به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۹ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۴۲۴۰۶

کمی حوصله کنید تا چای ایرانی دم بکشد!

گروه اقتصادي:​ رییس سازمان چای کشور گفت: با کمی حوصله می‌توان منتظر دم کشیدن چای ایرانی شد اما در آینده وقت کمتری صرف درمان بیماری‌های ناشی از مصرف چای خارجی کرد.
کمی حوصله کنید تا چای ایرانی دم بکشد!
علی محرر اظهار کرد: چای خارجی که با افزودنی‌های غیر مجاز و رنگهای فوری در بازاهای داخلی وجود دارد بسیار برای سلامت مردم مضر است. وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید ذائقه فرزندانشان را به چای داخلی سوق دهند، تصریح کرد: چای ایرانی بهداشتی است و مصرف آن در بلندمدت به سلامت مردم کشور منجر خواهد شد. محرر افزود: تاکنون 37 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران به ‌صورت تضمینی خریداری شده است که 80 درصد آن درجه یک و 20 درصد آن را برگ سبز درجه دو تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه میزان خرید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: به طور میانگین سالانه 25 هزار تن چای در کشور تولید می‌شود. محرر بیان کرد: تعداد کارخانه‌های فعال 144 واحد است که با اضافه کردن شعبه‌های خرید، 152 کارخانه کار تولید چای را انجام می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: میزان چای خشک تولید شده در حال حاضر 800 تن است و کل مبلغی که بابت آن باید پرداخت شود، 57 میلیارد تومان برآورد شده است. در سال جاری با افزایش 50 درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای، شاهد انگیزه بیشتر در این بخش بودیم.

وی با اشاره به تغییر کاربری‌های باغات چای گفت: در شهرستانها تغییر کاربری باغات چای تحت نظارت ما نیست. در برخی موارد قوانین طرح هادی موجب می‌شود که برخی تغییر کاربری‌ها انجام شود و امیدواریم هر چایکاری قدر باغ چای خود را بداند و آن را جایگزین ویلاهای خوش نشینان نکند. در استانهای گیلان و مازندران، مجموعا ۶۰ هزار خانوار کشاورز چایکار با ۳۲ هزار هکتار باغات چای و ۱۸۲ واحد چایسازی در زمینه تولید چای سیاه و سبز فعالیت دارند.
مرجع : ايسنا