به روز شده در ۱۴۰۴/۰۲/۰۱ - ۱۴:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۷ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۴۳۴۵۱۰

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در چیست؟

گروه کسب و کار: بسیاری از افراد همچنان تفاوت میان عکاسی تبلیغاتی و صنعتی را نمیدانند یا هر دو را یک حرفه خطاب میکنند؛ درحالیکه عکاسی در باید یک هدف مشخص را در بازاریابی دنبال کند و در این پست به آن خواهیم پرداخت.
تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در چیست؟
با اینکه عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی هر دو به نمایش محصولات و خدمات می‌پردازند، اما سبک و هدف آن‌ها متفاوت است. در عکاسی صنعتی، دقت عکاس باید بیشتر به محصول باشد تا چیدمان جانبی محصول، در حالیکه در عکاسی تبلیغاتی، هدف اصلی تجسم ساختن تبلیغی خلاق و جذاب است که بتواند محصول را بدون حواشی در بهترین قاب نمایش دهد تا نظر مشتری را جلب کند. با این حال، موضوع عکاسی صنعتی در مقابل عکاسی تبلیغاتی فراتر از این حرف‌ها رفته و هر کدام دنیای خود را دارند. در ادامه این مطلب، به طور کامل به آن‌ها پرداخته خواهد شد.
اما قبل از اینکه این دو مورد را کنار یکدیگر قرار دهیم، بیاید یکبار به شکل صحیح آنها را به صورت مجزا بشناسیم:

تعریف عکاسی صنعتی
عکاسی صنعتی یکی از شاخه‌های عکاسی است که در آن، متخصصین این حرفه به عکاسی محصولات، صنایع و فرآیندهای تولیدی می‌پردازند. هدف این نوع عکاسی، آموزش، ثبت اطلاعات و گاها تبلیغات است. در این نوع عکاسی، با استفاده از تکنیک‌های مختلف و تجهیزات پیشرفته دوربین، تصاویر حرفه‌ای و با کیفیتی گرفته می‌شود که بتواند اهداف پروژه مورد نظر را به صریح‌ترین نحو ممکن عرضه کند. عکاسی صنعتی از جلوه‌های اضافه بصری اجتناب کرده و محصول را دقیقا همانگونه که هست نشان میدهد؛ نه کمتر و نه بیشتر. این شیوه عکاسی در صنایع خودروسازی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع ساختمانی و فضای سبز و ... استفاده می‌شود.

تعریف عکاسی تبلیغاتی
از طرفی دیگر، عکاسی تبلیغاتی باید به عنوان یک داستان بازگو شده و پیامی با هدف فروش محصول یا خدمات را به مخاطبان منتقل کند. خروجی عکاسی تبلیغاتی باید به گونه‌ای طراحی شود که بلافاصله توجه مخاطب را جلب کند. در این نوع عکاسی، عکاس از فضای عامیانه صنعتی خارج شده و با استفاده از خلاقیت، محصولات یا خدمات را به نحوی نمایش می‌دهد که مخاطب را ترغیب به خرید آنها کند. علاوه بر تولید تصاویر با کیفیت بالا، در ترکیب رنگ، کادربندی، نورپردازی، مدلینگ، استایلینگ و پس‌زمینه نیز باید به‌خرج داده شود تا تصاویر جذابیت کافی را برای جلب توجه مخاطبان داشته باشند. این نوع عکاسی در صنایع مختلفی مانند تبلیغات محصولات، تبلیغات بنری آنلاین و بخصوص طراحی کاتالوگ، چاپ و موارد مشابه کاربرد زیادی دارد.

تفاوت های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی
عکاسی، علم و هنری است که همزمان با پیشرفت تکنولوژی، در حال تکامل است. به نقل از سایت عکاسی:
«عکاسی ابزاری برای داستان‌گویی است. یک مخاطب چطور داستان شما را درک و احساس می‌کند؟ چه از طریق انتخاب عکس برای نمایشگاه باشد، یا کتاب، یا موسیقی در اثر چندرسانه‌ای‌تان یا همراهی متن در کتاب‌تان؛ کار شما در دوربین تمام نمی‌شود.»
در دنیای امروز، دو نوع عکاسی به نام صنعتی و تبلیغاتی، به دو دسته متمایز تقسیم می‌شوند که هر یک دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. اگر بخواهیم به شکل جزئی و موردی به این موضوع نگاه کنیم تفاوت های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی عبارت است از:

تفاوت در هدف!
عکاسی صنعتی برای اهداف فنی و تجاری استفاده می شود. در این روش عکاسی، از دستگاه‌های تخصصی و حرفه‌ای برای عکاسی محصولات و جزئیات آن‌ها استفاده می‌شود. اگرچه محتوایی که عکاسی شده، می‌تواند جذابیت خاصی داشته باشد، اما هدف تمرکز بر جزئیات و ویژگی‌های محصول است. در اینجا هدف به رخ کشیدن محصول نیست بلکه صرفا نشان دادن معرفی آن است.
اما بلعکس در عکاسی تبلیغاتی، هدف اصلی برای ایجاد جذابیت با تمرکز بر دیده شدن برند است. در این روش عکاسی، از شیوه‌های خلاقِ نورپردازی، کادربندی و چیدمان دقیق برای ایجاد تصاویر فوق‌العاده استفاده می‌شود. هدف این نوع عکاسی، به دست آوردن تصاویری است که در خاطر مخاطب حک شود و علاوه بر جلب توجه به محصول، برندسازی کند.



تجهیزات عکاسی
تجهیزات عکاسی صنعتی شامل دوربین‌های صنعتی، لنز‌های ویژه و تجهیزات ایمنی هستند. این تجهیزات باید برای ثبت تصاویر محصولات صنعتی در فضاهای بزرگ نیز مناسب باشند. در شاخه تبلیغاتی، علاوه بر این موارد، اجزایی که در کنار سوژه اصلی قرار می‌گیرند تا تصویر مفید و جذابی از محصول یا خدمات کسب و کار نشان دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی، تجهیزات عکاسی تبلیغاتی نیز برای تهیه تصاویر با کیفیت بالا و جذاب برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌شوند؛ بنابراین، رنگ و نور نقش بزرگی در جنبه تبلیغاتی ایفا می‌کنند.

استایل عکس در تبلیغات
بدیهی است که در هرگونه تبلیغات، داشتن ظاهر زیبا اولویت خواهد داشت. استایل‌ها معمولاً با جلب توجه و ایجاد ارتباط با مخاطبان، بر روی خلاقیت و زیبایی تصاویر متمرکز می‌شوند. از سوی دیگر، در عکاسی صنعتی، نظم، نمایش دقیق، حقایق محصول یا فرآیند تولید اولویت اصلی هستند.

پردازش نور
در هر دو مورد عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، پردازش نور به منظور تأکید بر جزئیات و نمایش بهتر محصول یا خدمات استفاده می‌شود. با این حال، در عکاسی تبلیغاتی، با اضافه، کم کردن و یا جابجایی نور و تم، سعی می‌شود ظاهری بی نقص و جذاب بسازد که بتواند به نفع محصول، عمل کرده و در هر سناریو، کنجکاوی مخاطب را برانگیزد. از طرف دیگر، در عکاسی صنعتی، توجه بیشتری به جزئیات و تنظیمات برده و همچنین در کاربردی بودن هر شات متمرکز می‌شود. لذا، نور و پس زمینه عکس باید طوری تنظیم شوند که حواس مخاطب از سوژه اصلی پرت نشود. به عنوان مثال، در عکاسی صنعتی برای تولید تصاویر ماشین و پردازش نور، باید به دقت در آرایش لوازم و محیط عکاسی توجه شود تا تصاویر بدون اغراق هر خودرو را در پرسپکتیو مناسب خودش نشان دهد.

محیط عکاسی
در عکاسی تبلیغاتی، محیط کنترل شده استفاده می‌شود و هنرپیشه‌ها و مدل‌ها برای نمایش محصول یا خدمت به کار می‌روند. اما در عکاسی صنعتی، محیط عکاسی انتخابی نیست و با حوزه‌ی کسب و کار فرق دارد.

استفاده از تکنیک‌ها
تکنیک‌های استفاده شده در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، بیشترین نقطه تمایز را بین آن‌ها ایجاد می‌کند. بنابراین، مهم است که بدانید چه تکنیکی در چه موقعیتی انجام می‌شود و برعکس، در چه زمانی باید از چه استراتژی اجتناب کرد.

در عکاسی صنعتی
•    استفاده از پس زمینه های ساده و خالی برای تمرکز بر روی محصول
•    استفاده از رنگ بندی های مینیمال در تصاویر
•    استفاده از نورپردازی برای برجسته کردن محصول

در عکاسی تبلیغاتی
•    استفاده از ترکیبات غیرمنتظره اشیاء در تصاویر
•    استفاده از ترکیبات رنگی جالب و متناسب با محصول
•    تدوین دقیق و افکت‌های ویژه برای جلب توجه
•    استفاده از تکنیک های نوین مانند عکاسی ماکرو، عکاسی پانوراما و غیره



عکاسی تبلیغاتی و صنعتی در استودیو ظریف گرافیک
استودیو ظریف گرافیک با تیمی مجرب از عکاسان و ادیتورهای حرفه‌ای و تخصصی در زمینه عکاسی تبلیغاتی و صنعتی فعالیت می‌کند. در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، تیم ما با استفاده از تجهیزات حرفه‌ای و بیش از ده سال تجربه، تصاویر با کیفیت بالا و جذاب از محصولات، خدمات و یا فرآیندهای صنعتی شما تهیه می‌کند. این تصاویر را می‌توانید در تبلیغات چاپی، تبلیغات آنلاین، بروشورها، کاتالوگ‌ها و سایر رسانه‌های تبلیغاتی کسب و کار خود استفاده کنید.
استودیو ما با توجه به نیاز و خواسته شما و جوهره برندتان، قادر به خلق عکس‌های شگفت‌انگیزی است که توجه مخاطب را به سوی خود جلب کند و او را جذب شما و برندتان کند. برای ورود به این مسیر جذابِ رشد و برندسازی، با ما برای مشاوره رایگان تماس بگیرید.
پربيننده ترين مطالب و خبرها