به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۴۳۲۲۹
دفاع تلويحي نماينده پايداري از انتقال بورس‌ها

هزاران بورسیه غیرقانونی در دوران احمدی‌نژاد!

گروه جامعه: به گفته‌ی معاون وزیر علوم در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۲ بیش از سه هزار نفر بدون آزمون از بورسیه دوره دکترا در داخل کشور استفاده کرده و تعداد زیادی از بورسیه‌های خارج در این دوره نیز شرایط لازم را نداشته‌اند!
هزاران بورسیه غیرقانونی در دوران احمدی‌نژاد!
روزنامه ابتکار در شماره ديروز خود از قول مجتبی صدیقی نوشت: در شش سال پایانی دوران محمود احمدی‌نژاد ۳۰۰۲ نفر بدون آزمون از بورسیه دکترا داخل استفاده کرده‌اند که بخشی از آن مربوط به "آقازاده‌ها و نزدیکان جناحی و خانوادگی برخی از مسئولان فرهنگی دولت سابق" بوده است. نحوه برگزاری آزمون دکترا نیز در سال ۹۱ با جنجال همراه بود و تجمع اعتراضی صدها دانشجو مقابل مرکز سنجش آموزش به برکناری رئیس این مرکز منجر شد.

معاون وزیر علوم می‌گوید: بین سال‌های ۸۵ تا ۹۲ حدود ۷۳۰ نفر نیز برای دوره دکترا بورس خارج از کشور گرفته‌اند که شماری از آنها شرایط لازم برای بورسیه شدن را نداشته‌اند. داشتن معدل حداقل ۱۴ در مقطع کارشناسی و ۱۶ در مقطع کارشناسی ارشد یکی از شرط‌های اعزام دانشجو به خارج تعیین شده است. مطابق آماری که صدیقی اعلام کرده بیش از ۱۴۰ نفر از اعزام‌شدگان در این دوره معدلی کمتر از حد تعیین شده داشته‌اند.

رئیس سازمان دانشجویان خاطر نشان کرد که پس از بروز مشکلات ارزی در سال ۸۹ موضوع تبدیل قبولی‌های بورسیه خارج به داخل مطرح شد که در جریان این انتقال‌ها نیز قانون‌شکنی‌های فراوانی به چشم می‌خورد. از ۱۸۸۴ فردی که تا پایان دوره احمدی‌نژاد بورسیه خارج آنها به داخل منتقل شده ۵۳۰ نفر معدلی کمتر از حد لازم داشته‌اند و معدل ۲۳۵ نفر در پرونده تحصیلی ثبت نشده است.

معاون وزیر علوم گفته است: «از پرونده‌های موجود ۳۲۵ نفر نیز فاقد شرط سنی بوده‌اند و ۱۸۳ نفرهم در پرونده خود سند محضری برای تعهد خدمت نسپرده‌اند.» به عبارت دیگر در انتقال بیش از دوسوم بورسیه‌های خارج به داخل قانون رعایت نشده است.

سعید معیدفر، دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران هم با اشاره به این که در دوره یاد شده برای بورس خارج از کشور قاعده‌ای وجود نداشت به روزنامه آرمان گفت: «در این سال‌ها عده‌ای با رانت و رابطه بورس تحصیلی خارج از کشور گرفتند و با رانتی دیگر این بورس را تبدیل به بورس داخل می‌کردند.» معیدفر می‌گوید در این سال‌ها مجموعه معیارهای غلط سطح کیفی دانشگاه را تنزل داد، دانشگاه را با بحران مواجه کرد و "عوام‌زدگی بیرون از دانشگاه را به داخل دانشگاه آورد."

دانشیار گروه جامعه‌شناسی معتقد است دانشگاه تا چندین سال باید تاوان این اقدامات غیرقانونی را بدهد. او می‌افزاید: «این افراد در سال‌های آینده ادعا می‌کنند که می‌خواهند عضو هیات علمی شوند. آنها در آینده پزشکان و مهندسان این جامعه می‌شوند، چطور می‌توان سرنوشت جامعه را به آنها سپرد؟» غلامرضا غفاری، معاون دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی تهران نيز با تاکید بر این که پذیرش دانشجو باید توسط گروه‌های آموزشی انجام بگیرد به روزنامه آرمان می‌گوید: «هنگامی که خارج از روال قانونی افرادی وارد دانشگاه می‌شوند به اقتدار علمی و اخلاقی دانشگاه لطمه وارد می‌شود.»

واكنش نماينده پايداري (حامي احمدي‌نژاد)

مهدی کوچک‌زاده عضو گروه پايداري (حاميان احمدي نژاد و جليلي) در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به گزارش معاون وزیر علوم، مبنی بر اعطای بورسیه‌‌ تحصیلی به سه هزار دانشجو در زمان دولت‌های نهم و دهم گفت: وقتی چگونگی اعطای این بورسیه‌‌های تحصیلی در دولت‌های گذشته روشن شد،‌ ما هم انگیزه وزارت علوم در افشا و احقاق حق را باور می‌کنیم و الا تا قبل از آن، این گزارش‌ها سیاسی و بیشتر برای به انفعال کشاندن طرف مقابل است. کوچک‌زاده با اشاره به اینکه مسئولان فعلی وزارت علوم در دولت‌های گذشته صرفاً سمت نداشته‌اند،‌ اما از بدنه وزارت علوم خارج نبوده‌اند،‌ گفت:‌ چرا در همان زمان اعطای بورسیه‌ها اعتراضی نکردند؟

احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۲:۱۸
مطمئن باشید این سه هزار نفر از اعضای پایداری ها بودن . . . (230453)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۴:۱۵
نه اینا از اعضای پایداری ها نبودن شاید سیاستشون این بوده که مواردی مثل مرحوم کردان (وزیری با مدرک تقلبی )تکرار نشه.ولی این افشاگری ها همه جنبه سیاسی داره،مگه اینکه چه کسی باشه که ازخارج از ایران آمده باشه نفهمه که توایران همه چیز باپارتی وسفارش وهزار جور بند وبست دیگست وهیچ فرقی نمیکنه کدوم دولت وکدام حزب سیاسی برقدرت باشه همه این کارها رومی کنندما بایدبه فکر تغییراین موارد باشیم نه اینکه بخاطر برخی مسایل سیاسی بیاییم افشاگری کنیم (230491)
راستگو
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۲۲:۱۶
خود این پایداری ها اصل رانت و پارتی بازی و . . . هستند.... (230570)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۲:۳۱
اگر پایداریها از این اخبار تلخ منتشر شده حمایت نکنندجای تعجب دارد این افراد از سوء مدیریت در دوره احمدی نژاد بهره های فراوان برده اند (230457)
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۲:۳۹
اقایان دلواپس اگر واقعا" دلواپس خدا و دین مردم هستید فریاد بکشید و مجازات وزیر قبلی را بخواهید اگر دلواپس خرمای دنیای خود نیستید؟ (230460)
محمود دزفولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۷:۵۲
برا این سه هزار نفر کیو باید اعدام کرد؟؟؟؟؟ (230514)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۲:۴۸
اين از اختلاس هم بدتر وعوارضش ابدي مي شود. بايد اصلاحات صورت بگيرد. حق الناس است. ديگران دين وايمان نداشتند،شماهم اگر اقدام نكنيد؟در واقع خلاف آنها را همراهي مي كنيد (230461)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۳:۰۱
من با مدرک دکتری تو این کشور به اتهام داشتن نفکرات صوفی گری 5 سال است که بیکارم ولی عده ای که شایستگی بورسیه را نیز نداشته اند قبل از گرفتن مدرکشان از شغلشان مطمئنا. (230465)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۳:۰۱
فقط همین روبگم که کشورما چندین ساله توسط همین اشخاص بی سواد، مدرک دار ، اداره می شه (230466)
محمد پ م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۳:۳۲
امیدوارم لیست افراد مشهور این افتضاح رو اعلام کنن.اینا حق نخبگان این مملکتو خوردن (230478)
مم
United States
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۳:۴۷
دولت قبلی این همه خدمت کرد حالا ی مشکل کوچک رو ک نباید تو بوق و کرنا کرد (230484)
حسن
United States
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۳:۵۷
در این مملکت کسی نیست جلوی این فساد هاییکه اتفاق افتاده رابگیرد مگر قدرت این عده از کجا اب میخورد دارند مملکت وملت را نابود میکنند هر روز ازروز گذشته بدتر و بدتر میشه (230489)
یک استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۸:۳۸
خبر موثق دارم و مواردی را هم به چشم خود دیده ام که در دانشگاههای داخلی هم بسیاری را غیر قانونی و خارج از چارچوب بعنوان دانشجو به دانشگاهها تزریق کرده اند. بهار خواهش می کنم اگر دستتان به مقامات مربوطه وزارتخانه علوم می رسه بگویید پرونده ها بررسی دقیق بشه. (230522)
حاجی پور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۸:۵۷
راه درست آن است که یک بررسی دقیق صورت بگیردوتمام کسانی که غیرقانونی بورسیه گرفته اندطبق قانون مجازات شوندومسئولینی که این تخلف رامرتکب شدنددردادگاههای منصف محاکمه شوندتادرسی باشدبرای آینده تاهیچ دولتی عامدانه مرتکب این تخلف آشکارنشود.بی قانونی هماننداختلاس وفسادمالی بایدمحاکمه شود. (230532)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۹:۱۰
نگا کم اینا تازه لو رفته ، خدا میدونه چندتا دیگه هستند که لو نرفنه. ما هم داریم جون می کنیم داریم واسه دکترا می خونیم با 28 سال سن،پول نداریم بلیط اتوبوس بخریم . هزار بدبختیه دیگه...آقایون همین جوری میرن دکترا قبول می شن.یک دفعه بهمون بگید برید بمیرید و خلاص بشیم.این ملکت درست بشو نیست بخدا.... (230533)
استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۹:۱۷
در دانشگاه ارومیه نیز . . . که معدل درست و حسابی نداشت و دانشگاه آزادی بود چون با آقای زاهدی وزیر وقت رابطه داشت بورسیه شد همینجوری الانم یکی از پستهای مدیریتی دانشگاه رو داره ایشون تازه خیلیم از خود راضی و خودخواهه و کسی جز خودشم قبول نداره فردا دکتر خاک بشه وای بحال دانشجویان خاک دانشگاه ارومیه. (230535)
اميد222
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۹:۵۱
اخي چه بامزه احمدي نژاد و اختلاس گران چقدر عدد 3000دوست دارند 3000ميليارد 3000بورسيه (230543)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۱۹:۵۸
فسادها دردولت احمدی نژاد آنقدر فراوان بود که تاکنون بسیاری از آنها هنوز رو نشده است خدا میداند در بنیاد شهید چه خبراست خدا میداند در استانداری ها جه روی داد (230545)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۲۰:۰۱
یادمون نرفته درمناظره احمدی نژاد با مهدی کروبی احمدی نژاد او را متهم به دریافت 500میلیون رشوه از شهرام جزایری کرد اما خداوند انتقام اون تهمت هایی که به موسوی ، خاتمی ، هاشمی زد را ازش داره میگیره (230546)
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۲۱:۰۸
دانشجویان دکتری که از طریق استعداد به اصطلاح درخشان! پذیرفته شده اند هم
وضعیت مشابهی دارند، وزارت علوم رسیدگی کند. (230559)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۶ ۲۳:۳۰
خوانندگان عزيز و سايت محترم بهار با عرض پوزش لطفا كساني كه از صحت و سقم اخباري غير رسمي مبني بر دستور محرمانه دولت قبل براي استفاده از فضولات دامي خشك شده ( فضولات حاصل از گاوداري ها و پروار بندي هاي احشام ) در ازاء جبران كمبود كنجاله سويا و آرد ذرت وارداتي در خوراك برخي از مرغداري ها اطلاعي دارند بنويسند!!!!!!!!! (230580)