به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۵۸
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۴۳۳۲۷
توپخانه خاص علیه بنزین پاک با كدام اهداف؟

دلواپسی رسانه‌هاي افراطی از توزیع بنزین پاک!

گناه اصلی در درجه اول متوجه آنانی است که تحریم را کاغذپاره می‌دانستند و انبوه تاثیرات این مساله و از جمله کمبود بنزین و ناگزیر شدن از توزیع بنزین آلوده را بر زندگی روزمره مردم، نادیده گرفتند
دلواپسی رسانه‌هاي افراطی از توزیع بنزین پاک!
گروه اقتصادي: يك متخصص شركت نفت در خوزستان مي‌گويد: «بنزین و گازوئیل و نفت سفید و قیر و... از نفت خام و بعضا از بعضی کندانسهای هیدرو کربنی در برج‌هاي جدا کننده بدلیل اختلاف چگالی از هم جدا مي‌شوند. در واقع پالایش می‌شوند و ساختار ملکولی مواد شکسته نمی‌شوند. بنزین تولید پتروشیمی از پالایش نفت بدست نمی‌آيد، بلکه بصورت مصنوعی از شکست ساختار گازهای حلقوی تولید می‌شود که در این روش بدلیل داشتن ساختارهای آروماتیک شدیدا سرطان‌زا و در همه دنیا منسوخ شده است. این بنزین اصولا نیاز به آزمایش ندارد، چون ساختار مولکولی و فرمولاسیون آن مشخص است و حاوی ساختارهای حلقوی بنزن و آروماتیک است که سرطان زا بودن آن مطابق "استاندارد اوشا " به اثبات رسیده است. مثل این است که بگوییم هوا برای ادامه زندگی ضروری است! ترکیبات آروماتیک هم جزء آلاينده‌هاي سرطان‌زا هستند. بنزین تولید پتروشیمی هم از ترکیبات آروماتیک تولید مي‌شود و آروماتیک‌ها سرطان‌زا هستند. حالا آقايان میخواهند چه چيزي را آزمایش کنند؟! بنزن و تولوئن و رافینیت و استایرن سرطانزاست.»

در همين زمينه علیرضا داوری در گزارشي در سايت خردادنيوز نوشت: یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که شرح حال امروز برخی خبرگزاری‌ها و مدیران نفتی است: کسی که خواب است را می‌توان بالاخره بیدار کرد، ولی کسی که خود را به خواب زده است، هرگز نمی‌توان. در حالی که از سویی در مورد کیفیت بنزین قبلی تهران میان کارشناسان و مدیران محیط زیست اجماع نظر وجود دارد، و از سوی دیگر محصولات پتروشیمی برای سوزاندن در باک خودروها به کار نمی‌روند، دو خبرگزاری خاص (فارس و تسنیم) چندین هفته است که به صورت گسترده تلاش دارند اثبات کنند بنزین قبلی پاک بوده و مشکلی نداشته و این بنزین جدید است که آلوده‌کننده است! و آخرین شاهد آنها بر مدعا نیز کسی نیست جز متهم ردیف اول توزیع بنزین آنها: مسعود میرکاظمی! او در مصاحبه با فارس، حساسیت ایجاد شده رو بنزین پتروشیمی را «بیجا» می‌داند و بسیاری از ادعاها را «سیاسی» می‌خواند. تلاش‌های مذکور در حالی صورت می‌گیرد که هر فرد ناآشنا با مهندسی شیمی و پتروشیمی هم با نگاهی ساده به آسمان شهر می‌تواند متوجه شود بعد از توزیع بنزین پاک، وضعیت هوا چقدر بهتر است.

آغاز روزهای آلوده از زمان صدرات میرکاظمی

هرچند طرح استفاده از اکتان‌افزای پتروشیمی در سال 88 به صورت آزمایشی شروع شد، اما تولید آن به صورت گسترده و جدی، بعد از تحریم بنزین توسط کنگره آمریکا، در روزهای پایانی مرداد 89 شروع شد. نمودار وضعیت هوای تهران سال‌های اخیر نشان می‌دهد در اولین ماه توزیع گسترده بنزین پتروشیمی یعنی فروردین، وضعیت هوای تهران به شدت آلوده شد و یکی از آلوده‌ترین فروردین سال‌های اخیر در ماه مذکور رقم خورد. بعد از حذف بنزین آلوده و توزیع بنزین پاک در هیچ یک از روزهای فروردین امسال هوا آلوده نبود.

6 پتروشیمی کشور با توقف بخشی از فرآیند عادی خود، تولید اکتان‌افزا را شروع کردند. این اکتان‌افزا عمدتاً شامل ریفورمیت بود و در کنار آن، MTBE و بنزین پیرولیز نیز به کار می‌رفت. به گفته بسیار کارشناسان، درصد بنزن و گوگرد در این ریفورمیت بسیار بالا بود که موجب بالا رفتن واکنش‌های شیمیایی در جو و آلودگی هوای شهرها شد که به طور خاص در تهران قابل مشاهده بود. بنزین پیرولیز نیز حاوی حدود 50 درصد بنزن است و بسیار خطرناک و سرطان‌زا به شمار می‌رود و به همین دلیل در ابتدای کار و بعد از چند روز مخلوط شدن با بنزین معمولی، از دستور کار تولید بنزین تحریمی خارج شد.

عمده پتروشیمی‌های تامین‌کننده اکتان‌افزا، نوری، بوعلی سینا و بندرامام خمینی (ره) بودند که در این میان سهم نوری از همه بیشتر بود و در ابتدای سال نیز کماکان به تولید اکتان‌افزا می‌پرداخت. افزودن این ماده به بنزین معمولی به جهت تامین کسری حدود 20میلیون لیتری بنزین بود که در اثر تحریم ایجاد شده بود و در همان هفته‌های نخست، نتایج وخیمی بر روی آلودگی هوا به همراه داشت.

با انعکاس این مساله در رسانه‌ها، مسوولان وزارت نفت و از جمله میرکاظمی، وزیر وقت نفت، به سرعت در مقابل آن موضع گرفتند. ناگفته پیداست تولید اکتان‌افزا بخشی از فرآینده این واحدها بود و به هیچ وجه نمی‌توان پتروشیمی‌ها، مدیران و کارشناسانی را که مطابق روال به تولید محصول می‌پرداختند سرزنش کرد. به عقیده نگارنده، گناه اصلی در درجه اول متوجه آنانی است که تحریم را کاغذپاره می‌دانستند و انبوه تاثیرات این مساله و از جمله کمبود بنزین و ناگزیر شدن از توزیع بنزین آلوده را بر زندگی روزمره مردم، نادیده گرفتند. در درجه دوم نیز مقصر را باید مسوولانی دانست که با مخفی‌کاری، اثرات بنزین آلوده بر سلامتی و جان شهروندان را انکار کردند و البته اکنون نیز در مقام قاضی، در مصاحبه با خبرگزاری‌های خاص، حکم به تبرئه خود می‌دهند.

در انتظار یورو

اکتان‌افزای موسوم به بنزین پتروشیمی در شرایطی با بنزین متعارف مخلوط می‌شد که خود این بنزین معمولی نیز فاقد استانداردهای روز اروپا بود و البته همزمان اتومبیل‌ها نیز فاقد این استاندارد بودند. استاندارد فعلی آلایندگی در اروپا، حداقل عدد اکتان را 95، حداکثر آروماتیک را 35 و بنزن را یک درصد درنظر گرفته است. این در حالی است که در استاندارد فعلی بنزین کشور، حداکثر بنزن پنج درصد و آروماتیک 45 است. به گفته بسیاری کارشناسان محیط زیست، در شرایط تحریم با افزودن اکتان‌افزا، عملاً مقدار بنزن افزایش یافت و همین علت اصلی آلودگی هوا بوده است.

ناگفته پیداست ورود بنزین با کیفیت پایین، همراه با اکتان‌افزای پتروشیمی، به باک خودروهای بی‌کیفیت یورو2، نتیجه‌ای جز آلودگی هوا به همراه ندارد و البته همین آلودگی هم در سال‌های اخیر رو به افزایش گذاشته است. علاوه بر بنزین آلوده، عدم توسعه مناسب و یکپارچه پارس جنوبی موجب شده است با تاخیر در تولید گاز از فازها، در فصول سرد به جای گاز، سوخت‌های فسیلی مایع در نیروگاه‌ها سوزانده شود و این معنایی جز آلودگی بیشتر هوا ندارد.

از اواخر بهمن سال گذشته، بنزین و گازوئیل یورو4 موسوم به پاک در تهران، کرج و اراک توزیع و وضعیت هوای تهران (که به طور گسترده پایش می‌شود) به مراتب بهتر شد. البته در این میان، همزمان با حذف بنزین پتروشیمی، بنزین معمولی نیز از یورو2 به یورو4 ارتقا یافت که هر دوی این عوامل موثر بوده‌اند و برخی معتقدند آنچه عامل بهبود هوا بوده، نه حذف بنزین پتروشیمی، که ارتقای استاندارد بنزین معمولی به یورو4 است.

دفاع از بنزین آلوده به چه قیمتی؟

بعد از توزیع بنزین پاک و بهبود کیفیت هوای تهران که علاوه بر مشاهدات روزمره، گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوا نیز موید آن بود، موج جدید حمایت دو خبرگزاری فارس و تسنیم از کیفیت بنزین قبلی به راه افتاده است. از یک سو سلسله گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است که نشان می‌دهد کیفیت بنزین قبلی خوب بوده و آلودگی هوا ربطی به آن نداشته است. همزمان نیز اعلام می‌شود کیفیت بنزین وارداتی نامناسب و بعضاً مشابه و بدتر از اکتان‌افزای قبلی است.

ناگفته پیداست این توپخانه رسانه‌ای، ماموریت‌های سیاسی روشنی را پی می‌گیرد. هدف اصلی چیزی نیست جز تخریب چهره زنگنه، وزیر نفت. این هدف ابتدا در روز رای اعتماد با دفاع رئیس‌جمهور و رای مجلسیان ناکام ماند و بار دوم نیز باوجود سوال رسایی، نماینده جبهه پایداری (که میرکاظمی نیز در آن عضویت دارد)، محقق نشد.
موفقیت زنگنه در افزایش تولید و صادرات نفت، پیگیری پرونده بابک زنجانی و دیگر بدهکاران، خلع ید چینی‌ها، تولید از فاز 12 پارس جنوبی بعد از سال‌ها توقف و تامین نسبتاً موفقیت‌آمیز سوخت زمستانی در شرایطی که کشور با کمبود شدید گاز مواجه بود، با حذف بنزین آلوده و توزیع بنزین یورو4 کامل شد و این چیزی است که افراطیان و رسانه‌های آنها، از آن هراسان هستند. در کنار تخریب زنگنه، دفاع از طرح ضربتی تولید بنزین و تاکید بر کیفیت مناسب بنزین را می‌توان هدف ثانویه توپخانه رسانه‌ای دانست. توپخانه‌ای که در آخرین حرکت، مسعود میرکاظمی را دوباره به میدان آورده است و البته از هیچ فرصتی برای تخریب زنگنه به آسانی نخواهد گذشت.

مکها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۰۹:۱۵
ما شیفتگان قدرتیم نه تشنگان خدمت !!!! (230632)
ماهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۰۹:۲۷
تا قوه مستقله قضاییه وارد جریان نشود این افراد خائ
ن زبانشان دراز است. (230633)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۰۹:۳۳
در زمان محمود بادشدید هم میومد هوای تهران برای یک ساعت هم پاک نمی موند در ضمن آقای کاظمی هم حق داره هیچ ماست بندی نمی گه ماستم ترشه (230635)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۰:۰۱
باید محاکمه شوند این دلواپسان (230640)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۰:۰۵
تنها چیزی که برای این دار و دسته اهمیت نداره، سلامتی و جان مردمه (230641)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۲۲:۰۳
تنها چیزی که برای دلان خارجی اهمیت داره دلاره ودلاره حالا سوخت وارداتی پاکه یادم نرفته قبل از کارتی و شفاف شدن مصرف 1000 لیتر را 5000 لیتر حساب میکردن (230910)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۰:۱۴
اینها سرشونو مثل کبک زیر برف کردن و فکر می کنن مردم جیگر هستن و هیچی نمیفهمن. شما هم هر کاری که انجام بدین هیچ فایده ای نداره و اینها اصلا نمی خوان که اشتباهات خودشونو قبول کنن. اگر دست اینها باشه همین الآن رئیس جمهور رو برکنار می کنن تا دیگه خرابکاریاشون بیشتر از این رو نشه. (230642)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۰:۲۲
اینا همش بهونه اس دارن اخرین تقلاشونم میزنن.
گروه های افراطی هیچ جایگاهی نزد مردم ندارن. ابزار های ارتباطی پیشرفت کردن و سطح آگهی مردم بالا رفته دیگه مثل زمان های گذشته نمیتونن با دروغ و دغل بازی مردم رو خام حرفاشون بکنن. (230644)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۰:۴۱
خدايا اخه سياسي بازي تا اين حد!!. يني جون مردم انقدر براشون بي ارزشه (230648)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۰:۴۳
خدایا ما را از دست این پایداری و شبه طالبان و شبه صهیونیست ها نجات مان بده (230649)
رها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۰:۵۱
بهار جان ، اين آدماي . . . رو رها کن، کساني که حاضرند به خاطر حفظ منافع شخصي خودشان هر کاري بکنند و هر حرف نامربوطي بزنند، دست اين آدما براي مردم رو شده، و هر چه بيشتر تلاش کنند، بيشتر غرق مي​شن و به همون نسبت منفور نزد ملت ايران (230654)
ما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۱:۱۸
همین یک مورد نشان دهنده میزان صداقت این جماعت است.
از دید این افراد هدف هر نوع وسیله ای را توجیه میکند.


آقای روحانیِ خانم ابتکار آقای مهندس زنگنه از همتون متشکریم (230660)
ماهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۱:۴۵
مرد میخوام دنبال این قضیه را بگیرد جون مردم شوخی ندارد (230663)
محمد
United Arab Emirates
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۱:۵۴
من خود را مدیون این دولت میدونم بخاطر این بنزین . . . میخواستم از تهران برم بخاطر فرزندانم هر چند مشکلاتی مثل گازوییل آلوده موجوده و بعید میدونم در جاهای دیگه با این افراطیها و مدیریت ضعیفمون به توفیقی دست پیدا کنیم ولی من به همین پاکی هوا قانعم و بر اون قبلیها هم چیزی که شایسته اشون باشه نثار خواهم کرد (230666)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۱:۵۷
دادستان تهران ( وشهرهایی مثل اراک و اصفهان و ...) بایستی به عنوان مدعی العموم به این قضیه ورود کند، و برای رییس جمهور وقت و وزیر نفت وقت کیفرخواست صادر کند، البته اگر جان شهروندانی که در این سالها به علت سرطان و ... فوت کرده اند ارزش داشته باشد! (230668)
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۱:۵۸
از قوه قضاییه درخواست رسیدگی داریم. آیا جان مردم ارزش ندارد؟!!! (230669)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۰۹
احمدی نژادیان و عقبه پنهان آنها در عمل نشان داده اند که تنها به برد فکر می کنند و در این راه حاضربه هرنوع بداخلاقی و بی تقوایی می باشند
به نظر می رسد الگوی اخلاقی این گروه بجای پیامبر مهربان و عظیم الشان حضرت محمد( ص ) ماکیاول است البته این دوستان از آموزه های ماکیاول هم عبور کرده اند و خود پایه گذار مکتب جدیدی شده اند که بهتراست به آن نام نیوماکساولیسم را بدهیم (230672)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۱۷
از همون زمانی که این بنزین وارد باکها شد همه مردم شاهد هستند که بیماریهای الرژیک وغیره بی نهایت شده وهیچ کدام درمان پذیر نیست من ادمهای زیادی را دیدم که 5یا 6 ماه مرتب سرفه میکنند از همان سال وبعد از مدت کوتاهی بهبودی دوباره سرفه های حساسیتی انها بر میگردد وقتی از انها میپرسیم میگن اصلا سابقه نداشته این بیماری وحالا هم خوب نمیشوند این یک مساله ای نیست که بشه از مردم پنهان کرد . . . (230675)
اميد222
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۵۲
اين اختلاسهايي که توي دولت احمدي نژاد شده چرا اين شخص بازداشت نميشه???????اقاي روحاني اين صحبتهايي که شما ميکنيد که دولت احمدي نژاد تخلف کرده چرا بازداشت نميشه?????نکه بازداشت نميشه شده پيشکسوت سياسي اقتصادي ايران (230698)
آرزو111
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۶:۵۲
به همون دلیل که دردادگاه درآذر ماه حاضر نشد شمادلواپسی خودتو بزار برای گرون شدن عوارضی (230799)
حااااااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۳:۱۲
بابا اینا مریضن. فنته گر اینان،آشوب گران اینان (230708)
asad
United States
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۳:۱۴
اگر اقایان برای مردم اهمییتی قاییل بودند این بلا را سر مردم نمی اوردند این مسیله را باید ثابت کنند و مقصران را مجازات کنند مگر میشه با جان مردم بازی کرد (230709)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۳:۱۶
آقای زنگنه از افراد پاک دست این نظام است امتحان پس داده لذا افراطیون تا جان دارند جان بکنند ملت این دولت را انتخاب کرده وپاش هم ایستاده است
حضرات نماینده این دفعه از مردم تهران برای نمایندگی مجلس رای بگیرند!!! (230711)
سهراب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۳:۲۳
در خبر،ادامه اعتراضات در برزیل علیه جام جهانی که گذاشتید.
حالا تو تلویزیون میگن به خاطر فلسطینه که دارنداعتراض می کنند! (230716)
ابرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۴:۲۷
ما آن زمان كه آقاي احمدي نژاد اعلام كرد آگه تحريم ها را برندارند ما خودمان يه شبه بنزين توليد ميكنيم!!مونده بوديم چرا اين كارو تا حالا انجام ندادند؟وايشان دست به كاري زد كه فقط همين كارش براي روز جزا كافيست.كه اين همه سموم رو به خورد مردم داد.بخدا اگه با مردم رو راست بوديد و واقعيت ها رو به آنها مي گفتيد مردم با مصرف كم مشكل رو حل ميكردند.نه اينكه بگيد تحريم كاغذ پاره اي نيست!! (230737)
مصیبت دیده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۴:۳۱
الان چی؟ هزینه سنگین درمان، هزنه فرصت های از دست رفته، هزینه صدمات وارد شده ، هزینه داغون شدن خانواده ها، هزینه اثرات منفی در آینده و هزینه آواره شدن من رو را کی باید جبران کنه؟
همسر من در سن حدود سی سالگی دچار سرطان شد با یک بچه زیر دوسال! و ....
کی حاضره جبران کنه؟ کی حاضره خسارت بده؟ ما باید چیکار کنیم؟! (230738)
ماندانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۸:۱۵
به جای اینکه به کیفیت بپردازیم کلا صورت مسیله رو پاک میکنید
یاد نماینده مجلس دوره ی مصدق افتادم که میگفت: شما که نمیتونید آفتابه بسارید میخواهید نفت بفروشیم
حداقل به فکر تولید ملی نیستید آب به اسیاب دشمن نریزید
اگر تابه حال با نطرآن نماینده ی دلسوز ملت پیش رفته بودیم تاحالا هم افتابه نساخته بودیم (230854)