به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۴۶۹۶۵

وزارت علوم: دانشگاه احمدي نژاد مسیر قانونی را طی نکرده است

گروه سياسي: دانشگاه ایرانیان برای جذب دانشجو و کسب رشته، مسیر قانونی وزارت علوم را طی نکرده است.
وزارت علوم: دانشگاه احمدي نژاد مسیر قانونی را طی نکرده است
حسین حسینی، مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی پرونده دانشگاه ایرانیان و مشخص شدن وضعیت انحلال یا ادامه فعالیت‌ آن در شورای انقلاب فرهنگی گفت: قبلا مرجعیت تصمیم گیری در این خصوص با شورای انقلاب فرهنگی بوده است که عنوان تشکیل این دانشگاه را به تایید رسانده است، اما مرجعیت ایجاد رشته در این دانشگاه و دریافت مجوز آن به شورای گسترش وزارت علوم بر می‌گردد. وی افزود: این دانشگاه از همان اصل یعنی تعداد اعضای هیات موسس آن و حضور یک فرد روحانی به عنوان یکی از اعضای هیات موسس دچار مشکل است و همین امر مغایر با قوانین شورای انقلاب فرهنگی است.

وی در پاسخ به اینکه چگونه دانشگاهی که مجوز را از شورای گسترش نگرفته اقدام به پذیرش دانشجو و کسب رشته کرده است، افزود: آن مجوز رشته‌ای که در سایت این دانشگاه به آن اشاره شده است به مجوزی بر می‌گردد که از معاونت آموزشی وقت آن را دریافت کرده و موافقت اصولی پذیرش است که هم اکنون این موافقت دچار اشکال است چرا که برای هیچ یک از دانشگاه‌های کشور حتی دانشگاه تهران که یک دانشگاه مرجع است، چنین مجوزی صادر نشده است و دانشگاه تهران نیز برای تک تک رشته‌های خود مجوز دریافت می‌کند.

وی در ادامه گفت: آن مجوزی که این دانشگاه دریافت کرده است، اصولی بوده، در حالی که در نظام دانشگاهی مجوز اصولی اولیه مطرح است و چنین مجوزی برای گرفتن رشته و دانشجو از نظر کمیته گسترش مجوز تلقی نمی‌شود. حسینی تصریح کرد: تا کنون این دانشگاه، آن مسیر قانونی وزارت علوم را طی نکرده است و از دو جهت مسیر آن مغایر قانون تلقی می‌شود. وی در خصوص برگزاری جلسه در شورای انقلاب فرهنگی در رابطه با این دانشگاه و تایید تشکیل این دانشگاه اظهار داشت: این دانشگاه در ابتدا باید تایید تشکیل دانشگاه را از شورای انقلاب فرهنگی دریافت و سپس اعضای هیات علمی آن برای کسب هر رشته مجوز را از شورای گسترش وزارت علوم دریافت کنند، همچون سایر دانشگاه‌ها که این مسیر قانونی را طی می‌کنند.

وی در خصوص پذیرش دانشجو در این دانشگاه اظهار داشت: این دانشگاه نمی‌تواند پذیرش مستقل داشته باشد، بلکه همچون سایر دانشگاه‌های غیر انتفاعی در خصوص پذیرش دانشجو باید از طریق آزمون سراسری صورت گیرد مگر موسسات حوزوی که مجوز خاصی را در رابطه با پذیرش دانشجو از شورای انقلاب فرهنگی دریافت می‌کند. حسینی در پاسخ به اینکه آیا شورای انقلاب فرهنگی می‌تواند روند تسهیلاتی را در خصوص تشکیل و پذیرش دانشجو اجرا کند گفت: شورای انقلاب فرهنگی در این رابطه باید اساسنامه‌ای را به تایید شورا برساند مبنی بر اینکه آزمون اختصاصی برای این دانشگاه در نظر بگیرد تا روند تشکیل و پذیرش دانشجو را تسهیل کند.