به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۴۱۸۴۵

پزشک کاشف واکسن «جذام» درگذشت

گروه علمي: جاسینتو کانویت، پزشک و دانشمند ونزوئلایی که شهرت خود را مدیون تولید واکسن جذام و عمری تلاش برای کمک به فقرا است، در سن 100 سالگی درگذشت.
پزشک کاشف واکسن «جذام» درگذشت
کانویت در سال 1913 در یک خانواده مهاجر اسپانیایی متولد شد و تحصیلات خود را در دانشگاهی در کاراکاس ادامه داد. وی تحت تاثیر بدنامی بیماران جذامی، به کار برای آنها در حاشیه شهر و همچنین مناطق جنگلی دورافتاده پرداخت. در بیانیه‌ای که مرگ وی را در وب‌سایتش اعلام کرده، آمده است: دکتر کانویت به دلیل فداکاری‌هایش در مورد فقرا و مبتلایان به بیماریهای دلهره‌آور، یک قهرمان مشهور در ونزوئلا بود. وی در طول زندگی کاری خود هیچگاه از بیمارانش پول دریافت نکرد. کانویت در سال 1987، درمان موجود برای بیماری سل را با یک باکتری موجود در آرمادیلو برای طراحی واکسن جدید علیه جذام ترکیب کرد که در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت.

جذام یک بیماری عفونی مزمن است که باعث زخمهای پوستی و آسیبهای عصبی بد شکل در بازوها و پاها می‌شود. با گذشت زمان این بیماری می‌تواند منجر به بی‌حسی در برابر درد و از دست رفتن بخشهایی از اندام شود. در گذشته، جذام به عنوان بیماری لاعلاج شناخته شده و بیماران را به حاشیه شهرها می‌راندند. دولت ونزوئلا کانویت را در سال 1988 برای جایزه نوبل معرفی کرد که موفق به دریافت آن نشد. وی در میان بسیاری از افتخارات بین‌المللی، توانست جایزه شاهزاده آستریاس اسپانیا و نشان لژیون دونور فرانسه را بدست بیاورد. کانویت همچنین واکسنی را علیه یک بیماری گرمسیری پوستی موسوم به لیشمانیاز کشف کرد که توسط پشه منتقل شده و با فقر و سوءتغذیه مرتبط است.

این دانشمند ونزوئلایی اخیرا به کار در حوزه پژوهشهای درمانی سرطان ادامه داده و تحقیقات جدید خود را در سن 100 سالگی در سال 2013 منتشر کرده بود. کانویت گفته بود: من برای بدست نیاوردن جایزه نوبل بی‌خواب نمی‌شوم اما این اتفاق حتما برای کشف درمانی برای سرطان رخ خواهد داد. خانواده کانویت، مرگ وی را در اعلامیه‌ای کوتاه و بدون توضیحات اضافی در مورد علت مرگ،‌ برای رسانه‌های ونزوئلا ارسال کردند. در این اعلامیه آمده است: دکتر جاسینتو کانویت گارسیا، پس از 100 سال زندگی و تعهد به انسانها در حوزه پزشکی درگذشت.
مرجع : ايسنا