به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۳۰
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۴۷۴۵۶
رئیس سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار:

رفتار دوگانه رسانه ملی در مواجهه با دولت‌ها

گروه سياسي: رئیس سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار گفت: عملکرد صداوسیما در مواجهه با دولت یازدهم و در مقایسه با رفتار این رسانه با دولت قبل، قابل نقد بوده و کم‌توجهی رسانه ملی به توفیقات اقتصادی دولت یازدهم غیرقابل انکار است.
رفتار دوگانه رسانه ملی در مواجهه با دولت‌ها
امیرحسین خازه، با اشاره به اهمیت تفاهم‌نامه ریل ملی اظهار کرد: به جرأت می‌توان این تفاهم‌نامه را یکی از مهم‌ترین و مفیدترین اقدامات اقتصادی دولت‌های پس از انقلاب دانست، اما به شرط آنکه این توافقات بصورت کامل اجرا شوند تا پروژه ریل ملی را محصول دولت یازدهم بنامیم، چون این پروژه پیش از این در دولت‌های نهم و دهم هم مطرح شده بود اما آنگونه که باید و شاید عملیاتی نشد.

وی در ادامه به تبیین علت عدم استقبال رسانه‌ها از این خبر پرداخت و گفت: در مورد پوشش این خبر باید به مواردی توجه کنیم؛ این تفاهم‌نامه در روز پنجشنبه به امضا رسید که زمان مناسبی برای پوشش خبری نیست. از طرفی به دلیل شرایط سیاسی خاصی که در کشور حکمفرماست در ماه‌های گذشته شاهد رونق بازار اخبار سیاسی بوده‌ایم و کمتر دیده شده که اخبار اقتصادی در سایت‌ها و روزنامه‌ها در صدر قرار گیرند، بطوریکه این خبر حتی در روزنامه ایران که ارگان رسمی دولت محسوب می‌شود نیز بازتاب ویژه‌ای نداشت.

خازه با بیان اینکه "صداوسیما در مواجهه با دولت یازدهم و در مقایسه با رفتار این رسانه با دولت قبل، قابل نقد است"، افزود: کم‌توجهی رسانه ملی به توفیقات اقتصادی دولت یازدهم غیرقابل انکار است و حتی گاهی برخی رفتارها ظن جهت‌گیری سیاسی این رسانه را تقویت می‌کند. برای نمونه سوژه‌های اخبار 20:30 می‌تواند مؤید این موضوع باشد. تیترهایی از قبیل بی‌توجهی دولت به مسکن مهر، نوسانات قیمت خودرو، کشف تناقض در سخنان جهانگیری و نوبخت در مورد آزادسازی قیمت‌ها و موضوعاتی از این دست معمولاً در دستور کار بخش "صرفاً جهت اطلاع" قرار می‌گیرد، اما اتفاقات مبارک و مؤثری همچون تفاهم‌نامه ذکر شده، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. به هر حال این رفتار دوگانه رسانه ملی در مواجهه با دولت‌های دهم و یازدهم از چشم تیزبین مردم دور نمی‌ماند و در سر بزنگاه تأثیر خود را خواهد گذاشت.

رئیس سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی علاقه مردم ایران به حواشی سیاسی، گفت: همین امر برای تحت‌الشعاع قرار گرفتن توفیقات اقتصادی دولت کافی است اما علاقه به حواشی سیاسی معمولا هنگام برگزاری انتخابات به اوج خود می‌رسد و نکته قابل توجه این است که در یک سال گذشته فضای روانی و مرکز ثقل توجهات مردم بیشتر به سمت وقایع سیاسی بوده و طبیعی است که بیش از هر زمان دیگری اقتصاد با بی‌مهری خبری مواجه شود؛ البته در این رابطه باید اخبار اقتصادی عمومی‌تر مانند یارانه و تورم و ... را فاکتور بگیریم.

وی همچنین حواشی این روزهای دنیای سیاست را با انتخابات آتی مجلس همسو دانست و خاطرنشان کرد: من این رفتار رسانه‌ها را سلام زودهنگام به انتخابات مجلس تعبیر می‌کنم. به نظر من اکثر رسانه‌های دیداری و نوشتاری، اعم از رسانه‌های چپ و راست و همچنین رسانه ملی از هم‌اکنون در تلاش هستند تا جهت افکار عمومی را به سود جریان متبوع خود تغییر دهند تا در انتخابات سرنوشت‌ساز دو مجلس (شورای اسلامی و خبرگان) دست بالا را داشته باشند. طبیعتاً این فضا خیلی هم مناسب نیست و در این کش‌مکش رسانه‌ای تنها چیزی که قربانی می‌شود، حقیقت است و در این راستا تنها امید ما به هوش سرشار مردم و روح حق‌طلب آنهاست که موجب می‌شود خوب را از بد و راست را از دروغ تمیز دهند.

رئیس سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار گفت: به نظر من دولت باید بدون توجه به بی‌مهری‌ها و گاه شانتاژها به کار خود ادامه دهد. فقط کافیست در این مسیر کمی بیشتر هوای رسانه‌های مردمی را داشته باشد و از گروه‌های مستقل سیاسی و نهادهای مدنی حمایت کند تا در سال 94 بار دیگر شاهد تحقق حماسه سیاسی باشیم.