به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۴۳۳۴۱

رتبه 56 شاخص فناوری ايران 93 ميان کشور

گروه علمي و فناوري:​ معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: ایران در بین 93 کشور جهان، دارای رتبه 56 در شاخص موفقیت فناورانه است.
رتبه 56 شاخص فناوری ايران 93 ميان کشور
وحید احمدی در دومین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته آذربایجان شرقی با بیان اینکه در کشور ظرفیت های زیادی برای عرض اندام و پیشرفت در منطقه وجود دارد، اظهار کرد: اگر از موضوع گرایش به علم و فناوری، ابتکار و خلق ثروت غافل بمانیم دچار زیان های بسیاری خواهیم شد. وی افزود: کشور ما از نظر نیروی انسانی غنی بوده و امروز حدود چهار میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند که ده تا 15 درصد آن ها را که شامل 600 هزار نفر هستند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند.

احمدی ادامه داد: ارتباط صنعت با دانشگاه نسبت به اوایل انقلاب پیشرفت زیادی داشته است ولی با این وجود این ارتباط باید تنگاتنگ تر شود تا شاهد پیشرفت بیش از پیش کشور از لحاظ علم و فناوری باشیم. وی تاکید کرد: در سال های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی های متعدد بر اقتصاد دانش بنیان تاکید کرده اند و ریاست جمهوری نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده و خواستار حرکت رو به جلو شده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری، نمایشگاه های فناوری های نو و پیشرفته را گامی موثر در جهت حرکت به سمت تجاری سازی طرح های پژوهشی و ارتباط بیشتر علم و صنعت دانست و افزود: ما در عرصه تولید علم وضعیت خوبی داریم ولی در عرصه تولید و پیشبرد فناوری دارای وضعیت نامطلوبی هستیم. وی با اشاره به شاخص فناورانه کشور ایران گفت: ایران در شاخص فناوری در بین 93 کشور دارای رتبه 56 است و این شاخص نشانگر آن است که ایران هنوز با رهبران فناوری جهان فاصله دارد ولی جزو رهبران بالقوه است که استعداد ورود به گروه رهبران فناوری را دارد.

احمدی گفت: کشور ما این ظرفیت را داراست تا اقداماتی را در عرصه فناوری انجام داده و فناوری را به صحنه زندگی آورده و خلق ثروت کند. وی اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی دارای دانشگاه های قوی در سطح کشور است و از مسئولان استان می‌خواهیم تا با استفاده از ظرفیت استان به صورت هماهنگ و آینده نگر در راستای تجاری سازی طرح ها و سپس صادر کردن محصولات اقدام های عملی کنند. معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک بحث کریدور تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان در استان آذربایجان شرقی محقق شود.
مرجع : ايسنا