به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۶ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۴۰۸۷۹

مون: پايان بحران سوريه ازطريق مذاكره

گروه بين الملل: بان کی مون با بیان اینکه راهکار سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است، گفت: تنها از طریق برگزاری مذاکرات ژنو می‌توان به بحران سوریه پایان داد.
مون: پايان بحران سوريه ازطريق مذاكره
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با شبکه خبری اسکای نیوز عربی با بیان این که تنها از طریق نشست‌های ژنو می‌توان بحران سوریه را حل کرد، بر لزوم اجرای بیانیه ژنو تاکید کرد. وی در ادامه افزود: اجرای فصل هفتم منشور سازمان ملل نیازمند حمایت پنج کشور عضو دائم شورای امنیت است. دبیر کل سازمان ملل گفت: ما نگران هستیم، چرا که طرف‌ها به گفت‌وگوی جدی نمی‌پردازند. من برای برگزاری نشست ژنو 3، با همکاری اخضرالابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه و دیگر شرکای اصلی از جمله واشنگتن و مسکو تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

بان کی مون ضمن ابراز خرسندی از امحای تسلیحات شیمیایی سوریه، خاطرنشان کرد که با آغاز 30 ژوئن آتی احتمالا عملیات امحای این تسلیحات به طور کامل انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه درحال حاضر بیش از یک میلیون و 700 هزار آواره در اردن، لبنان، عراق، ترکیه و مصر هستند، از طرف‌های درگیر در سوریه خواست تا اجازه رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان را بدهند.

بان کی مون تاکید کرد: شورای امنیت قطعنامه 2139 را صادر کرده اما به خاطر اقدامات نامناسب طرف‌های درگیر، هیچ نتیجه و فایده‌ای نداشته است. وی عنوان داشت: سازمان ملل نقض حقوق بشر در سوریه را بررسی می‌کند. دبیر کل سازمان ملل در خصوص اوضاع سودان جنوبی با بیان اینکه افزایش خشونت‌ها در این کشور امری غیر قابل قبول است، افزود: اوضاع سودان جنوبی بسیار وخیم است. ما شاهد خشونت و کشتار در این کشور بودیم و از دو طرف می‌خواهیم تا به توافق آتش بس پایبند باشند.

بان کی مون در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نیز تاکید کرد: گروه 1+5 این مساله را بررسی می‌کند و در حال حاضر مذاکرات میان طرف‌ها به توافق اولیه‌ای انجامیده است. ما با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم و از تمامی طرفها می‌خواهیم تا به مذاکرات ادامه دهند.
مرجع : ايسنا