به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۳۱ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب : ۴۵۹۴۳

تظاهرات حامیان عبدالله عبدالله در کابل

گروه بين​الملل: همزمان با افزایش نگرانی‌ها نسبت به بروز ناآرامی در پی ادعاهای تقلب‌ گسترده انتخاباتی در افغانستان، حامیان نامزد پیشروی این انتخابات امروز (شنبه) در خیابان‌های کابل دست به تظاهرات زدند.
تظاهرات حامیان عبدالله عبدالله در کابل
به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالله عبدالله، نامزد پیشرو دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شمارش آرا را بایکوت کرده و این کشور را همزمان با خروج نیروهای ناتو با بحران سیاسی مواجه کرده است. عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان، اشرف غنی،‌ رقیب انتخاباتی خود، حامد کرزای، رئیس جمهوری کنونی کشور و تمامی مقام‌های انتخاباتی را به تقلب برای انکار پیروزی‌اش متهم کرده است. گزارش‌ها در خصوص شمارش کنونی‌ آرا حاکی از آن است که اشرف غنی در دور دوم انتخابات پیشرو است. تظاهرات امروز حامیان عبدالله عبدالله به صورت صلح آمیز آغاز شد و تعداد بسیاری از فعالان ضمن راهپیمایی در خیابان‌های کابل شعار سر داده و بنرهایی در دست داشتند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود "متقلبان باید در دادگاه محاکمه شوند" و "ما تا آخرین قطره خونمان از آرمان‌هایمان دفاع می‌کنیم".

اوایل صبح امروز حمله انتحاری در کابل معصوم استانکزای، یکی از مقام‌های ارشد هیات دولت را که مسئول بررسی مذاکرات صلح با طالبان بود هدف قرار داد. پلیس کابل گفت، استانکزای از این حمله جان سالم به در برد اما یک غیرنظامی کشته و سه تن دیگر زخمی شدند. هیات سازمان ملل در چند روز گذشته هشدار داد: اگر نامزدهای انتخابات روند و چارچوب قانونی را نادیده بگیرند باعث ناآرامی‌ و خشونت می‌شوند. برخی مردم در حال حاضر خواستار نافرمانی مدنی شده‌اند. حامد کرزای نیز روز جمعه در اقدامی برای کاهش تنش‌ها از درخواست عبدالله عبدالله به سازمان ملل برای میانجی‌گری در راستای پایان این بن‌بست حمایت کرد. کرزای افزود: این مناقشات و تردیدها در جریان روند انتخابات یک مساله عادی است. همه چیز در کشور خوب و آرام است. این ناآرامی انتخاباتی خطر ایجاد ناآرامی‌های قومی در کشور را به وجود آورده است.
مرجع : ايسنا