به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۳۲
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۹ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۴۶۸۵۱

آموزه اخلاقی پسنديده ژاپنی ها/عکس

گروه بين​الملل: ژاپنی ها افزون بر شهرت در فناوری های پیشرفته، مقید به انجام رفتارهای اجتماعی پسندیده شناخته می شوند و اگر مرتکب اشتباه شوند، بهای اخلاقی آن، یعنی عذرخواهی آشکار را می پردازند و حتی در صورت داشتن سمت، استعفا می دهند، بدون اینکه بخواهند توجیه کنند.
در تازه ترین اقدام از این رفتار نیکو، یک نماینده مجلس ژاپن وابسته به حزب حاکم بابت خطای گفتاری در برابر همکار زن خود، علاوه بر عذرخواهی رسمی، از سمت نمایندگی نیز استعفا داد.  سانزوکی از حزب لیبرال دموکرات در یک مجادله کلامی و برای ساکت کردن نماینده زن گفته بود: بهتر بود ازدواج می کردید و شاید دلیل مجرد ماندن شما، ناتوانی در بچه دار شدن است. سانزوکی پس از این توهین، محل مجلس را ترک می کند، ولی روز بعد پس از حضور در محل کار، به عنوان نخستین اقدام استعفا می​دهد و سپس از همکاران خود می​خواهد، شاهد عذرخواهی رسمی اش از نماینده زن باشند به عنوان اعلام پوزش رسمی، تعظیم می کند.



عذرخواهی رسمی مسئولان نیروگاه اتمی فوکوشیما بابت تخریب براثر سونامی، در نظر نگرفتن شرایط ایمنی و نبود آمادگی مقابله با بحران، عذرخواهی های مکرر مسئولان شرکت های صنعتی بابت نقص فنی در تولیدات خود و ... که با تعظیم در برابر مردم و حتی با سر بر خاک گذاشتن همراه می شود، واقعه هایی است که تصاویر آن در فضای مجازی وجود دارد. تصاویر پس از سونامی و نظم رفتاری هزاران سونامی زده ژاپنی برای دریافت کمک های فوریتی و بسته های غذایی و همچنین این موضوع که جوانان و میانسالان آسیب دیده، اولویت دریافت کمک های امدادی را به کودکان و کهنسالان می دادند، یا اینکه فقط در کمترین حد ممکن مواد غذایی می گرفتند، نیز از دیگر رفتارهای اجتماعی مردم ژاپن است. همچنین اقدام تماشاگران ژاپنی فوتبال در کشور خود و کشورهای دیگر در جمع آوری زباله های محل حضور خود و حتی سکوهای مجاور، بیانگر نهادینه شدن این رفتارها در سرزمین آفتاب تابان است که در جام جهانی 2014 برزیل نیز توسط تماشاگران ژاپنی تکرار شد
مرجع : ايرنا