حضور مردم پای صندوقها پیامآور وحدت است
22 دی 1402 ساعت 15:24
گروه سیاسی: امام جمعه موقت تهران با اشاره به دیدار رهبری با اقشار مردم کرمان، خوزستان و قم، افزود: در خطبههای امروز با عنایت به بیانات راهگشا، امیدآفرین و الهام بخش رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم شریف، مجاهد و مقاوم کرمان، خوزستان و قم و نگاه راهبردی ایشان به مقوله انتخابات و اصل محوری مردم سالاری دینی، به تحلیل و تبیین رابطه ملت و دولت در اندیشه سیاسی امام علی (ع) و نظریه دولت از نگاه آن حضرت میپردازم به ویژه با نگاه به این واقعیت که رهبری معظم میفرمایند انقلاب اسلامی الگو و نمونه خود را از امیرالمومنین علی (ع) گرفت و نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت.
حجت الاسلام ابوترابیفرد ادامه داد: در منطق عقلانی، علمی و وحیانی نهج البلاغه، مردم از جایگاه ویژه و ممتاز در ساخت یک نظام سیاسی برخوردارند، در سال ۳۵ هجری، بعد از حوادث تلخی که بر خلیفه سوم گذشت و تاریخ آن را ثبت کرده است، اجتماع مردم برای انتخاب امیرالمومنین علی (ع) و بیعت با آن حضرت شکل گرفت. این اجتماع پرشور و حماسی که در فرازهای گوناگونی از نهج البلاغه و تاریخ اسلام به آن پرداخته شده است، تبیین کننده نگاه علی (ع) به نقش مردم در شکل گیری نظام سیاسی و حکمرانی دینی است.
وی تصریح کرد: هنگامی که مردم اجتماع و اصرار کردند و نمایندگان جامعه بزرگ اسلامی در مدینه حضور یافتند، امیرالمومنین خطاب به آنها میفرماید «مرا رها کنید دیگری را انتخاب کنید، ما با رویدادهای تلخ و حوادث شکنندهای روبرو هستیم که در این حوادث دلها بر اندیشه و مبانی خود ثابت نمیمانند، عقلها بر پای خود نخواهند ایستاد، حوادث سختی است و آزمونهای دشواری است.
ابوترابیفرد اظهار کرد: امیرالمومنین علی (ع) با نگاه عمیق به حوادثی همچون شکل گیری جبهه ناکسین، مارقین و قاسطین، میگوید «شما نمیتوانید بر حق پایدار باشید، نمیتوانید در کنار منطق علی (ع) بایستید، رهاکنید مرا، دیگری را انتخاب کنید» با وجود اینکه امیرالمومنین شخصیتی است که خدا او را برای رهبری و زعامت جامعه اسلامی انتخاب کرده است، غدیر پشتوانه جایگاه ممتاز اوست، میفرمایند «اگر دیگری را انتخاب کردید من در کنار او خواهم ایستاد، همراهتر از دیگران خواهم بود»، این بیان به خوبی تبیین کننده جایگاه رای و انتخاب مردم در نظام سیاسی دینی و وحیانی است.
وی اضافه کرد: امام علی (ع) در خطبه شقشقیه جمله بلندی را میفرمایند، «مردم! آنچه موجب شده است شخصیت دارای صلاحیت و ممتازی، چون علی ابن ابی طالب (ع) امروز مسئولیت مدیریت و زعامت جامعه اسلامی را بپذیرد حضور شما مردم است. اگر شما حضور نمییافتید حجت برعلی ابن ابی طالب تمام نمیشد» و شایستهترین فرد خود را در این جایگاه قرار نمیداد. در این فراز علی (ع) اشاره میکنند به نکته دقیقی و آن اینکه انتخاب مردم آن گاه مورد امضای خدای متعال است که فرد شایسته را انتخاب کنند. شایسته انسان عالم، متعهد و بادغدغه است.
امام جمعه موقت تهران گفت: مردم مسئول اند علی ابن ابیطالب را انتخاب کنند، شایستهترین فرد را برای این مسئولیت برگزینند تا گرفتار انحرافات نشوند، تا جامعه به گونهای آسیب نبیند که از درون آن جامعه جنگ جمل رخ دهد، انحرافات اخلاقی، اقتصادی و فساد عناصری را بسازد که برای رسیدن به قدرت مقابل علی ابن ابیطالب (ع) صف آرایی کنند. این منطق امیرالمومنین علی (ع) است. هنگامی که به بصره عزیمت کردند که جنگ جمل را در مقابل علی (ع) سامان بدهند سال ۳۶ از هجرت یکسال بعد از انتخاب امیرالمومنین (ع) است همانهایی که علی (ع) را انتخاب کرده بودند یکسال بعد پیمان را شکستند.
ابوترابیفرد ادامه داد: حضرت برای مردم کوفه نامهای نوشتند که به دست امام حسن (ع) سپرده شد. امام حسن (ع) در حالی که عماریاسر ایشان را همراهی میکرد نامه را به مردم کوفه رساندند و مردم کوفه در رکاب حضرت برای جنگ با پیمان شکنان حاضر شدند. در این نامه این فرازها آمده است: مردم بدون اکراه و اجبار با من بیعت کردند، در حالی که با میل و رقبت و با اینکه رد میکردم مرا انتخاب کردند و تمام کسانی که امروز جنگ جمل را تدارک دیدند در این بیعت حضور داشتند. این نقش مردم در نظام سیاسی است که علی (ع) در راس این نظام قرار دارد.
وی اظهار کرد: در خطبه ۲۲۹ که به پیام و مفاد آن اشاره میکنم میفرمایند دستم را گشودید و من آن را کشیدم، همچون شتران تشنه که به آبگیرها هجوم میآورند بر من هجوم آوردید. در ادامه میفرمایند، خشنودی مردم در بیعت با من به آنجا رسید که خردسالان شادمان و پیران با گامهای لرزان برای بیعت با من روان شدند. همه آمدند. بیماران برای بیعت خود را به سختی افکندند. دختران جوان با عجله و شتاب رو به سوی من آوردند. همه آمدند.
خطیب جمعه تهران گفت: در تاریخ اسلام سه فراز و مقطع محوری داریم که برای نخستین بار در تاریخ سیاسی جوامع بشری زنان در شکل گیری نظام سیاسی و بیعت با رهبری جامعه حضور یافتند، نخست در مدینه منوره، زنان هم حضور یافتند و با پیامبر عظیم الشان اسلام بیعت کردند، دوم در غدیر زنان هم حضور یافتند و امامت و ولایت علی (ع) را اعلام نمودند و نقطه سوم در سال ۳۵ هجری است که جامعه اسلامی یکپارچه علی ابن ابیطالب (ع) را برای رهبری و زعامت جامعه اسلامی انتخاب کرد.
پایه و اساس حق مردم در انتخابات، اسلام است
ابوترابیفرد اضافه کرد: مردم سالاری ما از نگاه رهبری معظم انقلاب ریشه اسلامی دارد. عین جمله ایشان این است پایه و اساس حق مردم در انتخابات اسلام است. مردم سالاری ما که مردم سالاری دینی است متکی بر مبنای مستحکم اسلامی است، یکی از عرصههایی که امام همواره بر آن تاکید میکرد و آن را در ساخت نظام اسلامی کار گذاشت و برای همیشه ماندگار کرد مسئله حضور مردم در انتخاب مسئولان نظام و منتهی شدن مسئولیتها به اراده و خواست مردم است.
وی گفت: نقطه تلاقی نظام جمهوری اسلامی با دیگر نظامهای سیاسی به ویژه نظام لیبرال دموکراسی غرب جایگاه جمهوریت و مردم سالاری در نظام اسلامی است که برآمده از مبانی اندیشه ناب دینی و اسلامی است و با اسلامیت نظام پیوندی ناگسستنی دارد.
خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: حضور پرشور مردم در کنار صندوقهای رای اولاً مهمترین ابزار تجلی اراده و حاکمیت ملت است. ثانیاً پیام آور وحدت ملی است، ثالثاً زمینه ساز جابجایی قدرت و گردش نخبگانی است، رابعاً یکی از مهمترین عوامل افزایش قدرت ملی و ارتقاء کارایی نظام و افزایش سطح امنیت و سرمایه اجتماعی است. با توجه به نقش محوری رقابت که رهبری معظم انقلاب فرمودند یعنی مسابقه سیاسی برای حضور در عرصه مدیریت کشور و تاکید رهبری معظم بر اینکه میدان باز باشد برای مسابقه جناحهای سیاسی، نظرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، شایسته است مسئولین در دستگاههای نظارتی و اجرایی، شورای نگهبان از همه ظرفیتهای قانونی برای انجام این مهم به نحو شایسته استفاده کنند و ملت بزرگ ایران در دو انتخابات پیش رو با حضور عزت آفرین و اقتدارآفرین خود، برگ زرینی بر برگهای زرین انقلاب اسلامی بیفزایند.
غزه دنیای استکبار را در بن بستی عمیق و شکستی قطعی قرار داده است
وی اظهار کرد: موضوع غزه امروز و فردا مهمترین مسئله جهان اسلام است. قریب یکصد روز است ایالات متحده آمریکا و ارتش رژیم صهیونیستی نه تنها غزه و کرانه باختری بلکه همه نظامات انسانی و اخلاقی پذیرفته شده در این دنیای به اصطلاح مدرن را بمباران میکنند. یکصد روز است که گرگهای درنده در هر دقیقهای جگر کودکان و مادران فداکار و مقاوم غزه را میدرند. رژیم اشغالگر فلسطین به نمایندگی از دنیای مدرن و نظام استکبار در قامت نظام سرتاپا تروریستی همه ارزشهای انسانی و اخلاقی را به تاراج گذاشته است تا ملتی را به زانو درآورد و با مقاومت افتخارآفرین و شکیبایی حیرت انگیز غزه، تمام دنیای استکبار به ویژه آمریکا را در بن بستی عمیق و شکستی قطعی قرار داده است.
امام جمعه موقت تهران گفت: سخنگوی شورای امنیت امریکا روز پنج شنبه گذشته بعد از حدود ۹۰ روز مقاومت سلحشوران غزه زبان به اعتراف گشود که مقاومت غزه نابودشدنی نیست و یک ایدئولوژی است. این یعنی شکست امریکا و بنبست غرب تبهکار، اما این قدرتهای زیادهخواه از این رویدادهای سخت و شکننده درس نمیآموزند.
ابوترابیفرد با اشاره به حمله بامداد امروز آمریکا و انگلیس به مناطق مختلف یمن؛ ضمن محکوم کردن این اقدام گفت: آنچه در عراق و افغانستان و لبنان گذشت برای دنیای استکبار میتوانست درسآموز باشد، اما آنچه امروز تبهکاران مسلح به مدرنترین سلاحها در یمن رقم زدند نشان داد که از شکست قطعی خود در غزه درس نیاموختهاند.
وی ادامه داد: مردان، زنان، کودکان و جوانانی که بعد از یک دهه محاصره کامل و بمبارانهای زمینی و هوایی در این سطح فاخر از قدرت در برابر استکبار جهانی، به حمایت از مردم مظلوم و مقاوم غزه ایستاده اند بدون تردید همانطور که حزبالله مقتدر اشاره کرد این تجاوز هرگز باعث نخواهد شد که ملت یمن از حمایتهای خود از آرمان فلسطین دست بردارد.
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: امروز یمن واقعیتی از واقعیات به اقتدار رسیده جهان اسلام است؛ امروز دستان قدرتمند محور مقاومت در هم تنیده است و صف یکپارچهای برای ایستادگی برابر همه زیاده خواهیهای دنیای استکبار شکل گرفته است.
کد مطلب: 450025