به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۶
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۴۳۱۱۵

شخصیت مثبت ایرانی در سريال «24»/عکس

گروه فرهنگ و هنر: «نفوذ سازمان سیا در هالیوود»، «پیروی سینمای امریکا از سیاست‌های پنتاگون»، «سینمای هالیوود: بازوی سیاستمداران امریکایی» و.... این‌ها عبارت‌هایی است که در میان دست اندرکاران سینما و تلویزیون ایران کاربرد فراوانی دارد.
 هربار سینماگری قصد ساخت یک پروژه پُر خرج و گرانب‌ها را دارد و به دنبال دستیابی به بودجه‌های چند میلیاردی است، با ردیف کردن تعدادی از این واژه‌ها در کنار یکدیگر تلاش می‌کند تا برای ساخت فیلم پُرهزینه، بیگ پروداکشن و فاخر خود پول فراوان دریافت کند و در پاسخ به جریانی که در غرب سینما را به دست گرفته و از آن استفاده ناصواب می‌کند، فیلمی بسازد که پاسخ شبهه افکنی‌های این جریان را بدهد.

این شعار‌ها هنوز هم در سینمای ایران جذاب و اصطلاحا «کار راه انداز» است و تعداد محدودی از سینماگران با همین جمله‌ها موفق به جذب بودجه دلخواه می‌شوند اما متاسفانه در اغلب موارد حاصل کار فیلمی ضعیف، شعاری و خنثی از آب درمی آید که حتی خود فیلم ساز نیز نمی‌تواند دفاعی از آن انجام دهد. علت این مساله هم این است که برخلاف دنیای غرب که ساخت چنین آثاری با پشتوانه فکری دقیق و با صرف دقت صورت می‌گیرد، در ایران تولیدات اینچنینی توسط فیلم سازهای متوسط و‌گاه متوسط به پایین صورت می‌گیرد و به همین دلیل نمی‌توان این آثار را جدی گرفت.

حدود ۱۰ سال است که در کشور امریکا سریالی با نام «۲۴» تولید و پخش می‌شود. این سریال یکی از محصولات امنیتی نظام اطلاع رسانی و تولید برنامه در امریکا است. «جک پاور» یک شخصیت امنیتی جذاب در این سریال است. لازم نیست خلاصه داستان و شرح کامل رویداد‌ها و اتفاق‌های آن را در اینجا تشریح کنم چون این سریال آنقدر از شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی شبکه نمایش خانگی به نمایش درآمده که مخاطبان احتمالی این یادداشت‌شناختی کامل و دقیق از آن داشته باشند. نکته جالب توجه این سریال در سری جدید آن که در حال پخش است، آغاز ساخت و پخش مجدد آن بعد از ۵ سال است.



نوید در نمایی از سریال 24
نکته جالب‌تر آنکه در قسمت چهارم از سیزن ۹ که به تازگی و ظرف چند روز گذشته پخش شده است، شخصیتی به نام «نوید» وجود دارد که یک تنه در مقابل خرابکار‌ها و تروریست‌ها می‌ایستد. نوید نامی ایرانی است و مشخص است که هدف سازندگان سریال این است که تصویری مثبت از یک شخصیت ایرانی را در اثر نمایشی خود ارائه نمایند. نوید در سریال عاشق یک زن تروریست انگلیسی است که حتی به دخترش هم رحم نمی‌کند. او در مقطعی با تروریست‌ها همکاری داشته اما حالا می‌گوید دیگر نمی‌خواهد آدم بکشد و مرتکب قتل شود.

در داستان تروریست‌ها قصد دارند با در اختیار گرفتن کنترل هواپیمای بدون سرنشین، رییس جمهور امریکا را ترور کنند و حالا نوید به عنوان یکی از مهره‌های مقابله با این اتفاق، درسریال نقشی مهم ایفاء می‌کند. رابطه او با «جک پاور» شخصیت اصلی سریال نیز بسیار خوب است و جک به او کمک می‌کند. شاید تصور کنید این موضوع صرفا یک ایده خلاقانه است که به ذهن فیلمنامه نویسی در آن سوی دنیا رسیده و حالا در قالب سریال عرضه شده است اما از یاد نبریم که ایده «حضور یک سیاه پوست در مسوولیت ریاست جمهوری امریکا» اولین بار توسط همین سریال مطرح شد.

این رییس جمهور سیاه که چهره‌ای مردمی و دوست داشتنی بود، در ابتدا با واکنش منفی مخاطبان مواجه شد اما سال‌ها بعد وقتی اوباما رییس جمهور امریکا شد، معلوم شد سازندگان ۲۴ به دنبال چه بوده‌اند و چگونه تلاش کرده‌اند تا به عنوان بخشی از نظام رسانه‌ای حاکم در امریکا، برنامه ریزی بلند مدت این کشور در عرصه سیاست را منعکس نمایند. قسمت پنجم این سریال فردا یکشنبه نمایش داده خواهد شد. به نظر می‌رسد در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، این سریال می‌تواند حاوی پیام‌های هشدار دهنده‌ای باشد و حتما تماشای آن برای «محمد جواد ظریف» و دیپلمات‌های ایرانی مفید و جذاب خواهد بود.
مرجع : خبرآنلاين