به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۰۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۹ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۴۴۶۰۲
تقدیر از هیات مدیره خانه سینما

تقدیر از واروژ کریم مسیحی که با پیام بیضایی

گروه فرهنگ و هنر: با تقدیر از واروژ کریم مسیحی که با پیام بهرام بیضایی همراه بود،هفتمین جشن کانون دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان برگزار شد.
تقدیر از واروژ کریم مسیحی که با پیام بیضایی
در بخشی از این جشن که به تقدیر از یکی از کارگردانان شاخص سینمای ایران اختصاص داشت که سالها سابقه، دستیاری کارگردانان بزرگی را پشت سر گذاشته است از واروژ کریم مسیحی تقدیر شد. در این بخش پیام بهرام بیضایی برای واروژ کریم مسیحی کارگردان «تردید»،«پرده آخر» پخش شد. بهرام بیضایی که در آمریکا به سر می‌برد در یک پیام تلفنی خطاب به واروژ کریم مسیحی بزرگداشت‌اش را تبریک گفت. در بخش دیگری از بزرگداشت واروژ کریم‌مسیحی، فیلمی درباره‌ی این کارگردان پخش شد که علیرضا مجلل، کیومرث پوراحمد، داریوش فرهنگ، امید روحانی، پرویز پورحسینی، اصغر رفیعی‌جم، شهرام جعفری نژاد، حسن محجوب و سعید سعدی، درباره او صحبت کردند. کیومرث پوراحمد در بخشی از این ویدئو گفت: «وای بر ما و وای بر این سینما که واروژکریم مسیحی در این همه سال تنها دو فیلم ساخته باشد. فکر کنید 25 سال پیش پروفروش‌ترین فیلم ما «هامون» بوده اما در حال حاضر «معراجی‌ها» هست! چنین سقوطی به اسفل السافلین کرده‌ایم!»

در ادامه هفتمین شب کانون کارگردانان و برنامه‌ریزان سینمای ایران، آتیلا پسیانی و منوچهر شاهسواری برای اهدای لوح تقدیر، تندیس و هدیه واروژکریم مسیحی به روی صحنه آمدند. آتیلا پسیانی بازیگر سینما و تئاتر ایران در سخنانی گفت: این دقت، ظرافت در کار و روح پاکی که "واروژ" دارد، او را به یکی از درخشان‌ترین و ماندگارترین چهره‌های سینمای ایران تبدیل کرده است، بدون آنکه من نگران کمیت آن باشم. کیفیتی که "واروژ" وارد سینمای ایران کرده است، کم از کمیت آن نیست.

منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده سینما نیز مطرح کرد: زمانی که به من گفته شد که در مراسم تجلیل از "واروژ" شرکت کنم با اینکه نسبت به چنین حضورهایی کمی معذوریت شخصی دارم اما با کمال میل پذیرفتم. او در ادامه تاکید کرد: سینمای ایران همچنان زنده است و همچنان احساس می‌کند که صاحب قدرت و مناعت‌طبع است، که از هنری مثل "واروژ" با افتخار توسط کانون صنفی تجلیل کند. البته واروژ به آن احتیاجی ندارد. اما واقعیت این است که در سینمای ایران آدمهایی وجود دارند که تبدیل به عنصر مترجم ما نسبت به جهان پیرامون می‌شوند.

شاهسورای در بخش پایانی سخنانش خطاب به واروژ کریم مسیحی گفت:واروژ عزیز فیلم کم ساختی اما همان دو فیلمی که ساختی تجربیاتی از جهان پیرامون ماست که گاهی اوقات از چشمان پیرامون ما دور است. به خاطر همه ترجمه‌های دقیق، منصفانه و هنرمندانه ات سپاسگزارم. در ادامه واروژ کریم مسیحی که با تشویق بی‌وقفه حاضران به روی صحنه رفت، بیان کرد: فکر کرده بودم که حرف‌هایی را اینجا بزنم که طبق معمول آقای بیضایی مرا بهم ریخت. او آنقدر بزرگوار است که تاثیر حرف‌هایش به روی من بسیار زیاد است.

بنا بر این گزارش،در هفتمین شب کانون برنامه ریزان و دستیار کارگردانان سینمای ایران که شامگاه 18 خرداد ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، سینماگرانی چون کمال تبریزی، منوچهر محمدی،محمدرضا سکوت، فرشته طائرپور، لاله اسکندری، آتیلا پسیانی، مازیار میری، سهیلا گلستانی، پرویز پرستویی، ابوالحسن داوودی، محمد علی سجادی، امین تارخ، سیروس الوند، جهانگیر کوثری، رویا تیموریان، مسعود رایگان،فرهاد توحیدی، جمال ساداتیان، محمد مهدی عسگرپور و ..... در آن حضور داشتند.

تقدیر از آزیتا موگویی و کاوه سجادی حسینی
در بخش اول این جشن به دبیری احد صادقی از فیلمسازان اول عضو کانون،آزیتا موگویی و کاوه سجاد حسینی تقدیر شد. پانته آ بهرام که به همراه رضا کریمی برای اهدای لوح تقدیر به آزیتا موگویی به روی صحنه رفت، بیان کرد: کار کردن در کنار آزیتا موگویی برایم یک اتفاق بود، زیرا معتقدم او چیزی به سینمای ایران اضافه کرد. او کارگردان زنی است که زنانه فیلم نساخته است، به عقیده من فیلم او کاملا انسانی و فارغ از دغدغه‌های صرفا زنانه است. رضا کریمی کارگردان هم در سخنانی یادآور شد: من آزیتا موگویی را از زمانی که منشی صحنه بود، می‌شناسم.او منشی صحنه خوبی بود، بعد دستیار کارگردان شد. بعد مدیر تولید و منشی پخش شد که باز هم در هر دو مورد خوب عمل کرد. البته به تازگی هم فیلم ساخت که نه تنها به عقیده من بلکه به گفته دوستان دیگر فیلم خوبی شده است. او نمونه خوبی است که پله به پله بالا آمد. آزیتا موگویی هم هنگام تقدیرش گفت: این‌بار دومی است که انجمن دستیاران کارگردانان به من توجه کرده است و من از این بابت بسیار خوشحالم. از آخرین دستیاری من 10 سال گذشته است. باید اعتراف کنم که هیچ چیزی لذت کنار دوربین بودن را ندارد، به همین دلیل دیگر به من کار دستیاری ندادند، بنابراین رفتم و فیلم ساختم. در ادامه بخش‌هایی از فیلم «تراژدی» پخش شد.

تقدیر از کاوه سجاد حسینی
در ادامه برنامه سهیلا گلستانی و پرویز پرستویی برای اهدای لوح تقدیر به کاوه سجادحسینی (پسر سید حسن سجادی حسینی) کارگردان فیلم «شب، بیرون» به روی صحنه رفتند. سهیلا گلستانی خطاب به همسرش گفت:در لحظه‌های بسیاری از "کاوه" شنیدم که در زندگی‌اش عهد کرده بود که انتقام مرگ پدرش را از سینما بگیرد، اما او عاشق سینما شد. خوشحالم که شاهد ساخت اولین فیلم بلندش هستم. پرویز پرستویی هم مطرح کرد: به یکایک اعضای این کانون تبریک می‌گویم، شاید با همه آنها کار نکرده باشم اما در خدمتشان بودم و سعی کردم آدم بی‌آزاری باشم. ولی واقعیت این است که آنها سهم بسیاری در ساخت یک فیلم دارند و باید حرف همه را بخوانند. او همچنین مطرح کرد:خوشحالم که دستیاران کارگردان با توجه به اینکه سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کنند و شاید هم در بسیاری جاها دیده نمی‌شوند اما خوب پیش می‌روند و به عرصه کارگردانی می‌رسند، نمونه‌ی آن هم کاوه سجاد حسینی است. کاوه سجاد حسینی هم هنگام تقدیرش گفت:خوشحالم که از دستیار کارگردانی شروع کردم و می‌خواهم به شاگردی ادامه دهم. از آقایان پرستویی، اسعدیان و همچنین از خانم گلستانی که اگر نبود چنین کاری میسر نمی‌شد (کارگردانی شب بیرون)، قدردانی می‌کنم. سپس بخش‌هایی از فیلم «شب، بیرون» پخش شد.

تقدیر از نورالدین گودرزی

در بخش دوم این مراسم و تجلیل از برگزیدگان صنف کانون دستیاران کارگردانان و برنامه‌ریز، بعد از پخش کلیپ تصویری از نورالدین‌گودرزی تجلیل شد. گودرزی بعد از اینکه به روی صحنه رفت در سخنانی گفت: من اولین کار جنگی‌ام را در جبهه و با پرویز پرستویی شروع کردم. من نوکر همه هستم اما اگر با مسعود ده‌نمکی کار می‌کنم، گناه نمی‌کنم. من مرده شور هستم و با همه کار می‌کنم. هر کسی که مرا می‌پذیرد، چه سه سالش و چه صد سالش باشد، غلامی‌اش را می‌کنم. امین تارخ که به همراه مسعود رایگان برای اهدای لوح تقدیر، تندیس و هدیه نورالدین گودرزی به روی صحنه رفته بود، بیان کرد: 33 سال پیش در فیلم "سربداران" با نورالدین گودرزی آشنا شدم، او در آن زمان جوان آرامی بود و هرگز این همه عصبانیت در شخصیت‌اش نبود. حتما از چیزی رنج می‌برد، امیدوارم این رنج از بین برود. مسعود رایگان نیز اظهار کرد: چند سال پیش "پرویز" در برنامه‌ای گفت که خدا به همه‌ی ما صبر بدهد، "نورالدین جان" خدا به همه ما صبر بدهد، این سینه پر از درد است، چه می شود کرد.

تقدیر از علیرضا سلمان‌نصر

در ادامه کلیپ تصویری از علیرضا سلمان‌نصر پخش شد، سپس پرویز پورحسینی و محمد علی سجادی به روی صحنه رفتند تا لوح تقدیر، تندیس و هدیه او را تقدیم‌اش کنند. در ادامه این جشن علیرضا سلمان‌نصر بیان‌کرد: از اینکه این صنف امشب برای من مراسم بزرگداشت گرفته‌اند، از آنها تشکر می‌کنم. آقای مصطفی احمدی به من گفت، دیر شده است اما به نظر من هیچ موقع دیر نیست،هر گاه که شما جشن بگیرید و از دوستان در سینما تقدیر کنید کار بسیار درست و ارزشمندی است. او هدیه‌اش را به همسرش تقدیم کرد.

پرویز پورحسینی نیز که به همراه محمد علی سجادی برای اهدای لوح تقدیر و تندیس سلمان‌نصر به روی صحنه رفته بود، ابراز کرد: من افتخار همکاری با سلمان نصر را نداشته‌ام اما خوشحالم که آدمهایی را که کمتر دیده می‌شوند، یادآوری می‌کنند. اصلا فکر نکنید که دستیاران کارگردان آدمهای مهمی نیستند. آنها کسانی هستند که نسخه می‌پیچند و شما را از خانه بیرون می‌کشند و جلوی دوربین می‌آورند. این بازیگر ادامه داد: کمی به فکر آنهایی که دیده نمی‌شوند باشیم چون این سینما از بازیگر تا طراح صحنه کم کم فراموش می‌شوند و این وظیفه ماست که که لیستی از کسانی که تا به حال دیده نشده‌اند، تهیه کنیم. محمد علی سجادی نیز گفت: هنگامی که اهالی سینما کنار هم هستند، باشکوه و زیباست. به خصوص درباره کسانی صحبت می‌کنیم که بسیار زحمت می کشند و بلا کش هستند و بسیاری از بیرون آنها را نمی‌شناسند. من دستیاری نکردم اما می‌دانم که چه مصیبتی دارد،اسمش دستیار کارگردان است اما باید تمام مسائل را به دوش بکشد، اجازه بدهید به جای دستیار از عنوان "یار کارگردان" استفاده کنم.

تقدیر از فاطمه زیوری

در ادامه این برنامه و بعد از پخش کلیپی که در آن محمدرضا اصلانی، پگاه آهنگرانی، حامد بهداد و.... درباره فاطمه زیوری صحبت کردند، سیامک شایقی و ساره بیات روی صحنه آمدند تا لوح تقدیر، تندیس و هدیه او را اهدا کنند. سیامک شایقی بعد از آنکه به روی صحنه آمد درباره زیوری بیان کرد: تعبیرهای بسیاری درباره دستیاران و برنامه ریزان شد. اگر مغز یک فیلم کارگردان و قلب آن بازیگر باشد، بدون شک چشم آن یک برنامه‌ریز است که نگران و مراقب همه چیز است. فاطمه زیوری هم اظهار کرد: در مقابل محبتی که امشب نصیبم شد چیزی جز قدرشناسی و سپاسگزاری ندارم که بگویم. حس امروز من حس امنیت از یک ساپورت روحی بود و تعلق داشتن به جمعی که شریف است که انرژی لطیف دارد و به من می‌گوید که مرا دیده و حواسش به من هست و این برایم لذت بخش است. او افزود: نورالدین عزیز گلایه‌ها را کرد. نورالدین عزیز من یک سال و نیم است که بیکارم. ما دو روی سکه هستیم.

تقدیر از هیات مدیره خانه سینما

سپس ویدئویی پخش شد که محمد مهدی عسگرپور، فرشته طائرپور، مازیار میری و محمد علی سجادی از آرزویشان برای خانه سینما گفتند.

آرزوهایی برای خانه سینما

مدیر عامل خانه سینما در این ویدئو درباره آرزویش برای خانه سینما گفت: آرزوی مادی من برای سینمای ایران که ممکن است بخشی از آن به خودم برگردد، افزایش اعتباراتمان در مبادلات و معادلات جهانی است. طائرپور نیز آرزو کرد: زمانی که توفان می‌شود آدمها متوجه می‌شوند که استواری خانه‌هایشان به همیاری هم خانه‌هایشان مهم است. در سالهای سختی که از آن عبور کردیم استواری خانه سینما و همدلی اهالی آن به ما نشان داد که چه غنیمت با ارزشی داریم. او آرزو کرد: این خانه (خانه سینما) برقرار بماند و اهالی آن همیشه همدل و همراه در مسیر تعالی سینمای ایران قدم بردارند. محمد علی سجادی گفت: آرزو نمی‌کنم که سینمای ایران روزی تبدیل به مکان‌هایی شود که حتی میراث فرهنگی هم نتواند آن را حفظ کند، تبدیل به خاطره صرف نشود. امیدوارم سینما از شر سینما نادوستان در امان بماند که البته می‌ماند.

سپس آناهید آباد، مریم هژیروند، مصطفی احمدی، احد صادقی روی صحنه رفتند و از اعضای هیات مدیره خانه سینمای ایران تقدیر کردند.

آناهید آباد ضمن بیان خاطره‌ای گفت: از همه‌مون تشکر می‌کنم و قربون همه مون برم که هستیم و ماندیم، حتی کسانی که زیر پایمان پوست موز انداختند زیرا با همین پوست موزها قوی‌تر شدیم. خیلی روز مبارکی است که هستیم و می‌توانیم فکر کنیم که کجا ایستاده‌ایم. محمد مهدی عسگرپور نیز بعد از دریافت لوح تقدیر، تندیس و هدیه به عنوان نماینده اعضای هیات مدیره خانه سینما و با اشاره به جمله «این خانه پاک نمی‌شود» که در انتهای ویدئو آرزوهای برخی از اهالی سینما نمایش داده شد، بیان کرد: این جمله را می‌توان دو جور قرائت کرد،یک قرائت احتمالا خواسته ماست و یک قرائت هم خواسته آقای سلحشور است چون معتقدند که این خانه پاک نمی‌شود.

درخواست عسگرپور و تلاش برای ایجاد فضایی عقلانی

مدیر عامل خانه سینما ضمن قدردانی از کانون که جشنی شایسته در آن برگزار شده است،افزود: همه یک دوره خاصی را پشت سر گذاشتیم و خاطرات بسیاری را از این دوره داریم. امیدوارم بتوانیم آن را درست ثبت کنیم البته نه به این مفهوم که کینه‌ای از هم به دل داشته باشیم چون در این مسیری که حرکت کردیم برخی از همکاران ما از همین خانه فاصله گرفتند البته حرکت سینوسی هم داشتند و گاهی اوقات نزدیک و گاهی هم دور شدند که ان شاءالله بزودی نزدیک خواهند شد. او ادامه داد: امیدوارم بتوانیم بعدها از این تجربه استفاده کنیم، تجربه‌ای که در چند سال اخیر شاید دو یا سه دهه از عمرمان را برای کسب آن می‌گذاشتیم. وارد فضای جدیدی شدیم و دوره‌ای است که همه باید برای گسترش عقلانیت آن کمک کنیم. اساسا فضاهای هیجانی که سینما در ذات خود دارد و گاهی سریع خودش را نشان می‌دهد، می‌تواند بر علیه مجموعه سینما هم عمل کند.

عسگرپور اضافه کرد: باید تلاش کنیم فضاهای هیجانی به فضاهای عقلانی تبدیل شود و مسائل بسیاری هم در حوزه معیشتی وجود دارد که همه موظف به پیگیری آن هستیم. مدیر عامل خانه سینما ضمن تقدیر از اجرای احسان کرمی مجری این برنامه، اذعان کرد: او یکی از مجری‌های جوان، مسلط و آشنا به ادبیات است که حیف می‌دانم او را در رادیو و تلویزیون نبینیم. من از همین جا از مسئولان صدا وسیما درخواست می‌کنم که با سرمایه‌های خودشان بهتر از این رفتار کنند. هیچ اثر و فرد ارزشمند را نمی‌توان محدود، توقیف یا پاک کرد. همانطور که دیدید «زادبوم»اثر ابوالحسن داوودی بعد از شش سال پروانه نمایش دریافت کرد که ساختار بسیار قوی دارد و اتفاقا به موضوعات روز دنیا اشاره می‌کند و می‌تواند حرف‌های امروز جامعه ما باشد که بر اثر سوء تفاهم‌هایی توقیف شد که البته امیدوارم اکران خوبی داشته باشد. سیروس الوند هم یک بیت شعر خواند. در انتها دکتر سریر یکی از اعضاء هیات مدیره خانه سینما گفت: دوست دارم بگویم که عشق بورزیم. فکر کنم با دوست داشتن بسیاری از مسائل حل و وحدت ما بیشتر می شود. اجرای گروه موسیقی «ایستگاه» از فیلم‌های «سینما پارادیزو»، «تایتانیک»، «دستهای آلوده» و « رضا موتوری» از دیگر بخش‌های شب کانون دستیاران کارگردان سینما بود.
مرجع : ايسنا