به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۴۵۲۹۱

جلوگیری از سبزی‌کاری با آب فاضلاب

گروه جامعه: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از اجرای طرح جلوگیری از سبزی‌کاری با آب فاضلاب در استان تهران خبر داد.
جلوگیری از سبزی‌کاری با آب فاضلاب
سید محمد موسوی در نشست خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به این‌که میزان بارندگی سال زراعی جاری در مقایسه با سال‌های قبل بین 20 تا 30 درصد کاهش نزولات آسمانی داشتیم و به علت ارجحیت آب شرب به کشاورزی از سال 40 تاکنون با احداث سد کرج، لتیان، ماملو، لار میزان آب در اختیار بخش کشاورزی از دو میلیارد و 880 میلیون مترمکعب به یک میلیارد و 510 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

حذف کشت 100 هزار هکتار زمین کشاورزی
وی گفت: این مساله باعث شده طی این سال‌ها حدود 100 هزار هکتار اراضی در کشاورزی استان تهران به علت قطع حق‌آبه کشاورزان بلاکشت شود. موسوی اظهار کرد: بحث تامین، تخصیص و ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی در استان با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان، شرکت آب منطقه‌ای استان، شرکت آب و فاضلاب و حمایت استانداری تهران در قالب برنامه‌ای در شرف نهایی شدن است که به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو و شورای عالی آب ابلاغ شده است.

اجرای 45 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در تهران
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان این‌که مسئولیت تامین و انتقال آب تا مزرعه بر عهده وزارت نیرو است، اظهار کرد: مدیریت مصرف آب در مزرعه برعهده وزارت جهاد کشاورزی است به همین دلیل برای ارتقای بهره‌وری مصرف آب در سازمان جهاد استان کشاورزی اقداماتی را تاکنون انجام داده‌ایم. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این راستا اظهار کرد: 34 هزار هکتار آبیاری تحت فشار لایروبی و مرمت، احیای 156 رشته قنات، بیش از دو هزار کیلومتر انتقال آب و لوله‌گذاری، تجهیز و نوسازی 25 هزار هکتار، تغییر 30 هزار هکتار سیستم‌های کشت باز به سیستم‌های گلخانه‌ای و بسته و در سال زراعی جاری اجرای 45 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی بوده که این موارد از مجموع اقداماتی است که تاکنون توسط جهاد کشاورزی انجام شده است.

موسوی با بیان این‌که در مجموع 331 میلیون مترمکعب در سال صرفه‌جویی مصرف آب در بخش کشاورزی داشته‌ایم، گفت: در سال جاری به عنوان یکی از اساسی‌ترین اقدام در راستای اهداف اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و اهداف اقتصاد مقاومتی، اجرای 10 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در برنامه‌ کاری خود قرار داده‌ایم. وی با بیان این‌که این طرح با حمایت همه جانبه وزیر جهاد کشاورزی و استاندار تهران به اجرا در می‌آید، اظهار کرد: قرار است 40 درصد اعتبار آن از طریق منابع استانی، 60 درصد اعتبار آن از طریق منابع ملی وزارت جهاد کشاورزی تامین شود. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: به ازای هر هکتار آبیاری قطره‌ای 54 میلیون ریال، به ازای هر هکتار آبیاری بارانی 40 میلیون ریال و به ازای هر هکتار آبیاری کم‌فشار 30 میلیون ریال کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

جلوگیری از سبزی‌کاری با آب فاضلاب

موسوی یکی‌دیگر از طرح‌های اجرایی این سازمان را طرح جلوگیری از سبزی‌کاری با آب فاضلاب عنوان و اظهار کرد: در استان تهران 211 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی وجود دارد که 152 هزار هکتار اراضی زراعی و مابقی باغی هستند. همچنین 22 هزار هکتار سطح زیر کشت سبزی و صیفی در استان تهران است. وی با بیان این‌که از کل مساحت 22 هزار هکتار سبزی و صیفی در طول چند سال گذشته 741 هکتار آن آبیاری با آب مخلوط و آب سالم و فاضلاب انجام می‌شده است، گفت: سهم فاضلاب در این آبیاری بین 15 تا 35 درصد بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر در این زمینه گفت: از آنجاکه مقوله‌ تامین و کنترل سلامت آب، کنترل سلامت محصول و تولید محصول سالم براساس قانون به دستگاه‌های متعددی ارتباط دارد در اجرای این طرح، تمام دستگاه‌های مسئول در کنار یکدیگر بسیج شده‌اند. موسوی افزود: شرکت آب منطقه‌ای تهران، اداره کل محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان، سازمان جهاد کشاورزی، دستگاه قضایی، فرمانداری‌های شهرستان‌های مربوطه مجری این طرح بودند و اقداماتی را انجام دادند. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این راستا گفت: بررسی میدانی، تهیه شناسنامه و پایش مستمر مزارع سبزی‌کاری فاضلاب بوده است. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران یکی دیگر از اقدامات را آموزش ترویجی، توجیحی و توانمند‌سازی عنوان و اظهار کرد: این طرح به ظرفیت دو هزار و 250 نفر در روز انجام شده و نمونه‌گیری و آنالیز نمونه‌های آب، خاک و سبزیجات تولیدی در مزارع هدف بوده است. موسوی افزود: تاکنون 360 هزار مورد تذکر، اخطار شفاهی و ابلاغ کتبی به کشاورزان و کارگاه‌های صنفی و صنعتی آلوده‌کننده آب به کشاورزی داده شده است.

تغییر کشت 450 هکتار سبزی کاری
وی یکی‌دیگر از اقدامات را تغییر نوع کشت 450 هکتار سبزی‌کاری تا به کشت محصولات کشاورزی غیر تازه‌خوری مثل نباتات علوفه‌ای عنوان و اظهار کرد: جداسازی آب‌های سالم و فاضلاب، تامین آب سالم و خروج از آبیاری با فاضلاب در سطح 376 هکتار از سبزی‌کاری با احداث پنج کیلومتر کانال و لوله‌گذاری و یک کیلومتر پوشش کانال‌های فاضلاب از دیگر اقدامات بوده که تاکنون انجام شده است. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: با اخذ و اجرای دستورات قضایی شش بند فاضلاب‌بر نابود شده و 21 موتور پمپ از روی رودخانه‌ها و کانال‌های فاضلاب‌بر جمع‌آوری شده است. موسوی با بیان این‌که 25 هکتار سبزی‌کاری با آبیاری نامتعارف تخریب شده است، اظهار کرد: 27 واحد صنفی آلاینده پلمپ شده و 30 حلقه چاه عمیق جهت تامین آب سالم جایگزین از حدود سه سال قبل احداث شده و هم‌اکنون شرکت آب منطقه تهران به دنبال تجهیز و راه‌اندازی آن است.

معرفی کشاورزان مصر به کشت سبزی با آب فاضلاب به دستگاه قضایی
وی با بیان این‌که حدود سه مترمکعب در ثانیه آب از تسویه‌خانه جنوب تهران جهت جایگزین آب سالم برای شهرستان ری تخصیص پیدا کرده است، گفت: 28 کشاورز که علی‌رغم تمام فعالیت‌های ترویجی و حمایتی اصرار به کشت سبزی با فاضلاب داشته‌اند از طریق شبکه بهداشت و درمان برای برخورد قانونی به دستگاه قانون جذب شدند. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: ظرفیت‌های تحقیقی و پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی جهت حمایت‌های ملی و فنی مورد نیاز در این طرح بسیج شدند. موسوی با بیان این‌که تاکنون حدود 15 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده‌ایم، اظهار کرد: بیش از 200 تن کلزا به عنوان یکی از محصولات مهم تکمیل‌کننده زراعی غلات کشت شده که 200 تن از کشاورزان خریداری کردیم.

خسارت 395 میلیارد تومانی به باغات استان تهران
وی افزود: امسال 395 میلیارد تومان به باغات استان، سرمازدگی و تگرگ خسارت وارد شده است. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: آبی که از طریق سد‌ها در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد در مقایسه با سال 1340 تا به الان 70 درصد کاهش پیدا کرده است. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: امسال در مجموع حدود 9000 هکتار اراضی زیرکشت گندم و جو با تنش صد‌درصدی خشکی مواجه شده‌اند. همچنین 13 هزار هکتار با تنش بالای پنج درصد خشکی و 36 هزار هکتار با تنش زیر 50 درصد خشکی مواجه شده‌اند.

افتتاح 50 طرح کشاورزی در هفته کشاورزی
موسوی از افتتاح 50 طرح کشاورزی در هفته کشاورزی خبر داد و گفت: این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری 313 میلیارد ریال در این هفته به بهره‌برداری می‌رسند. وی افزود: از این 313 میلیارد ریال 41 درصد سهم دولت تحت عنوان اعتبار تملک دارایی استانی و ملی، 27 درصد سهم تسهیلات بانکی و 32 درصد آورده مجریان این طرح‌ها است. موسوی ادامه داد: این پروژه‌ها شامل احداث سه مرغداری، پنج دامداری، دو واحد پرورش ماهی، سه واحد گلخانه، 605 هکتار آبیاری تحت فشار، چندین کیلومتر انتقال آب، صنایع تبدیلی و گازسوز‌کردن 150 واحد تولیدی است.
مرجع : ايسنا