به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۳۰ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : ۴۵۷۴۰

بارزاني: ما وارد اين جنگ‌مذهبی نمي‌شويم

گروه بين‌الملل: رییس منطقه اقلیم کردستان عراق، در سخنانی در اربیل مرکز این منطقه، نبرد ارتش عراق با داعش را جنگی "مذهبی" دانست و علت عدم حمایت از ارتش عراق در جنگ با داعش و 12 گروه تروریستی را به گونه ای تامل برانگیز توجیه کرد.
بارزاني: ما وارد اين جنگ‌مذهبی نمي‌شويم
به گزارش خبرگزاری آناتولی، «مسعود بارزانی» افزود: با جنگ مذهبی تحت نام مبارزه با تروریسم، مخالف است و ˈدر جنگ مذهبی که تحت نام مبارزه با تروریسم صورت گیرد، شرکت نخواهیم کرد.ˈ وی همچنين گفت: حساب نیروهای تروریستی گروه داعش و مسلمانان سنی را از هم جدا می داند. رهبر حزب دمکرات کردستان عراق با تاکید بر اینکه رخدادهای اخیر در عراق با درگیری و جنگ قابل حل نیست، تصریح کرد: باید دلایلی که موجب بروز این تحولات شد، بررسی و راهکاری برای آن پیدا کرد.

وی در بحبوحه انتخابات پارلمانی در اردیبهشت ماه گذشته، بارها دولت بغداد و جریان های سیاسی عراق را تهدید کرد که در صورت نپذیرفتن خواسته های منطقه اقلیم کردستان، از بغداد جدا شده و اعلام استقلال خواهد کرد. از جمله دلایل وی برای جدایی از عراق، ادامه حضور مالکی در قدرت و نیز موضوع مناقشه برانگیز الحاق کرکوک به منطقه کردستان عراق بوده است.

بارزانی، گفته که از حمله داعش به موصل مطلع بوده است و پیش از حملات نیروهای داعش به شهر موصل در شمال عراق به دولت مرکزی بغداد هشدار داده بود.  بارزانی، اتهاماتی را که به منطقه اقلیم کردستان در خصوص بحران اخیر نسبت می دهند، رد کرد و در عین حال ادعا کرد که برخی ها درصدد فتنه اندازی بین شیعیان و کردها هستند. بارزانی اظهار داشت: ˈما بیشتر به اتحاد شیعیان و کردها اهمیت می دهیم. ما مواضع شهید صدر و محسن الحکیم را (درحمایت از کردها در زمان صدام حسین) هیچ وقت فراموش نخواهیم کرد.ˈ