به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۴۳۸۸۶
يوري گاگارين اولين انساني كه ازجوزمين خارج شد

مهم‌ترین اختراعات و نوآوری‌ 100 سال اخیر

گروه علمي: یکی دو دهه پیش چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی واقعاً خودروهای بی‌سرنشین تولید شوند. برخی از ابدعات واقعاً زندگی بشر را متحول کردند.
حتی تا همین سال پیش ایده اینکه بتوانیم فایل‌های صوتی خود را به غیر از سی‌دی، نوارهای کاست و یا صفحات گرامافون بر روی ابزار دیگری گوش کنیم بسیار دور از ذهن بود. با این حال از صنعت موسیقی گرفته تا خدمات پزشکی و درمانی، مسافرت و بانکداری با تغییرات و نوآوری‌های بسیاری روبه‌رو بوده‌اند که نحوه زندگی و کار انسان‌ها را دگرگون کرده است.
در ادامه این مطلب به بزرگ‌ترین اختراعان و نوآوری‌های بشر در 100 سال گذشته که نقطه عطفی برای سبک زندگی انسان‌ها محسوب می‌شوند اشاره خواهیم کرد.

1. فورد مدل تی (1908)



در ماه اکتبر سال 1098 اولین خودروی فورد مدل T در دیترویت میشیگان ساخته شد و برای همیشه مسیر صنعت خودروسازی را تغییر داد. برای اولین بار در تاریخ مالکیت خودرو برای تمام افراد میسر شد و نحوه حمل‌ونقل افراد در میان شهرها و روستاها تغییر کرد. حداکثر سرعت این خودرو 70 کیلومتر بر ساعت بود و می‌توانست با هر گالن بنزین 40 کیلومتر مسیر را بپیماید. در سال 1927 بعد از 15 میلیون دستگاه تولید مدل T به اتمام رسید.

2. کشف پنی‌سیلین توسط فلمینگ (1928)



قبل از کشف پنی‌سیلین بسیاری از عفونت‌ها و ویروس‌های ساده نیز تهدیدی برای جان انسان‌ها به شمار می‌رفتند و حتی یک خراش جزئی می‌توانست به عفونتی کشنده تبدیل شود؛ اما با کشف پنی‌سیلین توسط دانشمند اسکاتلندی الکساندر فلمینگ در پاییز سال 1928 فصل جدیدی از صنعت پزشکی و خدمات درمانی آغاز شد. بعدها تلاش‌های ارنست چاین باعث شد که پنی‌سیلین به‌صورت دارو در اختیار بیماران قرار بگیرد.

3. انرژی هسته‌ای (1954)



در سال 1954 نیروگاه انرژی هسته‌ای آبنینسک واقع در شوروی سابق اولین نیروگاه هسته‌ای بود که وارد چرخه تولید انرژی الکتریکی شد و الگوی منابع انرژی در دنیا را تغییر داد. طبق گزارش سازمان ملل در حال حاضر 16 درصد نیروی الکتریکی تولیدشده در دنیا توسط نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین می‌شود. انرژی هسته‌ای در کنار مزایای خود ممکن است به فجایعی مانند حادثه چرنوبیل و فوکوشیما تبدیل شود.

4. ورود یوری گاگارین به فضا (1961)



در ماه آوریل سال 1961 یوری گاگارین اولین فضانورد انسانی بود که وارد فضای خارج از جو زمین شد. یوری گاگارین 27 ساله تنها 108 دقیقه را به کمک ووستوک 1 در فضا سپری کرد. سفر وی به خارج از جو در اواسط جنگ سرد قدم بزرگی برای پیشرفت صنعت فضانوردی و اکتشافات فضایی محسوب می‌شود. از آن زمان بود که رقابت جدی روسیه و آمریکا در مورد صنعت فضانوردی آغاز شد.

5. اولین پرواز هواپیمای کنکورد (1969)



دز سال 1969 اولین هواپیمای مافوق صوت مسافربری دنیا اولین پرواز خود را انجام داد. در طول این پرواز 27 دقیقه‌ای سرعت این کنکورد از 500 کیلومتر بر ساعت بیشتر نشد. با پیشرفت فناوری سرعت این هواپیماها به 2000 کیلومتر در ساعت می‌رسید به‌طوری‌که فاصله بین پاریس تا نیویورک را تنها در 3 ساعت طی می‌کردند. هواپیماهای کنکورد به دلیل هزینه نگهداری بالا و مقرون‌به‌صرفه نبودن برای مسافران در سال 2003 از رده خارج شدند.

6. آغاز فروش واکمن سونی (1979)



فروش واک من سونی در سال 1979 انقلابی در صنعت موسیقی و نحوه گوش دادن مردم به موسیقی بود. واک من با طراحی جمع‌وجور و خوشایند و قابلیت حمل آسان به‌سرعت محبوبیت زیادی کسب کرد به‌طوری‌که 200 میلیون دستگاه از آن به فروش رفت.
با همه‌گیر شدن این دستگاه‌های دوست‌داشتنی دیگر گوش دادن به موسیقی محدود به خانه‌ها نبود همچنین در زمان فروش واکمن برای اولین بار میزان فروش کاست‌ها ازصفحات گرامافون پیشی گرفت.

7. اختراع شبکه جهانی اینترنت توسط تیم برنرزلی (1989)



در سال 1989 تیم برنرز لی شبکه‌ای منسجم از کامپیوترهای به هم متصل را ایجاد کرد و دنیا را برای همیشه تغییر داد. تنها کافی است تصور کنید اگر اقدام برنرز لی نبود و امروز نیز شبکه جهانی اینترنت وجود نداشت دنیا به چه شکل بود.

8. تولد اولین پستاندار به روش تکثیر و کشت سلول‌های بنیادی (1996)



دالی نام گوسفند ماده‌ای بود که برای اولین بار در سال 1996 توسط کشت و تکثیر سلول‌های بنیادی متولد شد. بسیاری این دستاورد دنیای پزشکی و ژنتیک را بزرگ‌ترین اتفاق در 100 سال گذشته می‌دانند. بعد از این دستاورد در سال‌های بعد پیشرفت‌های بسیاری در علم ژنتیک و مطالعه سلول‌های بنیادی صورت گرفت.

9. آغاز فروش آی‌پاد (2001)قبل از استیو جابز و خلق دستگاه‌های آی‌پاد



کاست‌ها و سی دی محبوب‌ترین فرمت‌ها برای گوش دادن به موسیقی در میان افراد بود؛ اما با آغاز عرضه آی‌پداین مسیر به‌کلی دگرگون شد.امکان دانلود موسیقی از اینترنت و کپی آن در دستگاه‌های کوچک و دوست‌داشتنی توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.
مرجع : بازارخبر