کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افراطيون زورشان نرسید به ظریف کارت زرد بدهند

علي باقری به مجلس آمد و توافق ژنو را نقد کرد!

به نفع منافع ملی، منافع جناحی را دنبال می‌کنند

23 ارديبهشت 1393 ساعت 11:39

گروه سياسي: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از رویکرد تقابلی برخی نمایندگان مجلس با دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: وظیفه مجلس همراهی و کمک به دولت است، وظیفه مجلس نظارت است نه ایجاد تقابل. آنچه که برخی نمایندگان دنبال می کنند یعنی ایجاد تقابل و رو در رو قرار دادن تیم مذاکره کننده سابق هسته ای با تیم مذاکره کننده فعلی نه به نفع مجلس است نه به نفع نظام و انقلاب.


احمد شوهانی، در گفتگو با فرارو، ضمن بیان این مطلب با اعلام خبر حضور علی باقری معاون سابق شورای عالی امنیت‌ملی و حمید عسگری رئیس سابق کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی و رئیس سابق تیم کارشناسی مذاکره هسته‌ای با 1+5 در کمیسیون امنیت ملی گفت: پیش از این برخی نمایندگان خواستار حضور اعضای تیم مذاکره کننده سابق و فعلی در کمیسیون امنیت ملی مجلس شده بودند تا به نوعی میان دو طرف یک مناظره برگزار کنند.

نماینده ایلام افزود: این دعوت به مناظره از سوی نمایندگان در حالی صورت گرفته است که اساسا در هیچ کجای آیین نامه مجلس چنین چیزی نداریم که دو طرف را دعوت کنیم در مجلس با یکدیگر مناظره کنند. وی با بیان اینکه مجلس جای مناظره نیست گفت: نمایندگان در راستای وظایف نظارتی خود این حق و اجازه را دارند که مسوولان را جهت روشن شدن زوایای مختلف مسائل دعوت کنند. غیر از آن هم افرادی که مسوولیتی ندارند هم ممکن است به عنوان مطلع دعوت شوند. اما اینکه فردی را دعوت کنند تا توافق همچون توافق ژنو را به نقد بکشد نوبر است و شاید تنها در این مجلس بتوان ان را مشاهده کرد.

شوهانی با استقبال از رد درخواست نمایندگان برای مناظره از سوی وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای فعلی گفت: دیروز در جلسه یک طرفه آقایان باقری و عسگری دو عضو تیم مذاکره کننده سابق هسته ای توافق ژنو را نقد کردند. وی با بیان اینکه جای نقد توافق ژنو در دانشگاه ها و محافل علمی و کارشناسی است گفت: نمایندگان اگر نقدی به توافق ژنو دارند می توانند مسوولان و اعضای تیم مذاکره کننده را دعوت کنند و از آنها سوالات خود را بپرسند نه اینکه مسوول سابق را دعوت کند تا او در یک جلسه یک طرفه عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای را نقد کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آقایان در حالی به تیم مذاکره کننده انتقاد می کردند که نسبت به عملکردشان در تیم مذاکره کننده هسته ای سابق بیشترین انتقاد وارد بود. اما در طول جلسه دیروز تلاش می کردند فضا را به سمتی هدایت کنند که ما خوب بودیم و عملکرد ما مطلوب بود اما تیم مذاکره کننده فعلی و بد و عملکرد آنها مخرب است.

شوهانی ادامه داد: اعضای تیم مذاکره کننده سابق که از مناظره با تیم مذاکره کننده فعلی هسته ای استقبال می کند ایکاش ابتدا در جلسه ای حاضر می شدند و پاسخگوی عملکرد خود می بودند. در طول دورانی که آقای جلیلی مسوولیت تیم مذاکره کننده هسته ای را برعهده داشت یکبار ما اعضای این تیم را در کمیسیون امنیت ملی ندیدم و دیروز برای اولین بار بود که اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای سابق را از نزدیک در مجلس می دیدم. آن موقع چطور این آقایان در شان خودشان نمی دیدند که در جلسات کمیسیون امنیت ملی حاضر شوند اما اکنون احساس وظیفه می کنند که برای نقد تیم مذاکره کننده فعلی در مجلس حضور پیدا کنند.

شوهانی با بیان اینکه رو در رو قرار دادن تیم مذاکره کننده هسته ای سابق و فعلی اساسا به نفع مردم و کشور نیست گفت: به هر حال مذاکراتی به روش و رویکرد جدید تحت نظارت کامل مقامات عالی نظام و در راس ان مقام معظم رهبری با حفظ اصول و خطوط قرمز کشور آغاز شده است و در حال به سرانجام رسیدن است. در چنین شرایطی بهتر است همه دست به دست هم دهند تا کشور را از شرایطی که در پی سیاست های غلط از مسیر پیشرفت دور کرده بود، خارج کنیم.

وی با بیان اینکه اقلیتی در مجلس هستند که به نام منافع ملی صدای خود را بلند کرده اند و فضای تقابل با دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای را پیش گرفته اند گفت: این اقلیت به نام منافع ملی، منافع جناحی را دنبال می کنند و برای آنها منافع مردم کوچکترین ارزشی ندارد که اگر غیر از این بود از تداوم تحریم ها علیه کشورمان استقبال نمی کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اقلیت منتقد تیم مذاکره کننده هسته ای ره به جایی نخواهد برد گفت: تمام زور این اقلیت در جلسه سوال از وزیر خارجه مشاهده کردیم که نتوانستند به وزیر کارت زرد بدهند چرا که اکثریت مجلس پشت تیم مذاکره کننده و دولت است.


کد مطلب: 41686

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/41686/علي-باقری-مجلس-آمد-توافق-ژنو-نقد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir