به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۹ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۴۱۲۱۸

ذخیره‌سازی گاز از تابستان انجام می‌شود

گروه اقتصادي: مدیر عامل شرکت پالایش گاز پارسیان گفت: ذخیره‌سازی گاز تولیدی این پالایشگاه انجام می‌شود و هم چنین تحریم‌ها فرصت خوبی برای رسیدن پالایشگاه به خودکفایی بود.
فرشید ابدالی مبنی بر وضعیت بهینه‌سازی و ذخیره‌سازی گاز تولیدی پالایشگاه گفت: برنامه‌ی مهرماه امسال این است که ذخیره‌سازی به عنوان یکی از سیاست‌های کلی این پالایشگاه اجرایی شود. وی افزود: ذخیره‌سازی گاز ایران در تابستان نیز انجام می‌شود به گونه‌ای که روزانه 70 میلیون مترمکعب گاز از سوی پالایشگاه پارسیان تولید می‌شود. به گفته مدیر عامل شرکت پالایش گاز پارسیان برای ذخیره‌سازی گاز به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که گاز شیرین‌شده پخش نمی‌شود و در همان محل تولید برای ذخیره‌سازی باقی می‌ماند.

ابدالی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر تحریم‌ها در ادامه‌ی فعالیت پالایشگاه‌ها برتامین تجهیزات گفت: تحریم‌ها فرصت خوبی بود تا تجهیزات نیز توسط تولید داخل تامین شود و در حال حاضر نیز به خودکفایی تا مرز 90 درصد رسیده‌ایم. وی گفت: در بخش مواد شیمیایی خوب عمل کردیم، اما در بخش برق و ابزار‌دهی قطعات هنوز اندکی عقب هستیم. مدیر عامل شرکت پالایش گاز پارسیان با اشاره به سهم 17 درصدی پالایشگاه پارسیان در تولید گاز کشور گفت: در زمستان این پالایشگاه نقش‌آفرینی مناسبی داشت.

به گفته ابدالی این پالایشگاه از منابع مختلفی هم‌چون چاه‌های گازی تابناک، هما و وراوردی و شانول گاز دریافت می‌کند و می‌تواند تولید خود را افزایش دهد. وی با اشاره به ظرفیت اسمی تولید گاز این پالایشگاه گفت: ظرفیت اسمی این پالایشگاه 82 میلیون مترمکعب است که توانسته‌ایم به تولید 85 میلیون مترمکعب در روز رسیده‌ایم. مدیر عامل شرکت پالایش گاز پارسیان گفت: میزان تولید گاز این پالایشگاه در سال گذشته میانگین 24 میلیون مترمکعب بود.

ابدالی گفت: زمستان سال گذشته که زمستان سختی بود توانستیم بیش از 6.5 میلیارد مترمکعب گاز تولید کنیم به گونه‌ای که گاز را با نفت‌زدایی و فرآیند فرآوری گاز تولید کردیم. وی با اشاره به تعمیر و ترمیم این پالایشگاه و تجهیزات آن گفت: در فرصت 20 روزه فرصت تعمیر تجهیزات را داریم که در سال گذشته این فرصت طی دو مرحله انجام می‌شد اما امسال با توجه به افزایش حجم تولید، این تعمیرات در فرصت کوتاه‌تر انجام می‌شود.
مرجع : ايسنا