به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۴۵۰۰۰

ناسا بشقاب پرنده به فضا می فرستد

گروه فناوري: سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) روز شنبه 24 خرداد ماه (14 ژوئن 2014) یک بشقاب پرنده سه تنی را به فضا می‌فرستد.
ناسا بشقاب پرنده به فضا می فرستد
این فضاپیما Low-Density Supersonic Decelerator) LDSD) نام دارد و قرار است از مرکز تجهیزات موشکی آمریکا در هاوایی پرواز کند و در مریخ فرود آید. طبق برآورد محققان شکل این فضاپیما که شبیه بشقاب پرنده است، مناسب‌ترین شکل برای انتقال تجهیزات و انسان به مریخ است. مسوولان ناسا هدف از اجرای این پرتاب با استفاده از فضاپیمای بشقاب پرنده مانند، آزمودن شرایطی اعلام کرده‌اند شبیه به آنچه فضاپیماهای مریخی موقع فرود بر روی این سیاره تجربه می‌کنند.

نحوه پرواز این بشقاب پرنده به این صورت است که نخست یک بالون هلیومی این فضاپیما را تا ارتفاع 36 کیلومتری بالا می‌برد. سپس موتور موشکی آن روشن می‌شود و این بشقاب پرنده تا ارتفاع 55 کیلومتری صعود می‌کند. لوله‌ای در این فضاپیما دارای خاصیت متورم شدن است. در نتیجه قطر فضاپیما می‌تواند افزایش یابد و کشش اتمسفری حاصل از افزایش قطر باعث کندی فرود آمدن فضاپیما می‌شود و وقت کافی برای باز شدن چتر نجات 30 متری وجود خواهد داشت. این فضاپیما در نهایت به زمین برگردانده می‌شود.

به گفته مسوولان ناسا، باکمک فناوری‌های جدید می‌توان هر بار محموله‌ای به وزن 2 تا 3 تن را به کره مریخ انتقال داد. اما تا تحقق واقعی این امر زمان زیادی مانده است و فضاپیمای بشقاب پرنده مانند، باید چندین بار پرواز آزمایشی انجام دهد. قرار است این فضاپیما به جز پرواز روز شنبه خود، 2 پرواز دیگر در سال آینده داشته باشد.
مرجع : دويچه‌وله