به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۹ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۴۳۵۷۸
تلاش برای تعلیق عضویت سوریه در مجمع عمومی

قطعنامه‌ای‌ تازه درباره سوریه در سازمان‌ملل

گروه بين‌الملل: در پی وخامت اوضاع انسانی در سوریه، سه کشور عضو شورای امنیت قطعنامه‌ای را تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل به این نهاد بین‌المللی ارائه کردند تا کمک رسانی به آسیب دیدگان در سوریه تسریع شود.
قطعنامه‌ای‌ تازه درباره سوریه در سازمان‌ملل
این قطعنامه توسط استرالیا، لوکزامبورگ و اردن، به شورای امنیت پیشنهاد شد و قرار است در اوایل ماه آتی میلادی بر سر آن رای‌گیری شود. بنا به گفته دیپلمات‌های حاضر در شورای امنیت، پیش نویس قطعنامه مذکور خواهان اجرای مفاد قطعنامه بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل است که استفاده از نیروی نظامی و زور علیه سنگ اندازان بر سر راه اجرای این قطعنامه را مجاز می‌داند.

در این قطعنامه تاکید شده در صورتی که هر کشور یا گروهی مانع از رسیدن امن مواد غذایی و کمک‌های ضروری به داخل سوریه شود، شورای امنیت می‌تواند از ابزارهای خود از جمله گزینه نظامی استفاده کند. این قطعنامه خواستار ارسال کمک بدون اجازه دولت سوریه از چهار محور در مرزهای ترکیه، عراق و اردن شده است. پیش‌نویس قطعنامه مذکور هم اکنون به پنج عضو دائم شورای امنیت ارائه شده تا هفته آتی و پیش از رای گیری رسمی بر سر آن نشستی را برای بررسی مفاد مندرج در قطعنامه برگزار کنند.

پیشتر و در ماه فوریه شورای امنیت با اجماع کامل قطعنامه 2139 برای ارسال سریع کمک به داخل سوریه را تصویب کرد اما به گفته مسئولان سازمان ملل این قطعنامه نتوانسته در حد انتظارات ظاهر شود و کمک چندانی به اوضاع بحرانی آوارگان داخلی سوریه نکرده است. سازمان ملل می‌گوید، برای ارسال کمک بدون اجازه دولت سوریه به داخل این کشور، نیاز دارد که قطعنامه‌ها بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل به تصویب برسد.

تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه

اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی را که از سال 2013 علیه سوریه وضع کرده بود، به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. این تحریم‌ها شامل صادرات نفت، بلوکه کردن دارایی‌های نزدیکان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و برخی محدودیت‌ها علیه شرکت‌ها و تجار سوری است. تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا در سال 2013 علیه دمشق وضع کرد علاوه بر بخش نفت 179 تن از نزدیکان بشار اسد و 53 موسسه و شرکت تجاری از جمله بانک مرکزی سوریه را نیز شامل می‌شود.

امحای تسلیحات شیمیایی سوریه در موعد مقرر به پایان نمی‌رسد
دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که روند امحای تسلیحات شیمیایی سوریه در موعد مقرر به پایان نخواهد رسید.
بان کی مون، در نامه خود به شورای امنیت از دولت سوریه خواست تا عملیات از بین بردن تسلیحات شیمیایی خود را براساس تعهدات ارائه شده در سریع‌ترین زمان ممکن به پایان برساند. مشخص است برخی اقدامات مربوط به از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه تا بعد از 30 ژوئن(9 تیر) ادامه خواهد داشت.وی در ادامه نسبت به انتشار اخباری در خصوص استفاده از گاز سمی کلر در درگیری‌های اخیر در سوریه ابراز نگرانی کرده و از تمام طرف‌های درگیر خواست تا با تحقیقات سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی همکاری کنند. 30 ژوئن موعد نهایی مشخص شده در توافق صورت گرفته با دولت سوریه در سال 2013 برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی به دمشق به شمار می‌آید.

تلاش برای تعلیق عضویت سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل
منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند که تلاش‌هایی در این سازمان در حال انجام است تا عضویت سوریه در مجمع عمومی لغو شود. هم اکنون مذاکراتی توسط برخی کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل در جریان است که مجریان آن قصد دارند عضویت سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل را لغو و ورود نمایندگان سوری به نشست‌های این مجمع را ممنوع کنند. بنابراین گزارش، گروهی تحت عنوان "کشورهای هم‌ نظر در قبال سوریه" در حال رایزنی برای تحقق این امر است و به گفته منابعی از داخل این گروه تمامی گزینه‌های ممکن برای رسیدن به این هدف را در دستور کار قرار داده‌اند.

مهمترین گزینه‌ای که کشورهای مذکور در دست اجرا دارند، ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به مجمع عمومی سازمان ملل است که در صورت تصویب عضویت دولت سوریه در مجمع عمومی به حالت تعلیق درخواهد آمد و مشارکت نمایندگان سوریه در تمامی نشست‌های مجمع ممنوع خواهد شد.
مرجع : ايسنا