهتون
میدن
ورنه با این همه انتقال نفت چرا
سفره ها جمع شده وملت به گدایی افتادن
چون بابتش پول نمیدن (431784)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ۱۴:۴۲
ملتی که از فلاکت آرزوی
مرگ میکنه این شعار ها براش
طنز تلخ و کشنده اس (431785)
یعقوب
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۷ ۰۷:۰۲
بهارجان تبریک تبریک تبریک

چرخش 180 درجه ای شما مبارک باشه

چقدر گرفتید که این طور تفسیر به رای می کنید
حرفاتون مثل کبک می مونه
وای اینو دیگه کجای دلم بذارم
روابط به کشورهای همسایه؟؟؟!!!
کی از دیوار سفارت عربستان بالا رفت ...
کی خواست لانه جاسوسی دوم را تسخیر کنه ...
کی بعد 7 سال رفت با فلاکت رفت التماس عربها را کرد همونهایی که سفارت را به آتش کشیدن
خود کرده ...

پیوندتان مبارک ... (433549)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها