کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شرکت‌های فعال در فناوری نفت، گاز به صنایع معرفی شدند

توفیقی: توانمندسازی شرکت​های دانش بنیان

ايسنا , 18 تير 1393 ساعت 14:15

گروه فناوري: دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: تا کنون توانسته‌ایم به شناسایی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه های مرتبط بپردازیم و در مواردی که فعالیت ها منجر به توسعه تکنولوژی شده است آنها را به صنعت مرتبط معرفی کرده ایم.


دکتر جعفر توفیقی، دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره فعالیت‌های این ستاد توضیح داد: ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ از ستادهای تازه تأسیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. مأموریت اصلی ستاد، مشارکت با وزارت نفت برای توسعه ظرفیت های تکنولوژی در صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ است.

دکتر توفیقی افزود: با توجه به اینکه صنعت نفت در کشور ما یک صنعت قدیمی است و نقش جدی در توسعه اقتصادی کشور دارد، برای اشتغال دانش آموختگان در این حوزه لازم است با ظرفیت های فناوری تجهیز شود تا بتوان بیشترین ارزش را از این نعمت خدادادی خلق کرد.

مشکل ظرفیت سازی تکنولوژی در حوزه نفت
وی درباره مشکلات موجود در حوزه نفت، گاز و ذغال سنگ خاطر نشان کرد: متأسفانه علی رغم اینکه در حوزه توسعه فناوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ گام های بلندی برداشته شده هنوز در راستای ظرفیت-سازی تکنولوژی چندان موفقیت های چشم گیری کسب نکرده ایم. دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ ادامه داد: ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ در راستای رفع مشکلات این حوزه پا به عرصه وجود گذاشته تا از برنامه هایی که وزارت نفت برای توسعه فناوری دارد حمایت کند.

دکتر توفیقی با بیان اینکه ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ در مرحله طراحی چشم انداز، تعیین رسالت و مشخص کردن اهداف، راهبردها و وظایف قرار دارد، تأکید کرد: محور اصلی فعالیت ستاد حمایت از شرکت های دانش بنیان حوزه نفت، گاز و ذغال سنگ است و بدنبال این موضوع هستیم که کارآفرینان، فن‌آفرینان و پژوهشگران برتر کشور را در قالب شرکت های دانش بنیان متشکل کنیم تا از تسهیلاتی که ستاد می تواند در اختیارشان قرار دهد استفاده کنند. وی افزود: وظایفی که در این ستاد برای خود قائل هستیم این است که وظایف تکنولوژی را در صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ رسم و برنامه های تکنولوژی را رصد کنیم. در همین راستا هرجا که احساس کردیم موانعی سر راه توسعه فناوری است وارد عرصه می شویم تا موانع را برطرف کنیم.

توانمندسازی شرکت های دانش بنیان
دکتر توفیقی در این رابطه ادامه داد: این موانع می تواند مسائل مالی باشد که ستاد با استفاده از ابزارهایی که در دست دارد بدنبال رفع این مشکلات برمی‌آید یا می‌تواند از جنس قوانین و مقرراتی باشد که ستاد برای رفع این مشکل هم اقدام و در صورت لزوم به تنظیم قوانین و مقررات پرداخته و به دولت و مجلس ارائه می‌کند.

وی گفت: ستاد می‌تواند در راستای بهبود و تسهیل شرایط کسب و کار و توانمندسازی شرکت های دانش بنیان در بخش خصوصی نقش ایفا کرده و از این طریق به توسعه تکنولوژی کمک کند. همچنین هر کجا که لازم است زیرساخت های فناوری در صنعت نفت توسعه پیدا کند ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ آمادگی حضور دارد و در کل این ستاد یک ستاد حامی، پشتیبان و مشارکت کننده در طراحی، استقرار و پیاده سازی برنامه های توسعه تکنولوژی است که وزارت نفت آنها را تدوین می کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی درباره دامنه ارتباطی ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ توضیح داد: این ستاد با ارتباط با دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و سایر نهادهای مرتبط موانع پیش رو را شناسایی و در راستای رفع این موانع اقدام می کند. وی درباره اقداماتی که ستاد متبوعش تا کنون انجام داده توضیح داد: ستاد تا کنون توانسته به شناسایی شرکت‌های دانش بنیان بپردازد و در مواردی که فعالیت های شرکتی منجر به توسعه تکنولوژی شده آنها را به صنعت مرتبط معرفی کرده است. این اقدامات برای ایجاد بازار در حوزه تکنولوژی بوده است.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین برخی دانشگاه ها تقاضا داشتند از پژوهش های کاربردی که منجر به توسعه تکنولوژی می شود حمایت کنیم که این موارد را هم در دست بررسی داریم. دکتر توفیقی درباره تعیین اولویت‌های ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ در بخش سیاستگذاری تصریح کرد: در واقع صنعت است که اولویت ها را مشخص می کند و ستاد ما به عنوان یک حامی و مشارکت‌کننده با وزارت نفت همکاری خواهد کرد که در این راستا از مدیران پژوهش فناوری وزارت نفت هم استفاده خواهیم کرد. دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی ادامه داد: ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و ذغال سنگ قصد ندارد به موازات صنعت نفت به تعیین اولویت ها بپردازد.


کد مطلب: 47861

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/47861/توفیقی-توانمندسازی-شرکت-های-دانش-بنیان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir