به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۴۳۰۹۹

دعوت از نوابغ برای جایزه 10میلیون پوندی

گروه علمي: مردم انگلستان در آستانه رای‌گیری برای جایزه 10 میلیون پوندی طول جغرافیایی قرن 21 هستند.
دعوت از نوابغ برای جایزه 10میلیون پوندی
300 سال پیش پارلمان انگلستان جایزه طول جغرافیایی را بنیاد نهاد که یکی از مهم‌ترین رقابت‌های فناورانه تاریخ به شمار می‌آید. در حال حاضر مسئولان جایزه طول جغرافیایی 2014 برای حل یکی از چالش‌های فناورانه بزرگ کنونی، 10 میلیون پوند (16.8 میلیون دلار) تعیین کرده‌اند. این مشکل از میان شش چالش مطرح‌شده توسط کمیته‌ای ویژه و به رای مردم انگلستان انتخاب می‌شود.

لایحه طول جغرافیایی سال 1714 فقط به منظور ارتقای فناوری تاسیس نشد بلکه به عنوان شیوه‌ای برای حل یک مشکل ملی بنیان نهاده شد. در آن زمان، محاسبه طول جغرافیایی یک کشتی در دریا یکی از مشکلات مشهور و حل‌نشدنی بود.

محاسبه طول جغرافیایی به اندازه کافی آسان بود اما محاسبه تفاوت زمان بین ظهر محلی و ظهر گرینویچ مشکل بود. این به معنای استفاده از ساعتی در کشتی بود که با گرینویچ، انطباق زمانی داشته باشد؛ اما در سال 1714 ساعتی‌هایی که این موضوع را دقیق تعیین می‌کردند، به آونگ‌ها متکی بودند. با این حال، استفاده از یک ساعت آونگی در یک کشتی موفقیت‌آمیز نبود. بنابراین، پارلمان به دنبال ساعت یا جسمی جدید بود که همین کار را انجام دهد. نتیجه نهایی یک سامانه ابداعی بود که توسط ساعت‌ساز و نجاری به نام جان هاریسون ابداع شد و بسیار زود به کرونومتر امروزی تکامل یافت.

جایزه طول جغرافیایی 2014 یادآور سیصدمین سال لایحه طول جغرافیایی است و توسط آژانس نستا و کمیته هیات استراتژی فناوری طراحی شده است. یک کمیته ویژه، شش چالش فناورانه دنیای مدرن را معرفی کرده و قرار است مردم انگلستان طی راگیری یکی از این چالش‌ها را انتخاب کنند. نتیجه این رای‌گیری در ماه ژوئیه اعلام می‌شود و برنده نهایی این چالش در نهایت با احتساب پنج سال فرصت برای تکمیل پروژه‌اش جایزه مزبور را از آن خود خواهد کرد.
مرجع : ايسنا