به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۸ ساعت ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۴۷۸۱۷

پاسخ معاونت ریاست جمهوری به يك انتقاد

گروه جامعه: معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری به انتقاد آیت الله سبحانی پاسخ داد.
پاسخ معاونت ریاست جمهوری به يك انتقاد
خبرگزاری رسا امروز با انتشار یک مطلب از انتقاد آیت الله سبحانی به اظهارات معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده پیرامون سقط جنین خبر داد. به نوشته این سایت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید بعد از ظهر امروز در پایان درس تفسیر خود با ابراز گلایه از موضع گیری معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نسبت به قانون جدید مجلس درباره سقط جنین، اظهار داشت: جرائمی که مجلس برای سقط جنین در نظر گرفته بسیار خوب است چراکه این کار قتل محسوب می شود.وی سقط جنین را برخلاف اهداف نظام اسلامی دانست و گفت: چنین اقداماتی موجب کاهش جمعیت می شود و از خطوط قرمز نظام است؛ بنابراین نباید در این مورد مخالفتی صورت گیرد.رییس مؤسسه امام صادق(ع) با اشاره به استدلال‌ معاون رییس جمهور در این خصوص، ابراز داشت: ایشان می گوید با بگیر و ببند، داغ و درفش نمی شود مشکل جمعیت راه حل کرد باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود؛ این جرائم موجب می شود عده‌ای از پزشکان به صورت زیر زمینی سقط جنین انجام دهند.

آیت الله سبحانی با تأکید بر این که هیچ کجای دنیا چنین استدلال‌هایی را نمی پذیرند، گفت: درست است که باید برای ارتقای سطح فکری و فرهنگی مردم تلاش کنیم، اما از سویی دیگر برای متخلفان نیز باید جرائمی در نظر گرفته شود؛ در همه جوامع برای جرائم جریمه در نظر می گیرند و نمی شود با کار تربیتی آنها را به راه آورد.

این مرجع تقلید افزود: مگر می شود جرائم حمل، فروش و مصرف مواد مخدر، جرائم راهنمایی رانندگی و عدم پرداخت مالیات را برداشت و بگوییم اینها آزاد است و بگوییم باید کاری کنیم که مردم خودشان به سمت این خلاف‌ها نرود؟! وی با اشاره به اظهارات تندی که معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نسبت به مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است، گفت: بنده در کمال ادب و احترام می گویم که نباید در مورد مجلس چنین عباراتی را به کار برد.

پس از انتشار این خبر، روابط عمومی معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری با اشاره به ابراز گلایه آیت الله سبحانی اعلام کرد: به استناد صفحه شخصی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده متن منتشر شده به دور از هرگونه تعرض در خصوص حکم قانونی سقط جنین واظهار تندی نسبت به مجلس شورای اسلامی بوده و ضمن ادای احترام و ادب به محضراین مرجع بزرگوار تقلید، جهت تنویر افکار عمومی متن کامل دیدگاه مورد اشاره را باز نشر می نماید:

" تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور در مجلس شورای اسلامی موجی از بحث و جدل را به همراه داشت. استدلال مخالفان که نماینده دولت و مرکز پژوهشهای مجلس جزو آن هستند بر این مبناست که برخورد سلبی و تنبیهی با موضوع راه حل مسئله نیست کما اینکه در هیچ کشوری هم به عنوان سیاست جمعیتی در پیش گرفته نشده است و بیش از آنکه به افزایش نرخ باروری منجر شود به زیرزمینی شدن روشهای رایج پیشگیری از بارداری منجر شده و نهایتا به جای افزایش جمعیت کشور به افزایش جمعیت زندانها خواهد انجامید که بر خلاف سیاست قضایی نظام در قضازدایی، حذف برخی عناوین مجرمانه و کاهش جمعیت کیفری زندانهاست .

این در حالی است که با برخورد ایجابی و تشویقی که اقناع جوانان را برای ازدواج و فرزندآوری به دنبال داشته باشد و متضمن حفظ و رعایت سلامت مادر و کودک و فاصله بارداری باشد و روشهای منطقی و اصولی دیگر می توان به پیشبرد اهداف مورد نظر امیدوار بود و سیاستهای کلی جمعیتی هم که اخیرا ابلاغ شده است کاملا واقع بینانه با این پدیده برخورد کرده است.
این واقعیت که جمعیت جوان نیاز و لازمه پیشرفت و توسعه و استقلال و امنیت کشور است باید به یک باور عمومی تبدیل شود و راه آن هم بگیر و ببند و داغ و درفش نیست. درسهای آموخته شده در سالیان گذشته و در موضوعات مشابه به خوبی یادآور می شود که هرجا و هر زمان برخوردها سلبی و حذفی بوده نتیجه عکس حاصل شده است و آزموده را آزمودن خطاست."