به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۰ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۰۸۹۷۹

هر آنچه لازم است در خصوص ورق روغنی بدانید

گروه کسب و کار: ورق روغنی، یک ورق فولادی است که از طریق فرآیند نورد سرد تولید می‌شود. این محصول علاوه بر این که دارای سطحی صاف و صیقلی است، شکل‌پذیری و استحکام بالایی دارد. این ویژگی‌ها باعث شده است تا ورق‌های روغنی در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار بگیرند.
هر آنچه لازم است در خصوص ورق روغنی بدانید
ازجمله این صنایع می‌توان به خودروسازی، ساخت‌وساز، صنایع فلزی و... اشاره کرد. به‌دلیل استفاده گسترده، قیمت ورق روغنی برای صنعتگران از اهمیت بالایی برخوردار است. این قیمت به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد.

ورق روغنی چگونه تولید می‌شود؟
ورق‌های روغنی از طریق نورد سرد در کارخانه‌های صنعتی فولادی شکل می‌گیرند. در ابتدای تولید، ورق‌های فلزی با ابعاد و ضخامت موردنظر ساخته و آماده می‌شوند. کیفیت اولیه این ورق‌ها تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی ورق‌های روغنی می‌گذارد.
پس از آماده شدن ورق‌های فولادی، یک روغن و روان‌ساز روی سطح فلز پاشیده می‌شود. این روغن باعث خواهد شد که مقاومت فلز در نورد سرد در سطح کمتری قرار بگیرد و سایش غلتک کاهش یابد. کاهش سایش غلتک باعث می‌شود که ورق‌های فلزی در حین تولید دچار آسیب نشوند. به‌علاوه استفاده از روغن دمای سطح غلتک را کاهش خواهد داد و در پی آن فرایند روغنی شدن بهتر صورت می‌پذیرد.

انواع گرید ورق روغنی
گریدهای ورق‌های روغنی بر اساس کیفیت و استحکام به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی‌ها، بر اساس استاندارد Din، با نام St شناخته می‌شوند که به کلمه Stahl به معنای فولاد (در زبان آلمانی) اشاره دارد. مهم‌ترین گریدهای ورق روغنی عبارت‌اند از:
•    ورق روغنی  st12
•    ورق روغنی st13
•    ورق روغنی st14
•    ورق روغنی st16
•    ورق روغنیek2
•    ورق روغنی     qste

برخی از گریدهای فوق به‌دلیل مقاومت بالا نسبت به دیگر گریدها کاربرد بیشتری در صنایع دارند. قیمت روز ورق روغنی نیز با توجه به این گریدها تعیین می‌شود. از مهم‌ترین گریدهای موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


 
ورق روغنی st12
ورق روغنی گرید st12، نوع بسیار مهم ورق روغنی به‌حساب می‌آید که در گذشته با نام St02 شناخته می‌شد. گرید St121 حداقل استحکام کششی از 270 تا 410 مگا پاسکال را نشان می‌دهد. نرخ حداقل استحکام تسلیم این گرید نیز 280 مگاپاسکال است. علاوه‌بر این، تغییر طول یا قابلیت کششی این ورق را حداکثر 28 درصد در دقیقه تعیین می‌کنند. از ویژگی‌های دیگر ورق st12 می‌توان به سطح صاف و روغن‌کاری‌شده و همچنین استحکام  آن اشاره کرد.

ورق روغنی گرید ST13
ورق روغنی با گرید ST13 را به‌عنوان یک نوع نیمه‌کششی در بین ورق‌های روغنی می‌توان در نظر گرفت. علت این موضوع آن است که در هنگام اعمال بار کششی، حدود 34 درصد تغییر طول خواهد داشت (که بیشتر از ورق ST12 است). این اختلاف از کمتر بودن عناصر آلیاژی آن نسبت به گرید ST12 نشات می‌گیرد. قیمت ورق روغنی با گرید ST13 را معمولا مقداری کمتر از گرید ST12 می‌توان یافت.

ورق روغنی گرید ST14
از بین ورق‌های روغنی، بیشترین تغییر طول را در اثر اعمال بارکششی گرید ST14 دارد. به همین دلیل به آن فوق کششی می‌گویند و حداکثر 38 درصد قابلیت کششی دارد. نسبت به گریدهای ST12 و ST13، گرید ST14 دارای استحکام کششی کمتر و مقدار عناصر آلیاژی کمتری است. نام این گرید در گذشته،  ST04 بوده است.



ویژگی و خصوصیات کلی ورق روغنی
ظاهر صیقلی و براق ورق روغنی جزو ویژگی‌های اساسی این محصول محسوب می‌شود. به‌علاوه، این ورق مقاومت بالایی در برابر فشارهای خارجی نشان می‌دهد. ازآنجایی‌که این محصول رنگ‌پذیری مناسبی دارد، می‌توان از تنوع رنگی زیادی استفاده کرد. یکی از ویژگی‌های دیگر این محصول فولادی این است که استحکام خود را در ابعاد و اشکال مختلف حفظ می‌کند.
 از دیگر ویژگی‌های ورق روغنی این است که ساختار فیزیکی آن در پاسخ به تغییرات دما و حجم ثابت می‌ماند. قیمت ورق روغنی علاوه‌بر کیفیت و گرید به برند تولیدکننده نیز بستگی دارد. به‌عنوان مثال این احتمال وجود دارد که قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه با توجه به خصوصیات و ویژگی محصول متفاوت از ورق روغنی هفت الماس باشد. 

برترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق روغنی
تعداد زیادی کارخانه در ایران، ورق‌های فولادی تولید می‌کنند. این ورق‌های فولادی به‌عنوان یکی از مواد اولیه پرکاربرد در صنایع مختلف شناخته می‌شوند. محصولاتی نظیر لوله، انواع سقف، پروفیل، لوازم خانگی، بدنه کشتی‌ها و... را با استفاده از ورق‌های روغنی می‌سازند. در بین کارخانه‌های مطرح در زمینه تولید این محصول می‌توانیم از فولاد مبارکه، هفت الماس و غرب آسیا نام ببریم. ورق‌های تولیدی نیز با همین نام‌ها مانند ورق روغنی فولاد مبارکه، ورق روغنی فولاد غرب آسیا و... به بازار می‌آیند.

قیمت ورق روغنی
همان‌طور که اشاره شد، تعیین قیمت روز ورق روغنی تحت‌تاثیر عوامل مختلفی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین این عوامل را باید کیفیت محصول، قیمت جهانی آهن، نرخ ارز، برند تولیدکننده و... برشمرد. به‌دلیل نوسانات موجود در بازار ارز و بی‌ثباتی بازار برای اطلاع از قیمت روز این محصول باید از شرکت‌های عرضه‌کننده استعلام گرفته شود. امروزه وب‌سایت‌ها مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند. 

جمع‌بندی
ورق‌های روغنی در ابعاد، وزن، ضخامت و انواع مختلفی به تولید می‌رسند. هر گرید ورق روغنی در بخش‌های مختلف صنعتی مانند صنعت خودرو، کشتی‌سازی، تولید لوازم خانگی و غیره کاربرد دارد. قیمت روز ورق روغنی را با توجه به نوسانات ارز، قیمت آهن، کیفیت محصول و برند تولیدکننده تعیین می‌کنند. از معروف‌ترین ورق‌های روغنی در بازار می‌توان به ورق روغنی اصفهان ( ورق روغنی فولاد مبارکه ) ، ورق روغنی هفت الماس و ورق روغنی فولاد غرب آسیا اشاره کرد.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها