به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۱ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۴۳۸۱۰
ضرورت توسعه فرهنگ پاكدستي

درباره ويرانه سازمان تأمین اجتماعی و...!

وقتي مديريت نيروي انساني اين سازمان به فراموشي سپرده شد بديهي است كه مديران نا لايق و نا كارآمد از فرصتي كه پيش آمده بود حداكثر استفاده را ببرند
درباره ويرانه سازمان تأمین اجتماعی و...!
عزيز آذرخرداد

گروه جامعه: سازمان تأمین اجتماعی که در حال حاضر نزدیک به 40 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات بیمه‌اي و درمانی خود دارد در طول دوران حاکمیت مدیران منصوب دولت نهم و دهم با چالش‌ها و مشکلات بسیاری روبرو شد و در نهایت با اعلام نتایج بررسی کمیته تحقیق و تفحص مجلس یکی از بزرگترین تخلفات مالی در این سازمان و به ویژه در شرکت شستا ( شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی ) رو شد که موجب سلب اعتماد بخش بزرگی از بیمه شدگان و مستمری بگیران از عملکرد مدیران و دست اندرکاران این سازمان گردید.

هرچند طی چند ماه گذشته زوایای پنهان این تخلف‌ها هر روز بیش از گذشته نمایان شده است اما پاسخگو نبودن نهادهای نظارتی فعال در این سازمان در مقابل تخلف‌هاي مالی صورت گرفته همواره جزو مطالبات کارکنان، مخاطبان و شرکای اجتماعی این سازمان بوده است. با توجه به این موضوع که نهادهای نظارتی در سازمان تأمین اجتماعی و نهادهای عمومی غیر دولتی از این دست همیشه در بررسی دارایی‌های مدیران و مسئولان اجرایی خود دارای ضعفهایی بوده‌اند که نتوانسته‌اند از تخلفات و اختلاس‌هاي مالی جلوگیری کنند، مدیران ارشد این سازمانها باید از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را کرده و با تشکیل کمیته‌هاي هم عرض کمک لازم را در جهت توسعه پاکدستی و ایجاد و توسعه سلامت اداری ارائه دهند.

متأسفانه در 10 سال اخير نيمي از سرمايه اقتصاد كشور به سازمانهاي شبهه دولتي مانند تأمين اجتماعي منتقل شده است و ازآنجا كه ساز و كار نظارتي درستي در اين سازمانها حاكم نيست فرصت بسيار طلايي براي جولان سوء استفاده كنندگان، آقازاده‌ها، نورچشمي‌ها و. . . فراهم شد تا شاهد بد اخلاقي‌هاي مالي و اجتماعي در سطح اين سازمانها باشيم. شوربختانه طي چند سلي كه گذشت پروسه انتخاب مسئولان و مديران در چنين سازمانهايي بر اساس نان قرض دادن از جيب ملت شكل گرفت كه باعث وارد شدن خسارات بسياري به بدنه اين سازمان شد.

در سالهاي حاكميت دولت نهم و دهم سازمان تأمين اجتماعي با شديدترين حمله‌ها و هجمه‌هاي دولتي روبرو شد، در اين دوران سياه اين سازمان به شدت سياست‌زده گرديد و منابع و ذخاير آن مورد دست درازي صاحب منصبان دولتي و حكومتي قرار گرفت. در همين دوران بود كه شاكله سازمان تأمين اجتماعي چه از درون و چه از پيرامون با ضربات مرگبار مردان همه چيز دان احمدي نژاد
در هم كوبيده شد و در نهايت آنچه از آن دوران سياه، براي اين سازمان مردمي به يادگار ماند جمعيت انبوهي از بيمه شدگان مشمول كمك دولت است كه از بابت آنها ميلياردها تومان بدهي براي اين سازمان نزد دولت به يادگار گذاشته شده است.

براي اينكه ضرورت اجراي قانون از كجا اورده ايد را روشن كنيم بهتر است به برخي آمار و ارقام كه توسط نهادهاي بين المللي منتشر شده توجه كنيم. در بحث فساد اداري در حالي كه نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي با صرف صدها ساعت بحث كارشناسي براي كشور برنامه‌هاي بلند مدتي مانند سند چشم انداز و برنامه‌هاي 5 ساله تعريف كرده‌اند فعلاً در رتبه 144و جزو فاسدترين كشورهاي دنيا قرار گرفته ايم و اين در حالي است كه رتبه ايران در سال 84 برابر با عدد 88 بوده است.

بهتر است بدانيد در اين ارزيابي كشورهاي همسايه ما مانند امارات 26، قطر28، بحرين57، اردن 66، لبنان 127، مصر114 و تركيه 54 به مراتب در جايگاه بهتري ازما قرار دارند. در ارزيابي فساد اداري كشورهايي مانند عراق با عدد 169،سوريه 167 و افغانستان با رتبه 174 در بين همسايگان ما وضعيت بدتري از ما دارند. آمار و ارقام ياد شده گوياي آن است كه نظام اداري كشور به دليل از دست دادن توان كارشناسي و مديريتي خود تبديل شده به يك نظام بروكراتيك فاسد، در اين نظام هر قانوني ريخته شود در تفسير‌ها ي نامربوط حل و فصل مي‌شود و در يك كلام در چنين نظام اداريي سوء استفاده از فرصت‌ها نيت‌هاي شوم فاسد شدگان را پيش مي‌برد.

متأسفانه طي چند سال گذشته در سازمان تأمين اجتماعي برخي كاركنان دون پايه فاقد علم و توان كارشناسي يك شبه پست‌هاي مديريتي را يكي پس از ديگري بدست آوردند و در سمت‌هاي مدير كل، معاون و. . . مشغول خدمت رساني كه نه بلكه خسارت رساني شدند. اين چرخه در عمل هزينه‌هاي هنگفتي را بر دوش سازمان تحميل كرد. در حالي كه امروزه دركشورهاي توسعه يافته و درحال توسعه از نيروي انساني به عنوان بزرگترين سرمايه سازمانها ياد مي‌شود طي هشت سال حاكميت واپسگرايان در سازمان تأمين اجتماعي به سخيف ترين وضع موجود با نيروهاي متخصص و توانمند برخورد شد و بسياري از اين نيروها يا خانه نشين شدند و يا در پست‌هاي متفرقه و دور از مراكز تصميم گيري و تصميم سازي به كار گمارده شدند.

بر همين اساس وقتي مديريت نيروي انساني اين سازمان به فراموشي سپرده شد بديهي است كه مديران نا لايق و نا كارآمد از فرصتي كه پيش آمده بود حداكثر استفاده را ببرند. البته چون آنها مي‌دانستند كه فرصت چنداني براي توقف در اين سمت‌ها و پستهاي بادآورده ندارند تمام تلاش خود را صرف پركردن جيب مباركشان كردند و از اين رهگذر شد آنچه نبايد مي‌شد. سرمايه ميليونها تن از مردم كشور كه اتفاقاً بخش اعظم آنها جزو طبقه فرو دست جامعه هستند به مرور چپاول شد و مديران منصوب دولت نهم و دهم از اين آزمون رو سياه بيرون آمدند.

حال گرچه انتظار اين بود كه متوليان سازمان تأمين اجتماعي در همان آغازين روزهاي انتشار گزارش كميته تحقيق و تفحص و به موازات فعاليت دستگاه قضايي با تشكيل كميته‌ها يا كار گروه هاي تحقيقاتي به بررسي موضوع اختلاس و نحوه بروز تخلف‌هاي مالي صورت گرفته مي‌پرداختند و اين موضوع را از جنبه‌هاي مختلف مورد بررسي و دقت نظر قرار مي‌دادند اما اميد مي‌رود با اجراي صحيح و به موقع قانون از كجا آورده ايد؟ زمينه و بستر مناسبي براي توسعه و گسترش فرهنگ پاكدستي در بزرگترين سازمان بيمه گر كشور فراهم گردد. باشد كه روزي بتوانيم ادعا كنيم كه كاركنان و مديران سازمان تأمين اجتماعي الگو و نمونه اي از انسانهاي پاكدست با فرهنگ سازماني مطلوب و داراي سجاياي اخلاقي مناسب مي‌باشند.

یاشار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۱ ۱۴:۱۲
از دیو ودد ملولم وانسانم ارزوست
متاسفانه همین حالا هم پولهای کلانی به صورتهای مختلف به جیب می زنند . . . حتی راکفلر یا بیلگیتس هم چنین درامدی ندارد فقط کارمندان شعبه هستند که بابدبختی کارمیکنند ادارات کل وستاد هم که تعطیل اند واز بیکاری مفرط رنج می برند که حتی در اداره کل استان ما چند تا از کارشناسان به اصطلاح نخبه از بیکاری معتاد شده بودند واقعا راست می گید پولهای هنگفتی که مدیران عالی --کل ورئیسان ادارات می گیرند بررسی کنید بدون انکه حتی ذره ای مفید باشند (231996)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۱ ۱۵:۴۸
مطلب بسیار خوبی است اما نباید به نوشته بسنده کرد وان را آن را به فراموشی سبرد بلکه باید دایم بیگیری وافراد خاطی را به چالش کشید ودولت اقای روحانی هم باید حق مردم را از راههای مختلف بیگیری واستیفاء نماید. (232052)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۱ ۱۶:۳۶
با معدل 11 چگونه بورسيه مي شود؟ خداوند در همين دنيا جزايتان را بدهد. در هر مقامي كه هستيد. اين مورد از بابك و تامين اجتماعي و.. مهمتراست. بالاخره مال مي شود جبران كرد، ولي اين هر گز .اين عوامل بايد اعدام شوند،هر جند با اعدام مخالفم. (232069)
آزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۱ ۲۲:۱۰
کسانی که در این فسادها پاشون گیره نمی گذارن که علنی بشه والا فسادی که تو تامین اجتماعی اتفاق افتاده بزرگترین فساد کشور ر تا حالا بوده که رقمش ده هزار میلیارد میشه! (232209)