به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۰ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۴۰۸۹۷۰

کشف‌مشارکت باکتریایی‌جدید در حفره‌های دندانی

کشف‌مشارکت باکتریایی‌جدید در حفره‌های دندانی
گروه علمی: برای اولین بار، محققان باکتری را پیدا کردند که وقتی در تله های چسبناک ساخته شده توسط باکتری های دیگر گرفتار می شود، ابرساختارها را تشکیل داده و به آن کمک می کند تا مینای دندان را فرسایش دهد و حفره ایجاد کند. این یافته می تواند به راه های جدیدی برای دور نگه داشتن دندان هایمان از مهاجمان منجر شود.

به گزارش سیناپرس، همانطور که دندانپزشک ها بارها و بارها گفته اند، حفره ها به دلیل وجود پلاک روی دندان های ما ایجاد می شوند. این پلاک از نظر فنی یک بیوفیلم است یعنی یک کلونی از باکتری ها که برای مقاومت در برابر حذف به یکدیگر متصل می شوند. باکتری‌های موجود در این پلاک‌ها اساساً غذاهای شیرین را به اسیدهایی تبدیل می ‌کنند که مینای محافظ دندان‌ها را فرسایش داده و منجر به ایجاد حفره یا پوسیدگی می‌ شوند.

برای سال‌ها دانشمندان می ‌دانستند که باکتری معروف به استرپتوکوک موتانس، محرک اصلی تشکیل پلاک در دهان ما است. اکنون، محققان دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند: S. mutans یک کمک کننده قدرتمند به نام Selenomonas sputigena دارد.

مشخص شد که S. mutans در تشکیل بیوفیلم خود ساختارهای چسبناکی به نام گلوکان ایجاد می کند. همانطور که باکتری S. sputigena با استفاده از زائده های کوچک از روی این گلوکان ها بالا می رود، آنها گرفتار می شوند. این موضوع  باعث می شود که آنها به سرعت تکثیر شده و یک روبنای لانه زنبوری شکل تشکیل دهند که به نوبه خود S. mutans را مهر و موم کرده و از آنها محافظت می کند. محققان با استفاده از آزمایشات حیوانی تشخیص دادند که این پانچ باکتریایی یک یا دو به طور چشمگیری تولید اسید را افزایش می دهد و بنابراین منجر به شدت حفره ها می شود.

هیون کو (Hyun Koo) پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: این یک یافته غیرمنتظره بود که به ما بینش جدیدی در مورد ایجاد پوسیدگی می دهد، اهداف بالقوه آینده برای پیشگیری از حفره را برجسته کرده و مکانیسم های جدید تشکیل بیوفیلم باکتریایی را نشان می دهد که ممکن است در زمینه های بالینی دیگر مرتبط باشد.

همچنین کو و همکارانش سال گذشته کشف کردند که چگونه یک قارچ با S. mutans همکاری می کند تا زائده هایی را رشد دهد که به ابر ارگانیسم ها اجازه می دهد تا روی دندان های ما بخزد.

کو در ادامه گفت که جدیدترین یافته‌ها می ‌تواند با توسعه آنزیم‌هایی که می‌ توانند شکل‌ گیری ابرساختارها را مختل کنند، به راهی بهتر برای جلوگیری از حفره‌ها منجر شود. او و تیمش قصد دارند برای درک بیشتر مشارکت باکتری‌ها به تحقیقات بیشتری بپردازند.کو در خاتمه افزود: این پدیده که در آن یک باکتری از یک نوع محیط به یک محیط جدید منتقل می ‌شود و با باکتری‌های ساکن آنجا تعامل می ‌کند و این ابرساختارهای قابل توجه را می ‌سازد، باید مورد توجه میکروبیولوژیست‌ها باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها