به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۰ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۴۰۹۰۵۶

مذاكره غیر مستقیم آمریکا و ایران در عمان

مذاكره غیر مستقیم آمریکا و ایران در عمان
گروه سیاسی: نشریه آمریکایی اکسیوس گزارش داد که مقام‌های آمریکا و ایران ماه پیش در گفت‌وگوهایی غیرمستقیم با در عمان شرکت کرده‌اند.
این نشریه اینترنتی به نقل از یک منبع آگاه می‌نویسد که هیات‌های دو طرف در اتاق‌های جداگانه حضور داشتند و مقام‌های عمانی پیام‌ها را میان آن‌ها منتقل می‌کردند.
اکسیوس قبلا گزارش داده بود که برِت مک‌گورک، هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، روز ۸ مه به عمان رفته بود تا درباره یک پیشنهاد احتمالی به ایران با مقام‌های این کشور صحبت کند.
به گفته سه منبعی که اکنون اکسیوس با آنها صحبت کرده، ایران هم در همان زمان نماینده‌ای را به عمان فرستاده بود. به گفته یکی از این منابع علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، یکی از این مقام‌ها بود.اکسیوس می‌نویسد که یکی از پیام‌های اصلی آمریکا بر «بازدارندگی» تمرکز داشت.این منابع آگاه گفتند که آمریکا روشن کرده که اگر ایران به سوی غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم – غنای لازم برای تولید سلاح هسته‌ای - برود بهای سنگینی خواهد پرداخت.
اکسیوس گزارش می‌دهد که هدف از مبادله غیرمستقیم پیام‌، رسیدن به «تفاهمی» درباره راه‌های کاهش تنش‌های پیرامون برنامه اتمی، رفتار ایران در منطقه و مشارکت آن در جنگ اوکراین بود؛ «تفاهمی» که به نوشته این نشریه می‌تواند مبنای مذاکرات آینده برای یک توافق بر سر برنامه اتمی ایران باشد.
اکسیوس گزارش می‌دهد که معلوم نیست دو طرف به چنین تفاهمی نزدیک شده باشند.
کاخ سفید  گزارش‌ها از احتمال رسیدن به یک توافق موقت با ایران در آینده نزدیک را رد کرده بود. یک سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به گزارشِ وبسایت میدل‎‌ایست‌آی در این مورد، آن را «غلط و گمراه‌کننده» خواند.آن گزارش به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود که ایران و آمریکا در آستانه یک توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران قرار دارند.براساس این گزارش توافق موقت احتمالی شامل توقف غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد و ادامه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقابل اجازه صادرات تا یک میلیون بشکه نفت در روز است.سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت «هر گزارشی درباره توافقی موقت از این نوع نادرست است.»
نمایندگی ایران در سازمان ملل هم درباره این گزارش ابراز تردید کرد و گفت نظری مشابه کاخ سفید دارد.

تایید مذاکره نمایندگان ایران و آمریکا در نیویورک 
پس از انتشار گزارش‌های تأییدنشده درباره مذاکرات ایران و آمریکا بر سر احیای برجام، یک نماینده مجلس انجام این مذاکرات غیررسمی میان تهران و واشینگتن در نیویورک را تأیید کرد.
پیشتر روزنامه «هاآرتص» با استناد به گفته‌های مقامات دفاعی اسرائیل گزارش داده بود که ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام «بسیار نزدیک» شده‌اند.
پس از آن بود که یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش‌های منتشر شده در مورد نزدیک شدن تهران و واشینگتن به توافق «موقت» بر سر احیای برجام را «غلط» و «گمراه‌کننده» خواند.با این حال مجتبی توانگر، نماینده مجلس، مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در نیویورک را تأیید کرد و در توئيتی نوشت: «با وجود انجام مذاکراتی در نیویورک توافق قریب‌الوقوعی به دلیل کارشکنی آمریکا وجود ندارد.»او آمریکا را به تلاش برای «امتیازگیری هسته‌ای از ایران در ازای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده» کشور متهم کرده و نوشت که این اقدام «خلاف قانون و مغایر منافع ایران است.»
آن‌ طور که این نماینده مجلس نوشته، «دولت آمریکا همچنین درصدد کشاندن ایران به مذاکرات مستقیم رسمی است. دولت آمریکا حتی در زمینه مبادله زندانیان نیز جدی نبوده و آن را به غنی‌سازی مرتبط می‌کند.»او در ادامه انتشار گزارش‌های رسانه‌ای در این زمینه را «فضاسازی‌های رسانه‌ای» نامیده و نوشته است که هدف از آنها «در مقطع فعلی، شرطی‌سازی فضای اقتصادی و وارد کردن شوک به بازار است.»روزنامه فایننشال‌ تایمز روز ۱۲ خرداد به نقل از دیپلمات‌ها و تحلیلگران نوشته بود که رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، چندین بار با امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده داٰئم ایران در سازمان ملل متحد، دیدار کرده است.طبق این گزارش، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا مذاکرات بر سر چگونگی تعامل با ایران و به ویژه برنامه‌ هسته‌ای این کشور را آغاز کرده‌اند.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها