به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب : ۴۱۱۱۸

وزارت نفت ديگر به خارجی‌ها باج نمي​دهد

گروه اقتصادي:​ «قرارداد بستن هنر نیست، قرارداد باید اجرایی شود.» این پاسخ قاطع بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم به منتقدان لغو قراردادهای نفتی با کشورهایی بود که به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرده بودند.
وزارت نفت ديگر به خارجی‌ها باج نمي​دهد
امیرعباس سلطانی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده​ است:​ «در دولت قبلی قراردادهایی بسته شد که متاسفانه ایران فقط امتیاز دهنده بود.» به تازگی نیز پس از تعطیلی دفتر شرکت ملی نفت ایران در سانتاکروز بولیوی، با تعلیق همکاری‌های نفتی بین شرکت پتروپارس ایران و شرکت ملی نفت ونزوئلا دومین دفتر نفتی ایران در آمریکای جنوبی هم تعطیل شد. هفته گذشته نیز وزیر نفت "شرکت ملی نفت چین"(سی ان پی سی آی) را از میدان نفتی آزادگان خلع ید کرد.

پیش​تر بیژن زنگنه وزیر نفت از کنار گذاشته شدن کامل پتروپارس از توسعه فاز ١١ پارس جنوبی خبر داده و اعلام کرده بود «هنوزتصمیمی درباره این فاز گرفته نشده و تصمیم درباره فاز ١١ سر فرصت گرفته می‌شود.»

سلطانی در اين رابطه می‌گوید: «برخی قراردهایی که در دولت قبل بسته شده بود قراردادهای مطمئنی نبود در واقع بیشترین امتیاز از ایران گرفته می‌شد و در مقابل کمترین امتیاز به طرف ایرانی داده می‌شد.» نماینده بروجن در مجلس با بیان اینکه به بهانه‌های مختلف به نوعی برخی از این قرارداها را عقیم می‌گذاشتند اظهار کرد: « حتی پس از بستن قرارداد مثلا با کشورهایی مانند ونزوئلا حتی طرف ایرانی از بخشی از امتیازهای خود گذشت می‌کرد و در واقع پولی از کشور خارجی به ایران پرداخت نمی‌شد. اما با توجه به سیاست‌های مثبت آقای زنگنه خوشبختانه گویا این روش در حال اصلاح است و به طور قطه ما دیگر شاهد چنین قراردادهایی نخواهیم بود.»

او می‌گوید: «با توجه به پیگیری و شفاف سازی‌‌های وزارت نفت، تصور ما این است که این وزارتخانه بیشتر از این به این کشورهایی که می‌خواهند از حسن نیت ایران سوء استفاده کنند مجال نمی دهد.باید بگویم وزارت نفت زنگنه به خارجی ها باج نمی دهد.» این عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی در عین حال بر این باور است که «فروش چنین نفت‌هایی و این قرارداها برای ایران خیلی سود ندارد. یعنی اگر ما نفروشیم خیلی راحت تر هستیم تا اینکه نفت را بفروشیم و پولی به دستمان نرسد یا اگر هم برسد بسیار ناچیز باشد. اما باید دنبال جایگزین باشیم و امیدواریم که این دولت اشتباهات دولت قبل را در زمینه قراردادهای نفتی تکرار نکند»


به گفته سلطانی «دولت دهم در بحث مباحث نفتی خوب عمل نکرد. به این معنا که هر کسی چه در داخل مثل بابک زنجانی میعانات گازی و نفتی را می‌فروخت اما پولی به وزارت نفت نمی‌داد البته امثال بابک زنجانی زیاد است. در کشورهای خارجی هم همینطور بود مثل ونزوئلا که به تعهدات خود عمل نکرد. درواقع قراردادها زیاد شفاف نبودند و خیلی نظارت جدی روی آنها انجام نمی‌شد.»
مرجع : تدبير