به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ساعت ۲۳:۰۶
کد مطلب : ۴۲۹۹۱

افسردگی، هورمون‌ استرس را آزاد می‌کند

گروه علمي: هورمون‌هایی که بر اثر استرس در بدن رها می‌شوند نقش مخربی در عملکرد قلب ایفا می‌کنند.
افسردگی، هورمون‌ استرس را آزاد می‌کند
محققان برای انجام تحقیق خود 63 هزار نروژی را به لحاظ سلامت بدنی و روانی مورد مطالعه قرار دادند. بعد از 11 سال، هزار و 500 نفر از شرکت‌کنندگان در تحقیق دچار مشکلات قلبی شدند. از بین این افراد کسانی که علایم خفیف افسردگی را در خود داشتند در مقایسه با افراد بدون مشکل، پنج درصد بیشتر به مشکلات قلبی مبتلا شدند و کسانی که در سطح متوسط و شدید، علایم افسردگی را در خود داشتند تا 40 درصد خطر رشد بیماری‌های قلبی در آنها بیشتر بود.

محققان می‌گویند: افراد افسرده غالبا سبک زندگی سالمی ندارند به همین دلیل در این تحقیق روی فاکتورهایی مثل چاقی و سیگار که می‌توانند افسردگی و بیماری‌های قلبی را به دنبال داشته باشند تأکید شده است. در افراد مبتلا به نارسایی قلبی، قلب توانایی انتقال خون به انداره کافی به تمامی بدن را ندارد. در این مطالعه دقیقا اثبات نشده است که افسردگی علت این نارسایی است فقط می‌توان گفت هر دوی آنها با هم اتفاق می‌افتد.

افسردگی هورمون‌های استرس را در بدن آزاد می‌کند. وقتی که در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرید احساس می‌کنید ضربان قلبتان افزایش پیدا می‌کند و نفس کشیدن تند می‌شود. اینها نتیجه هورمون‌هایی است که در بدن آزاد شده است. این هورمون‌ها همچنین التهابات در بدن را نیز افزایش می‌دهد که می‌تواند سرعت ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. افراد افسرده به سختی از توصیه‌های پزشکان در مصرف دارو و تغییر سبک زندگی پیروی می‌کنند که این هم می‌تواند دلیل دیگری برای ابتلای آنها به بیماری قلبی عروقی باشد.

روش‌های بسیار مؤثری برای درمان افسردگی وجود دارد بخصوص اگر مشکل زود تشخیص داده شود. از اولین علائم افسردگی کاهش علاقه و احساس لذت از چیزهایی است که به طور معمول جذاب و لذت‌بخش هستند. اگر شخصی چنین حالتی دارد ابتدا با دوستان خود صحبت کند و اگر بیشتر از یک ماه طول کشید با مشاور مشورت کند.افسردگی در مراحل اولیه به آسانی درمان می‌شود و حتی نیاز به مصرف دارو نیز در بسیاری موارد نیاز نیست.
مرجع : ايسنا